Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2864 ggr
teezan
1

trött hund- "sur" hund?

eller sur och sur, min fråga är snarare: är det vanligt att hundar lättare säger ifrån när de är väldigt trötta? min har vid tre tillfällen sagt ifrån ganska skarpt och vi har kommit fram till att han vid alla dessa tillfällen har han sovit för lite under dagen. borde vi vara oroliga för att det är något med honom eller låter det troligt att han bara vill vara ifred för att han är trött? två av gångerna har hänt tätt nu, första gången var för 1,5 år sedan och då var vi hos veterinären eftersom han annars inte brytt sig i situationerna som hände, och det oroar lite.

det har varit min sambo som råkat ut för detta alla gångerna, och han säger själv att han varit lite klumpig och "stört" vår hund (inte med mening förstås, men på ett sätt som kan göra hundar lite osäkra, som att böja sig över honom för att nå något till exempel, eller klappa honom när han ligger tryckt mot en i soffan). 

annars gör vår hund aldrig så här, han accepterar det mesta, men vid dessa tillfällen gissar vi på att han blivit överraskad och kanske skrämd eftersom han förmodligen sovit djupare än vanligt. eller är det alltid värt ett veterinärbesök? vi har tänkt att vi ska röntga hans höfter och armbågar snart, man vet ju inte om han kanske har ont någonstans där.

viktoria91
0

Mina föräldrars hund blev lätt irriterad om man gick långa rundor med honom.

Anterrabae
0

Vi har en 2årig hunghund som blir grinig när han är trött. Tenderar att sura ur och vakta allt. Då är det läggdags och sen är sitt vanliga soliga jag igen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maja2
0

Nja … svårt att tro att det beror på trötthet … snarare på överraskningsmomentet i såfall, ifall han sover och blir överraskad, eller att han känner sig hotad när  han böjer sig över honom i vissa situationer.

smurfan-13
1

Här har vi en unghund på 16 mån som kan snäsa ifrån när han är riktigt trött. Framförallt om han sover tungt och blir lite överaskad så händer det lätt att han fräser ifrån/markerar. Helt ok tycker jag. Är man skittrött har man rätt att få vara ifred & får man inte det får man säga ifrån så folk/fä fattar att man vill vara ifred.

Han blir även vaktigare/skälligare och flamsigare (om han inte får sova) när han är övertrött.

LindaBlue
0

Så är det ju för oss, är man trött blir man tjurigare, så jag antar att det är så för hundar med.

Min tjej blir dessutom grinig som tusan när hon är kissnödig. 😛På väg ut till parken får inga kompisar stå ivägen och vilja hälsa, då säger hon åt dem att flytta på sig. Så fort hon fått kissa är hon bästa kompisen dock.