Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 673 ggr
Gullan_J
0

Kan hundarna få skabb nu?

Vart ute och gått en skogspromenad imorse. Hundarna sprang lösa en bit framför mig. När jag kommer till ett krön ser jag hur dem står och äter en (vad jag tror, inte 100% säker) uppeldad räv. Kadavret var i rävstorlek, nästan helt genombränt dock köttigt i mitten. Hundarna ät på livet i ca 2 minuter, och då hinner dem ju få i sig rätt mycket. Det måste ju ha varit en skabbräv, vilken människa kommer på tanken att elda upp något djur i rävstorlek om det var friskt? Nu till frågan, kan hundarna få skabb nu?

-Bättre ökänd än okänd

Anders 50
3

Nej. Det finns inga kvalster kvar på en "grillad" räv. Och kvalstren finns i huden på en levande räv, inte i köttet.

Så om jag vore i dina kläder så skulle jag vara helt lugn. 🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Gullan_J
0

Skönt att höra! :) Jag har varit orolig hela dagen!

-Bättre ökänd än okänd

Thaisilk
5

Jag vill bara påminna TS om att det är absolut förbjudet att ha lösspingande hundar i naturen nu!

axa
5

#3 Jag tror faktiskt att det är få som följer dessa regler om det… Tycker att hundar ska få sträcka på benen i naturen så länge man har koll på dom och plockar upp efter dom.

Men regler är regler…..

[Lillmatten]
1

#4 Måste medge att jag håller med där… 🤐

Salsbring
4

#4 "Tycker att hundar ska få sträcka på benen i naturen så länge man har koll på dom"
Jag håller med, OM man har koll på dem. I min värld är det inte att ha koll på hundarna om de ligger 2 minuter framför en och hinner äta av ett kadaver. Att ha koll kan väl definieras olika men jag tro de flesta håller med om att man då har hundarna åtminstone inom synhåll. 

Sen kanske du inte menade just TS när du skrev, så det var inte någon pik mot just dig utan bara mina åsikter i allmänhet. 🙂

[SophD]
0

Har inte haft hund så länge, så undrar varför man INTE får ha de lösa i skogen just nu?

[TeamGolden]
2

#7 Det är nu alla vilda djur får sina ungar och då vill dem inte ha rännande hundar som stör och kanske t.o.m. dödar ungarna

Jamie+Engla
2

Skulle inte vilja ha att mina hundar kommer mellan ungen/ungarna och mamman. De kan bli en tråkig historia för mina hundar.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Gullan_J
0

Nu frågade jag ju inte om det var okey att ha dem lösa i skogen eller inte, och jag vet att man, enligt lagen, får släppa lös hundarna. Men det är mina föräldrar som äger skogen och vägen. Så ärligt har jag aldrig brytt mig om den lagen.

-Bättre ökänd än okänd

Ison
1

Fast vem som äger skogen har ju Inge betydelse om det bor djur i den:) skulle hundarna hamna mellan ex vildsvin och dess ungar, eller älgar så kan de nog gå rätt fort innan hunden gjort sig fruktansvärt illa. Lika om de skulle ge sig på en liten harpalt och slakta den. Tror inte dina hundar kommer få skabb då djuret va bränt och skabben sitter i pälsen. Men ha lite koll, och om du misstänker någon åk till veterinären. Har för mig att även människor kan få rävskabb? Men är inte säker.

Gullan_J
2

Nu frågade jag ju inte om det var okey att ha dem lösa i skogen eller inte, och jag vet att man, enligt lagen, INTE får släppa lös hundarna. Men det är mina föräldrar som äger skogen och vägen. Så ärligt har jag aldrig brytt mig om den lagen. Så ska det ju självklart stå i mitt inlägg i #10

-Bättre ökänd än okänd

Anders 50
1

Det är bara jägarna med sina hundar som följer dessa regler! 😉

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

indra-bus
0

Man får ha dem lösa om man har samma kontroll på dem som de vore i koppel.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.