Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 781 ggr
E.Matsson
0

Hund till lydnad och bruks

Jag skulle vilja ha tips på hundraser, eller kanske snarare diskutera olika rasers kvaliteter. Det är nu på senare tid jag börjat fundera på hund nr 2, köpet ligger fortfarande ca 2 år in i framtiden.

Jag söker en hund att tävla lydnad och bruksspår med på hög nivå. I lydnaden vill jag träna mot SM - SM är kanske inte ett realistiskt mål egentligen, jag vet inte om jag personligen skulle hålla ihop för att tävla ett SM - men träna mot SM vill jag göra. I bruksspår vill jag ta mig till elitklass.

I dagsläget har jag en 3-årig aussiehane. Vi ska starta lk3 och är godkända i lägrespår. Han är min första tävlingshund, dock trivs jag inte riktigt med aussien. Jag vill ha en mjukare, seriösare och mer okomplicerad hund. 

Jag har länge tänkt att min nästa hund skulle vara en border collie. Jag är intresserad av vallning (har vallat en del med aussien) och tycker fårhållning är väldigt intressant. Efter att ha spenderat en hel del tid på diverse fårgårdar av olika storlekar har jag insett att får kräver mer pengar, tid och engagemang än vad jag vill lägga ned. Jag vill alltså inte äga får. Det finns heller ingen annan fårägare i närheten där jag kan valla regelbundet. Därför vill jag nog inte heller ha en border collie. 

Eftersom att jag inte vill ha en hårdare eller likvärdigt hård hund som aussien går raser som schäfer, malle, HH och kelpie bort - som annars kan prestera bra i det jag vill syssla med. 

När brukshundraserna + BC:n går bort känns det som att jag knappt har nåt alternativ kvar. På senare tid har jag börjat fundera på golden och labbe - av den arbetande sorten. Retrieverna har aldrig känts som min typ av hund, men jag kanske kan växa med tanken. Gillar dock inte flatten, så den är inget alternativ.

Jag har ingen erfarenhet av golden eller labben, har ingen träningskompis som har raserna. Hur ser ni på raserna som aktiva tävlinghundar utifrån mina kriterier? Hur är skillnaderna mellan raserna egenskaps- mentalitet- och arbetsmässigt?

Finns det andra raser som jag helt kan ha missat? De raser som ligger i topp går ju tyvärr bort av olika anledningar.

Em_
0

Tollare ska vara en lite annorlunda retriever typ har jag hört, kanske kan vara värd att kolla upp. Känner folk som tränar både lydnad och spår med den. Viktigt att hitta rätt linjer, men det verkar du ha erfarenhet av. Dock kan jag inte rasen tillräckligt bra för att säga om den passar alla dina kriterier. Men det är bra att du har många, det ska man ha :)

[Teddies matte]
0

Har du kollat in den korthåriga Collien?

Arashi
0

Precis som EM säger tollare, min erfarenhet är att dom är rätt lika border collies att träna, dvs följsamma, kontaktsökande, snabba, intelligenta, precis som bc har dom en rätt så låg stress tröskel och har lätt för att bli stressade om man inte tränar rätt. Men väldigt duktiga lydnads hundar och även duktiga i spår/sök. Så rekommenderar också dom:)

Wellcraft
0

Tollare från ordentliga linjer lär vara ett säkert kort.
Har även lärt mig att man inte ska underskatta lagotton.
Många kallar min kille för "border collie i fårakläder" då han är otroligt lättlärd, intelligent & aktiv.
Att de funkar bra till spår också säger sig självt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
1

Tillägger även att pinscher är ett relativt säkert kort för spår, aldrig träffat på någon hund med bättre nos än min dagmatte hund (pinschertik, 3 år).
Det är på lydnad det faller lite, då de är väldigt självständiga. De är dessutom ganska skarpa, men kanske värt att kolla upp?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lon@
0

När det gäller jaktlabbe och -golden så kan de absolut vara ett alternativ MEN jag tycker absolut att i så fall får man köra jaktträning (apportering) också. Tycker man att döda pippisar och kaniner är äckliga så går det nästan lika bra med dummysar…
Å andra sidan är det rent ut sagt skitkul att träna jakt med en retriever, det är fantastiskt att se en hund göra det den är avlad för. Ungefär som att se en bc valla 😍 .
En mycket duktig uppfödare av främst jaktlabbe men även golden sade när jag frågade henne att till jakt är labben outstanding (och det håller i princip "alla" med om) men till lydnad och bruks KAN golden vara lämpligare då de är mer "showiga".
Labbarna är dessutom ofta avlade enbart på jakt, jakt och åter jakt medan golden ofta är mer allround(bruks/lydnad/jakt)avlade.Generellt sett så mognar labbarna tidigare och har lättare att hålla fokus än golden som kan vara lite mer flamsiga en bit upp i åldern. Det är heller inte ovanligt med stressade goldens fast det förekommer även bland labbarna.
(Ovanstående gäller alltså jaktvarianten av golden och labbe.)
Tollare har en helt annan mentalitet och har bland annat mycket mer skärpa och egensinnighet än golden och labbe. Letar du efter en mjuk hund som inte har så mycket "egna idéer" så är sannolikt labbe eller golden ett lämpligare val än tollare.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!