Köpa oförsäkrad hund?
Jag letar hund just nu och har varit i kontakt med en kvinna som behöver omplacera sin hund. Hon har ingen försäkring på hunden, det som finns är uppfödarens 3 års dolda fel-försäkring. Hunden är 7 månader gammal. Om jag köper hunden kommer jag att ha en försäkring som gäller när jag får hem hunden. Men om jag behöver utnyttja försäkringen i framtiden, är det då stor risk att det blir krångel och att försäkringsbolaget skyller på att man inte säkert kan veta att skadan eller sjukdomen inte uppkommit under tiden hunden var oförsäkrad och därför tänker de inte betala?
Vågar man chansa på att köpa en hund som varit oförsäkrad? Hur hade ni gjort? Tacksam för svar!
Jag kan inte se problemet om hunden veterinärbesiktas först.
**MVH Cerrolyn
#1 Just det, det glömde jag ju skriva att hunden kommer veterinärbesiktigas innan jag köper den.
Så då ska inte försäkringsbolaget kunna slingra sig över huvud taget?
#2 jag köpte min första hund vid 2 års ålder, utan vetbesiktning, hade inga som helst problem att försäkra honom.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#3 Det handlar inte om att kunna skaffa en försäkring till hunden. Det handlar om att om hunden blir sjuk eller skadad så ska försäkringsbolaget inte kunna komma och säga att de inte betalar för att det inte går att bevisa att skadan eller sjukdomen inte fanns där redan innan hunden blev försäkrad. Jag har läst om fall där det hänt.
Så jag vill vara säker på att det inte kan hända om jag veterinärbesiktigar och försäkrar hunden innan jag får hem den.
Det som kan ställa till problem är om hunden har varit eller är djuk på något sätt, då kommer försäkringsbolaget att sätta restriktioner på det eftersom det var känt sedan innan den försäkrades. Är hunden däremot helt frisk och går igenom en besiktinging och inte har blivit behandlad av veterinär tidigare så är det inga problem.
Codeavalone.blogg.se
#4 ok, förstod det fel.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#5 Okej, då vet jag! Tack så mycket! 😃
#6 Ingen fara, händer oss alla! 🙂
#5 Lite fel där, för skada ges inga restriktioner, för att sjukdom skall gälla fullt ut skall valpen ha varit oavbrutet försäkrad sedan 4 månaders ålder, helst i samma bolag.
Mången hundägare som bytt försäkringsbolag har fått lära sig den hårda vägen att det inte var lönsamt eftersom ingen av dem tar ansvar för uppkommen sjukdom.
Ett friskintyg av veterinär som gör en ytlig besiktning säger inte speciellt mycket.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 Förklara gärna det där för jag tror inte riktigt jag hänger med i hur du tänker. Jag tog över min tik när hon var 2,5 år och då hade hon dels ett medfött fel och dels några gamla saker i journalen hos veterinären som hon blvit behandlad för tidigare. Hon fick restriktioner på alla dessa sakerna som hon redan blivit behandlad för och även för hennes medfödda fel då såklart. De gamla som låg i journalerna var bland annat att hon haft UVI.
Codeavalone.blogg.se
#8 Tack! Det var just det jag läst om och syftade på.
Nu har jag iaf hunnit bestämma att jag ska åka och titta på hunden. Men frågan är ju om man vågar chansa på att köpa honom..?
#9 Självklart blir det restriktioner på åkommor som hunden lidit av tidigare. Men det blir oxå systemrestriktioner, om hunden t ex haft magkatarr så undantas alla sjukdomar som rör matsmältningsapparaten, t ex tarmsjukdomar. Har hunden haft patella så undantas alla sjukdomar som rör leder/skelett/muskulatur. Har den haft UVI så blir det restriktioner på allt som rör urinvägar inklusive njurar.
Tar man över befintlig försäkring blir det inga restriktioner, om hunden varit oavbrutet försäkrad sedan den var 4 månader.
Precis då menar vi samma sak men du beskriver det på ett väldigt bra sätt mot för mitt :D
Codeavalone.blogg.se
#10 bäst är ju att du ringer de försäkringsbolag eller flera och helt enkelt frågar om din fundering innan du köper hunden. Då får du ett svar på hur det funkar.
Anna och taxen Max
#13 I bästa fall får de samma svar av skadereglerare om hunden skulle råka bli sjuk.
#13 Visst kan man göra det, men jag litar inte på att jag får ett svar som jag kan förlita mig på till 100%.
#15 till skillnad från random personer på nätet? Det skadar ju inte att söka information på flera sätt och kontakta de som faktiskt har hand om såna frågor. Kolla med random personer online och ringa olika förskingringsbolag. Sen ska man ju alltid noga läsa igenom villkoren och då kan man sen fråga bolaget om vad man anser är otydligt.
Anna och taxen Max
#15 till skillnad från random personer på nätet? Det skadar ju inte att söka information på flera sätt och kontakta de som faktiskt har hand om såna frågor. Kolla med random personer online och ringa olika förskingringsbolag. Sen ska man ju alltid noga läsa igenom villkoren och då kan man sen fråga bolaget om vad man anser är otydligt.
Anna och taxen Max
#16 & #17 Jag kommer självklart att prata med bolagen också innan jag tecknar försäkringen, men de är ju partiska, så jag tänker inte förlita mig på att det garanterat blir så som de säger. Jag har redan valt försäkringsbolag, det blir samma som jag har till mina katter. Och jag har läst villkoren. Att fråga folk på nätet tycker jag också är ett bra sätt att få en lite annan insyn i hur det hela går till. Jag har läst om många fall där försäkringsbolagen inte betalar ut pengar för sådant som det står i villkoren att försäkringen täcker. Jag försöker få en så bra bild som möjligt av hur det fungerar i praktiken.
Jag tog över en 3 årig hund som var oförsäkrad för 5år sedan, detta var inga problem när jag sedan behövde nyttja försäkringen som jag tecknade omgående.
Men villkoren kan ju ändras.
≧◔◡◔≦
Jag köpte en hund som under en period hade varit oförsäkrad. Det försökte försäkringsbolaget utnyttja genom att säga att hennes korsbandsskada var degenerativ, och alltså inte täcktes när hon inte varit konstant försäkrad sedan fyra månaders ålder. Nu överklagade vi och vann tillslut, men man kan lika gärna räkna med att om det finns kryphål så kommer försäkringsbolagen försöka använda dem.
Det är bättre att vara inställd på att det kommer krångla och bli positivt överraskad om de snällt betalar ut, än att inte tro att det ska bli några problem och sedan bli besviken. ;)
#19 Skönt att det gick bra för del del!
För de allra flesta gör det nog det, som tur väl är.
Men det finns ju tyvärr en del folk som har otur när de byter bolag eller skaffar en tidigare oförsäkrad hund. Och att tänka "det händer inte mig" kan vara farligt.. Jag vill därför vara så förberedd som möjligt, därav denna tråd.
#20 Precis, det är så jag tänker! Härligt att ni iaf vann till slut!
Jag ska åka och titta på hunden i helgen, förutsatt att de hinner få en tid för veterinärbesiktning denna vecka. Jag ska prata med försäkringsbolaget innan vi åker och höra vad de säger och om de inte säger något som är ännu mer oroande än vad jag redan vet om vad som kan hända, så får vovven troligtvis följa med mig hem om vi klickar. Så får tiden utvisa om det blir problem med försäkringen om hunden blir sjuk eller skadad någon gång.
Nu har jag pratat med försäkringsbolaget och de säger att det inte kan bli några problem över huvud taget om hunden är veterinärbesiktigad utan anmärkning innan. Var väl ungefär det svaret jag väntade mig.
Det som är en nackdel när man försäkrar en lite äldre valp/hund som inte har varit försäkrad tidigare är att man har en karenstid på ca 20 dagar när det gäller sjukdomar och åkommor som uppkommit/uppkommer innan och under karenstiden. Karenstiden gäller även om man har ett färskt veterinärintyg då hunden försäkras. Tyvärr brukar försäkringsbolagen ofta försöka komma undan att betala ut ersättningar genom att hävda att det eller det felet/sjukdomen redan var påbörjad innan hunden försäkrades.
Rena olycksfall ersätts dock.
Uppfödarens doldafelförsäkring gäller bara mellan uppfödaren och den första köparen. Köper man en hund i andra hand och det visar sig att den har ett medfött allvarligt fel som t.ex. utvecklats långsamt kan man stå helt utan ersättning från sitt försäkringsbolag när felet visar sig och behöver åtgärdas - man har då inte rätt att få ut något via uppfödarens doldafelförsäkring.
En DF försäkring är bra för uppfödarens plånbok, inte alls bra för valpköparen eftersom DF bara täcker utgifter upp till valpens inköpspris.
I vissa fall fungerar det ändå, om man har samma bolag som uppfödaren.
Liten uppdatering: Nuvarande ägarna har informerat mig fel, har det visat sig. De har en försäkring på honom. Jag vet inte vid vilken ålder de försäkrade honom dock, men jag ska fråga på fredag.
Låter ju bra! Tänk på att DF försäkring oftast bara gäller så länge hunden ägs/finns hos första köparen.
Jag har ju tre fd gatuhundar som kom hit när de var 1.5, 2 och 3 år gamla. Jag har nu haft dem i 3.5 och 4 år. Jag försäkrade dem när de kom, och har inte haft några problem att få hjälp av försäkringsbolaget när det behövts. Eftersom de kommer från Spanien och Portugal, finns restriktioner på leishmania
Tack för alla svar!
Jag kanske skulle uppdatera! Det visade sig att han hade en försäkring hos Sveland från 2 månaders ålder. Jag pratade med samma tjänsteman på Sveland som förra ägaren haft kontakt med hon sa både till förra ägaren och till mig att Dolda fel-försäkringen gäller även för mig eftersom att jag hade en veterinärbesiktning som inte var äldre än 7 dagar vid köp.