Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 643 ggr
denizecarmen
0

28 dagar gammal valp (cane corso)

Hej! Vi har en 28 dagar gammal valp som vi fick igår. Mamman slutade dia och bry sig om sina valpar så ägaren (en bekant) gav bort valparna (vi bor i Turkiet, det är lite annorlunda här så inga påhopp och taskiga kommentarer tack! Jag vet mycket väl att valparna egentligen ska vara minst 8 veckor när man får hem dom!) Hur som helst vi hade inget val och inte ägaren heller så…., nu har vi vår lilla Lucy och jag har lite frågor angående hur vi ska på bästa sätt ta hand om henne. Jag har haft hund tidigare men aldrig en så liten valp såklart. Hon är ganska stor, lagom "tjock", skäller, gnäller, leker, äter osv. Vi ger henne junior torrfoder uppblött i vatten och mjölk-ersättning. Även lite getmjölk ger vi henne blandat i maten. Har hört att det funkar bra med getmjölk eftersom det "liknar" hundmjölk till skillnad från tex. komjölk. Det jag undrar är hur jag ska lära henne att hon måste dricka vatten? Hon är inte alls intresserad av vatten, endast när det är blandat i maten tillsammans med getmjölken. Hon sover mycket, har henne i en liten korg med filtar så hon inte fryser och på natten sover hon bredvid mig i sängen. I eftermiddag eller morgon förmiddag ska vi ta henne till veterinären för en undersökning. Någon som haft så små valpar tidigare och har några tips? När kan man börja ta ut dom för att börja lära dom bli rumsrena? När hon är 8 veckor eller tidigare? Läste någonstans att man inte ska ta ut dom alls förrens man gjort alla vaccinationer? Alla tips och råd uppskattas. Tack!!

zezagena
0

Getmjölk är nog bra då den snällare för magen o laktosintoleranta tål den ofta. Ev kanske du kan blanda i äggula + majsmjöl ( koka som en välling o äggulan i sist), så blir det mera näring/protein. Kanske om du blandar mjölken med vtn 50/50 hon lär sej dricka vtn, annars tror jag säkert hon dricker vtn om hon törstig.. Lycka till 😉