Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1517 ggr
Gullan_J
0

Labrador HD A + B, HD på valp?

Om pappan åt valparna har HD grad B och tiken HD grad A och båda är Labradorer, är det då i princip självskrivet att avkommorna kommer få HD grad A eller B? Hur stor är risken att någon/några valpar kommer få C höfter eller sämre? Tilläggas bör att valparnas gammelfarfar har HD grad C, hur stor risk har det att överföras på valparna? Resten av släkten har A eller B på höfterna.

-Bättre ökänd än okänd

[Teddies matte]
0

Man måste kolla på resten av släkten också och inte bara på föräldrarna. Om det finns HD-index kolla in det. Annars går du igenom släktingarna och kollar deras status.

Gullan_J
0

Resten av släkten har A och B höfter, har kollat ända bak till mormors mormors mor/far, morfars morfars mor/far, farfars farfars mor/far och farmors farmors mor/far, och även lite längre bak. Och det är bara, vad jag kan se gammelfarfar åt valparna som har C höfter, resten av släkten har A och B höfter.

-Bättre ökänd än okänd

Majken!
2

Det finns aldrig några garantier eller någonting som är självskrivet, men om den absoluta majoriteten är friröntgade så ökar förstås chansen att även valparna blir fria. 

Eftersom jag har och har haft större raser med HD-problematik har jag resonerat mig fram till att föräldradjuren behöver ha mycket goda egenskaper och förutsättningar för det jag vill använda hunden till, får jag en mentalt stabil hund med arbetslust så är inte en C-höft hos avkomman hela världen, för jag har fortfarande en jävligt bra hund i kopplet.

[Teddies matte]
1

#2 Det ser ju bra ut, kolla också in tidigare avkommor hos föräldrarna och andra släktingar, hur ser det ut där?

Ninja
2

Som redan skrivits så ökar åtminstone chanserna för att valparna genetiskt har goda anlag för bra höfter, men HD är även relaterat till kost och motion under uppväxten, hur mycket trappor hunden går i tills den växt klart, mycket hoppande i och ur bilar sliter på leder osv.

Gullan_J
1

#4 Det ser bra ut, hittar ingen av de föredetta avkommorna som har sämre än HD grad B.

-Bättre ökänd än okänd