Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 5290 ggr
CorneliaAndersson
0

Vilken ras rekommenderar ni?

Fick idag reda lite på att mina grannar funderar på att skaffa sig en hund, men de är inte riktigt helt säkra på vad för ras som skulle assa dom bäst.

Det är ett par i 'nybliven pensions-ålder', eller hur man nu vill kalla det.
Bor i ett villaområde med mellanstor tomt.
Paret har en katt, som oftast brukar gå fritt som den vill (både utomhus och inomhus).
Väldigt lugna och harmoniska, har dock barnbarn som brukar hälsa på och de har också ibland med sig en 'medelstor' hund (blandras, vet dock ej riktigt vilka raser) Jättetrevlig och glad vovve, inte varit något aggressivt mot någon annan hund vad jag fått höra.
Här finns bra vägar för blandade promenader (även i skog), på alla håll och kanter.

OM paret nu skulle bestämma sig för att skaffa en hund så söker de en liten ras, som inte kräver någon direkt 'extra pälsvård'.
Självklart vill de ha någon ras som inte har ett känt rykte som 'aggressiv, skygg' etc.
Bör kanske nämnas att jag isåfall eventuellt kommer träna hunden i lite lydnad etc. (jag går en hundutbildning just nu, så jag tänkte ställa upp med det).

Vad tror ni? Finns det någon ras som ni tror kan passa.
Paret har tittat på Jack Russel, men jag vet inte. 

Liten ras, mindre pälsvård, får gärna vara lite jobb/agilitysugen, men också lugn, trevlig.

Tack!
(visste ej vilken ras)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

LuLeLo
2

Hunden är väl främst till för de pensionerade? Då tror jag att de raser som inte kräver något mentalt alls utan nöjer sig med att bara vara med passar bäst.

Titta i rasgrupp 9.

Raser som skulle kunna passa är:

Pudel:

http://www.skk.se/hundraser/pudel-dvarg/

Cavalier king charles spaniel (tänk på hälsan): 

http://www.skk.se/hundraser/cavalier-king-charles-spaniel/

King charles spaniel (tänk på hälsan):

http://www.skk.se/hundraser/king-charles-spaniel/

Mops:

http://www.skk.se/hundraser/mops/

Shih tzu, härliga hundar och pälsen kan man klippa/raka ner:

http://www.skk.se/hundraser/shih-tzu/

Chihuahua:

http://www.skk.se/hundraser/chihuahua-kortharig/

Tass Josephine

Praefatio
2

Vilken ras som helst i rasgrupp 9 känns väl aktuell. Bishon havanais eller papillon är ju t.ex. trevliga raser om man vill ha lite mer action, men vilken liten sällskapshund som helst fixar ju att hänga med på agility ibland :) Alltid svårt det här, när folk säger att de inte vill ha "så mycket" pälsvård: de flesta av småhundsraserna är ju oerhört lättskötta om de klipps. Yorkshireterrier, bishonerna, powder puff och toypudel t.ex. kräver ju minimalt med pälsvård om de är nedklippta, men vill/orkar/har man inte råd att klippa ner så är det ju lättare att titta på korthåriga raser.

Mischa
4

Avråd dem från jack russell terrier!

Det finns på tok för många JRT's som är "fångar" i fel hem och de blir definitivt inte lugna och trevliga…snarare tvärtom.

Utifrån din beskrivning så låter det som en ren sällskapshund ur ex. grupp 9 http://vovve.net/Raser/raser.asp?p=9

Skulle spontant säga cavalier (tyvärr dålig hälsa) och tibetansk spaniel (viss mån av pälsvård).

≧◔◡◔≦

Hiro
1

En Bichon Havanais tycker jag skulle vara ett bra val. Mycket snälla och lättsamma hundar men samtidigt mycket lättlärda

fackdack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Världens bästa hundar !!! Shar pie och engelsk bulldog ♡♡♡♡♡

fackdack
0

Men skulle före dra shar pie en helt under bar hund inte så mycket energi väldigt barn vänlig. Alltså en helt underbar hund !!

Tanjis
3

#1 det är såååå fel med en jack russel i händerna på pensionärer. Dom kräver mycket stimulans och är energiknippen utan dess like och kan bli en mardröm om dom inte får utlopp för sina behov.. . Blir så uporörd när jag ser pensionärer med jack russel.. men jag håller med tidigare talare, alla dom där är bra pansionärhundar men Pudel och bichon havaines har jobbig päls

Lathundarna
15

#7 Förlåt, men att skriva så om pensionärer är bara så… korkat. "Pensionär" är bara ett ord som betyder att man jobbat färdigt. Det betyder inte att man blir lat, uråldrig på en endaste gång eller annat. I många fall är det raka motsatsen då man känner att nu finns det minsann tid till att hitta på saker och hålla igång och kanske rent av skaffa den där hunden man drömt om i hela sitt liv men inte vågat/kunnat pga just arbetstid hemifrån. Framför allt i "nybliven pensionsålder" som TS beskriver att det aktuella paret är i. TS, be dem kolla raserna i grupp 9.

Tanjis
0

#8 Dom ville ha en lugn hund skrev hon ju men som man kan träna lite lydnad eller agility med(vilket man kan göra med de flesta raserna). Jag skulle aldrig rekomendera jack russel för någon pensionär hur pigg pansionären är! Och du rekomenderar ju inte heller jack russel när du hänvisar till grupp nio. Man måste väl få ha en åsikt utan att bli kallad korkad

CorneliaAndersson
0

Tack för alla tips!
Jag tänkte också så att JR kanske inte var den rätta rasen. Deras val såklart, men man kan ju alltid tipsa dom :)

Grupp 9 ska jag visa!:)

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Kromfohrländer
?:)

/ Cornelia Andersson,

Tanjis
0

#11 dom såg ju lite ut som jack russel så det är ju bra om utseendet hos jack russrel tilltalade dom, känner ju inte pensionärerna man det känns som ett bra förslag utefter din beskrivning

[[Boris Sager]]
0

Finns även några hundar inom grupp 3, terriergruppen, Norwich,Norfolk, Yorkshireterrier, Borderterrier, Silkyterrier, m.fl. som kan vara lämpliga.

Hiro
1

#13 Borderterrier är en jakthund?

[[Boris Sager]]
0

Ok, stryk den!🙂 Det är egentligen flera terrierraser, som ursprungligen räknas som jakthund, men som numer inte är det.

Tanjis
0

#15 finns ju terrer hundar som var avlade för att sitta fint i adelsdamers knän också, yorkshere terriern ex

kigon
4

#9 "Jag skulle aldrig rekomendera jack russel för någon pensionär hur pigg pansionären är!" Min mormor och morfar går flera timmar om dagen, tre lång-promenader i rask takt (kan säga att jag blir sjukt trött efter 40 min i deras takt…), lägg på en pensionär som gillar att jaga (eller någon annan aktivitet som passar rasen) så ser jag inget problem med det 😃 När min sheltie får bo där när vi är på semester brukar vi kalla det för "tränings-camp" då han får mycket mer aktivering och motion än vanligt, så att dra alla pensionärer över kam tror jag inte man borde göra innan man känner dem 👍

#15 I övrigt så tycker jag shetland sheepdogs är underbara, men de kräver aktivering varje vecka (agility, spår, rally, etc) samt att man inte missar några promenader… Om de inte kan aktivera den själva så är de nog inte så passande 🤔 Grupp 9 verkar bäst, ja!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Sugar Mist
0

Tänker spontant Shiba eller Basenji, om man vill ha en riktig utmaning att träna. Alla basenjis och shibas jag träffat har varit störtcoola och lugna.

-

Linkken
0

#1 Eftersom du säger "raser som inte kräver något mentalt alls" skulle jag faktiskt stryka en cavalier också. Har en sådan och hon kräver faktiskt en hel del, är väldigt aktiv och tycker om att hålla igång. Det är något av en myt att cavalierer är SÅ enkla, de kräver aktivitet. En kompis föräldrar har en bichon frisé och den är nog väldigt lättskött. Måste förstås klippas då och då, men kräver i övrigt väldigt lite. En sådan skulle jag i första hand placera åt en pensionär. Pudel hade någon skrivit, kan säkert också fungera bra!

[[Boris Sager]]
3

#16 OT: Från början, 1860 talets mitt, avlade man Yorkshireterriers som råtthundar i textilfabrikerna i gränstrakterna mellan Skottland och England. Under senare delen av av 1800 talet började man medvetet att avla på små exemplar samtidigt som man märkte att om man torkade av sina oljeflottiga händer på hundarna, så växte deras pälsar.( Från början vägde Yorkarna upp till 15- 16 kg.) De små exemplaren blev populära knähundar, men från början  var Yorkshireterrier en råttfångare.

Ang. Shiba & Basenji har jag träffat många, som inte varit störtcoola.

Gullan_J
2

Säger som tidigare talare, avråder från JR, de är absolut inga pensionershundar utan riktiga sportare i liten förpackning! Jag kan ge det rådet då jag själv har en och känner flera som har en. En dagligen aktiverad, motionerad och tränad JR är en lycklig lydig JR. En stillasittande, omotionerad, oaktiverad och otränad JR är en bråkig, nervös och stressad JR. Tipsar också om att leta i rasgrupp 9, däribland hittar dem både lite lugnare sällskapshundar samt de som behöver lite mer aktivering. Dock är ingen ras i rasgrupp 9 speciellt krävande varken psykiskt eller fysiskt.

-Bättre ökänd än okänd

spidey
1

Jack russels är otroligt energiska hundar med motor, högenergihundar helt enkelt. Min jrt kräver lika mkt som stora arbetande hundar för att inte gå totalt bananas. (Tuffaste hunden jag haft, och det säger en del) För att inte nämna att de är jakthundar, min tik skulle ta en katt utan minsta tvekan om hon fick chansen - trots uppväxt med katt och trots ihärdiga försök att från dag 1 vänja henne vid att katter ej är bytesdjur.  

Så…Tycker absolut du ska avråda dem från jrt. Finns alldeles för många extremjobbiga jrts för att de råkade hamna i opassande hem :)

Dvärgschnauzer tycker jag verkligen är rent fantastiska allroundhundar. Fast det kanske är för mycket pälsvård för dina grannar. Om man vill ha noll pälsvård. Bichon Havanais är superhärliga hundar enligt min erfarenhet, klipper man dem är ju inte pälsvården ansträngande iöht. (Och HUR söta är de inte nerklippta?)

Fenix_Chicci
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bichon havanais är en underbar ras, lättlärd och som har väldigt lätt för att anpassa sig. Det är ju det här med pälsvården, men som flera andra har nämnt så behövs det inte mycket pälsvård om man klipper ner dem ett par ggr per år. Vi har en tik som är oerhört mysig, hänger med på allt och som det är full fart på ute men som älskar att slappa inne. Tränar agility, spårar, går långa skogspromenader i skogen då hon springer lös, tränar lite tricks och dogparkour. Hon nöjer sig absolut med lugna promenader vissa dagar och kräver ingenting egentligen mer än att få vara med, men älskar verkligen att hålla igång också. 

Här är hon ganska långhårig, dags för nedklippning alldeles snart.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

knutteknop
1

min farmor har en japanese chin, det kanske kunde vara nånting :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

drika
1

tänkte med på bichon:) tycker dem ska kolla närmre på den rasen, jättetrevliga hundar och dem kan lämna in den  för triming så slipper dem ta hand om det själva. Dvärgshnauzer är också trevliga. jack russel är en väldigt arbetande ras så om dem inte kommer jobba mycket med den varje dag ska dem inte ha en sådan:)

Hälsningar

Fredrika

vallhund
1

Finns det annat än plychhundar som inte kräver någon mental aktivering/stimulans?

Sharpeis borde vara avelsförbjudna pga usel hälsa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

SuperLimm
1

Dansk Svensk gårdshund då, skulle inte det kunna funka? De kräver väl lite mer kan jag tänka mig men får paret hjälp med lite träning/aktivering från TS håll så borde det ju räcka om paret ändå tänkt att gå endel långpromenader.

Australisk terrier, är det de som inte är riktigt lika envisa och "terrier-aktiga" utav terriers? http://www.skk.se/hundraser/australisk-terrier/
Dom kräver visserligen lite trimining men inte i närheten så mycket som pälshundarna som rekomenderats..

Mvh Linn

[[Boris Sager]]
0

De flesta är nog "lika envisa" som andra terrier. Ssk envisa är mina inte jämfört med mina Malteser.

Off topic parade man Australisk terrier med Yorkshireterrier för att få Silky Terrier.

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/australisk-terrier/

knutteknop
0

Jga skulle säga att en australisk terrier kräver ganska mycket. det är en hund som inte nöjer sig med korta promenader och soffmys. men men jag kanske hade ett riktigt jobbigt exemplar.. ;)

Myrtorpets Möss och Kaniner

SuperLimm
2

#29 Så kan det absolut vara! Kikade bara i några andra grupper än grupp 9 på skk för o se om det fanns några andra småhundar som kanske kunde passa och den aussien har jag hört talas om ska vara en lite enklare terrier men vet faktiskt inte hur mycket de kräver :) Men då går den också bort!

TS Hur pass aktiva är paret? Kan de tänka sig att göra mer med hunden än bara gå promenader?

Mvh Linn

Qwidde
1

Jag skulle rekommendera en Petit Brabancon.
Det är en lugn ras, men ändå full med energi. Den behöver inte alls mycket pälsvåd och är en perfekt nybörjare hund. 

Harmonisk hund när det behövs, men ses som en intelligent och rolig hund!

Skulle av rekommendera Bichon, Chichuachua, Jack Russell och även Pudel. På grund av pälsvården och att ett litet felsteg och du har en kaxig hund. Vilket kan leda till större konsekvenser!

Här är en bra länk till fakta om Petit Brabancon..

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/petit-brabancon/ 

Hoppas det löser sig, lycka till! :D

lillvilda
2

Håller med om jack russel. De hör hemma hos mycket aktiva människor med hundvana enligt mig, fd. jack russel ägare i över 10 år. Bäst tycker jag jack russel gör sig hos ett mycket aktivt par UTAN småbarn (eller mycket små barnbarn). Vi hade småbarn när vi hade jrt och det gick bra med våra barn men de var inte överförtjusta inte andras barn som härjade hemma hos oss. Nu hade vi jakt varianten så den var ju snäppet strävare i psyket än vissa andra är men ändå.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Powereeh
0

Det först jag kom att tänka på var mops och Tax. Tycker själv inte dom är så fina. Och inte min stil. Jag brukar gilla lite större hundar (inte allt för stora). Men vad vet jag, det brukar ju vara olika från person till person vad som passar. Såg en iallafall 55+ kvinna med en robust labrador. Första tanken är ju hur en Chihuahua går bredvid en tant med rullator (för mig iaf). 😛 

Ta inte illa upp, någon… :-)

Cahira
0

Pudel kräver så gott som ingenting om dom hålls kortklippta. Även bra vid lydnad (cirkushundar för intet!)

Nedklippningen kasnke du kan tänka dig att göra åt dom?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[TeamGolden]
1

Har de tittat något på dansk/svensk gårdshund? en trevlig liten hund med minimal pälsvård, badas vid behov bara. Den passar såväl till unga som gamla och är en väldigt mysig hund, sover gärna under täcket och gosar i soffan. Ute är den pigg och nyfiken :)