Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 731 ggr
hobbymupp
0

Möte med hanhundar

Hej! Jag har precis träffat Elvis för första gången, en engelsk springer spanielpojke på 11 år som jag ska gå ut med på luncherna eftersom att matte inte hinner med när barnen flyttat hemifrån. Elvis är blind på ena ögat men är annars pigg och glad, vill gärna gå låååånga rundor. Efter en incident med en shäfer på sin valpkurs så gick musten lite ur lydnadsträningen verkar det som, men han lyssnar så gott han kan :)

Innan Elvis har jag mest passat en mindre tik som är väldigt lätt att ha o göra med på alla sätt. Elvis, berättade matte, har ett problem med stora hanhundar. Han är supersnäll mot alla människor, tikar och oftast små hanhundar, men stora hanhundar avskyr han. "Han blir som förbytt". 

Eftersom att jag inte direkt har någon erfarenhet av gamla gubbar som ogillar andra hanar så repeterar jag lite hundspråksteori (hej jag är en bokmal) och så skulle jag jättegärna få lite råd av er kring hur jag ska göra vid möten. Svårt att veta om en hund man möter är en hane eller ej? Vi bor i stadskärnan i en småstad så här finns ju en hel del hundar, och en hel del rätt så trånga gator. 

Tacksam för råd, är rätt ny på hundar men väldigt intresserad av att lära mig mer!

Underbarn
0

Min hane är likadan. Funkar ok med små hanar men sällan med stora. Han blir heltokig (av rädsla men agerar kaxigt tills hunden kommer för nära). Jag kortar upp kopplet och går förbi med rejält avstånd. Jag går aldrig på trånga gator för det finns typ inga här. Hade det varit trångt så skulle jag plockat upp honom i famnen. Bara för att det är lämpligt men egentligen inte ett bra alternativ. Då tränad det aldrig bort, men eftersom han ändå är 11 så kommer det nog inte försvinna.

CelsiusT
2

Läs om skvallerträning. Så kan ni "skvallra" på alla hundar sen, så behöver du inte fundera på om det är hanar eller tikar, stora eller små ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Becka889]
0

Håller med #2 i att skvallerträning skulle kunna vara något. Tänk på att det finns lite olika sätt att lära in det på så läs vad du kan om det och anpassa efter vad du tror skulle fungera bäst för "gamlingen" ;-) #1 att korta upp kopplet sänder tyvärr oftast helt fel signal till hunden. Det är väldigt viktigt att man istället "låtsas som att det regnar" och proppsar på hundens uppmärksamhet. Att gå undan lite kan dock vara ett bra sätt om hunden har mycket svårt att bryta fokus ifrån den mötande hunden. Även här är det SLAKT koppel som gäller! :-)

Majskiii
0

Sök på skvallerträning på youtube. 

Min tik gillar inte hanar, det kan gå med de mindre men inte stora. Tikar och människor fungerar hur bra som helst däremot. Att hon inte gillar hanar behöver ju inte vara dåligt.

Du behöver ju inte träffa alla hundar du passerar förbi direkt. Håll bara hunden på andra sidan och håll honom nära så går det säkerligen bra.

Fialialej
2

Mitt tips (som jag tycker funkar bra för oss) är att ge din hund överdrivet mycket godis när ni närmar er en hund, när ni går förbi och en stund efter. Fortsätt gå och ge samtidigt godis. Kan sen kombineras med att göra lite roliga trix samtidigt.

Syftet är, som med skvallerträning, att få hunden att förknippa en annan hund med nåt kul (godis eller lek tex) och därför hålla fokus på dig.

Allteftersom hunden fattar kan man ge mindre godis…

Min vovve funkar nu bra vid hundmöten men jag behöver fortfarande ha en belöning för att hon inte ska tappa fokus på mig. Jobbar på! Känns som ett bra sätt iallafall.

"På natten är alla katter svarta"

hobbymupp
1

Tack för tipsen allihopa :D Vi får se om det blir tillfälle att testa på måndagsrundan, ser fram emot utveckling!