Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3503 ggr
fotoc
0

Valpfnatt till tusen

Enzo är världens goaste mysigaste snällaste hund. Men när vi är ute på promenad far fan i honom ibland. Han biter i fötterna på den som rastar honom, far rundor hoppar, hugger. Grannarna som sett det skrattar för fullt. Provade att avleda med leksak funkade kort stund sen bet han värre än någonsin. provat med att avleda med sitt ligg +godis funkar kort stund. Då han redan väger nästan 17kg är 3,5 månad är det inte lätt att hålla undan honom. Han är stark redan. Ignorera går inte det gör jätteont när han biter. Vad ska vi göra tips snälla. Min son som är 14 blir nästan rädd när han håller på så. Vi hjärnaktiverar  honom mycket. Vi märker att han vill springa mycket, vilket inte är bra för en snabbväxande stor hund.   Hur hade ni gjort?

AnneN
0

Visa han mkt tydligt att ni inte accepterar att han biter er med både röst och kroppsspråk.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fotoc
0

Det gör vi säger nej med mörk röst. Han lyssnar mest på min man som har väldigt stark ock mörk röst. mig kan jag ärligt säga att han struntar i när jag säger till. samtidigt som jag märker att jag är tryggheten i hans liv.  Dvs han kommer gärna till de andra i familjen men mest till mig, samtidigt har han ingen respekt alls för mig(men jag får goa pussar). Allt är perfekt förutom detta bitande. Läst att till en borzoi ska man va mjuk ock inte skälla på men man måste väl visa gränser?

SaraC
0

Självklart ska man sätta gränser. Man måste vara konsekvent oavsett vilken ras man har. Det är absolut inget fel med det, man är inte elak. Man sätter väl gränser för sina barn också? :) Det är samma sak. Att ha regler och kräva att de ska följas betyder inte att man inte kan vara kärleksfull på samma gång.

Hur beter du dig exakt när han gör såhär?

Du säger att ligg + godis funkar en kort stund. Det betyder ju kanske att ni är inne på rätt spår. Nu funkar det en kort stund och fortsätter du träna det stenhårt så kommer det förmodligen funka längre och längre stunder.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fotoc
0

Då jag inte är en tuff person snarare mesig om jag ska va ärlig, märker nog hunden av det. men jag vill lära, ska på valpkurs på lördag, kommer fortsätta med kurser efter det då jag vet att jag och Enzo behöver det. Så jag lär mig och Enzo lär sig ska bli jätterskoj

SaraC
0

Man behöver inte vara tuff, bara hålla fast vid det man "sagt" :) Velar man så gör man bara hunden en björntjänst.

Valpkursen kommer säkert hjälpa er jättemycket, både med detta problem och annat. Och roligt kommer ni få också!

fotoc
0

#5 tack så mycketSkrattande

fotoc
0

#1 tackSkrattande

AnneN
0

Beror ju lite på vad man menar med hård också… om man med hård menar att man ska på något sätt göra illa hunden så nej då ska man inte vara hård mot någon hund oavsett ras, men om man ist tolkar ordet hård som konsekvent och tydlig i röst och kroppsspråk så kan man mot vissa individer oavsett ras behöva vara det.

_**/Mvh Anne

Vattnadal
0

Ibland är det bara glädjefnatt, men det kan oxå vara ett sätt att få uppmärksamhet, bara lite för hårdhänt lek, eller tom ett sätt att säga "stopp, nu är det för mycket för mig" för hunden.

Försök räkna ut vad det är det beror på. Om det är så att hunden bara leker för hårt, kan det vara bra att säga ifrån. Bli arg och visa det, men utan att dänga hunden i backen då. Glä'djefnatt kan nog oxå behöva dämpas. Försök att få uppmärksamhet gör bara att hunden "vinner" om du blir arg eller så. Testa att stå på kopplet, så att han inte kan härja, eller bind upp honom och kliv åt sidan själv. Är det så att det bara skett för mycket, gått för fort, för hunden, så är det riktigt taskigt att bli arg. Då vill hunden själv egentligen att ni backar och dämpar er, men det blir en överslagshandling av det hela.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fotoc
0

Jag uppfattar det helt och hållet som lek. Då det kan komma direkt efter han kissat ute i trädgården. Det känns som det finns massor av energi i honom som vill ut. Tur vi i veckan ska sätta staket runt trädgården så han kan springa lös. Jag tror och hppas att det kommer att hjälpa, så han själv kan leka av sin energi. Jag har inte blivit arg en endaste gång han fått sina valpfnatt bara försökt avleda honom på annat.

fotoc
0

var precis ute med honom i trädgården han har börjat säga till när han ska bajsa inte kissa än men ändå vad skoj. 2 gånger började han bitas, nu provade jag som jag också läst att skrika aj med gäll röst. minsann det funkade båda gångerna tittade han på mig och bet i kopplet istället. Skriver och berättar om det funkar i fortsättningen nu ska jag in o gosa med Enzo.

fotoc
0

Suck det där med att skrika aj med gäll röst funkade inte mycket. Han blir helt "galen" ute ibland, tom min man tycker det är jättejobbigt. Enzo rusar runt oss biter i fötter nafsar efter armar morrar biter i kopplet. Då vi inte vill förstöra den goda relationen vi har med honom alltid annars, vill vi inte bli arga för mycket.  Händer bara så ute, inte alls inne det är inte alla promenader han gör så. Nu väger han 17,7kg är 15veckor så det är inte så enkelt att mota bort honom. Vad göra kan man bli riktigt arg på honom utan att förstöra det förtroende han har för oss annars. Han är lugn cool kul alltid utom vid dessa ryck ute.

AnneN
0

Ja man kan bli riktigt arg utan att förstöra förtroendet (om man inte använder våld), det är ni som ska uppfostra han och visa vad som är ok och inte, inte han han ska ha respekt för er annars kommer inte mkt annat med lydnadsträning osv fungera nått vidare heller.

_**/Mvh Anne

fotoc
0

Boibio hur visar vi. Ska vi ta tag om nosen titta i ögonen och säga nej. eller ta tag i nackskinnet och säga nej. Hur hade du gjort? är mycket glad för dina råd

AnneN
0

Morra, forma handen som en klo och stöt till han mot nosen eller nacken om det inte funkar så ta i nackskinnet och titta han i ögonen tills han viker undan blicken. Vet inte hur starkt psyke din hund har men du kan ju iaf börja med att testa dessa tips.

_**/Mvh Anne

fotoc
0

tack ska berätta hur det går. Upplever att enzo har mycket starkt psyke. Han är otroligt social, nyfiken men samtidigt en fegis. Tex en dag trillade han ner från soffan slog sig på bordet och gläffste, gläffste vi, jag, sonen o dottern tröstade honom han gillade att vi var där alla men fortsatte gläfsa vi hämtade god korvbit i köket som tröst. Han reste sig haltande tog korvbiten. snabbt tar min son favoritleksaken o busar med honom. Då haltar han inte alls. Jag tycker detta är så kul han blir olycklig bara han sätter sig på sin svans. Så mesig så tuff i samma hund. han är en goding men när han biter så "skulle vi kunna strypa honom" det sista på skoj:)

SaraC
0

Träna in "nej" ordentligt, så du vet att han förstår innebörden av ordet :)

fotoc
0

Jag lägger godis på benet vill han ta den säger jag nej så fort han tittar mig i ögonen varsågod. han börjar bli riktigt bra på det. Fler tips att öva nej?

SaraC
0

Det är det bästa sättet tycker jag :) Ungefär samma sak som jag brukar köra på, lägga en godis på golvet och inte låta hunden få den innan jag sagt "varsegod". Likadant vid matdags, sitta fint och vänta tills matte ställt ner skålen och sagt varsegod.

Kontaktövningar är också bra att träna, så bygger du upp er relation och får honom att lyssna bättre på dig.

fotoc
0

Tack:) Eros

SaraC
0

Så lite så :) Hur stor är han nu? *nyfiken*

AnneN
0

Och en sak som inte kan upprepas ofta nog, använd ljus röst vid beröm och mörk/bestämd röst vid komandon och korrigering!

_**/Mvh Anne

fotoc
0

17,7 kg 15 veckor

SaraC
0

Haha, jösses vad de växer! :)

fotoc
0

mm. Tänk bara när jag bär honom nerför trappan. Vi bor i funkishus med rejäl stentrappa mellan våningarna. får nog lära honom gå i trappa snart upp kan han men ner är inte skoj

SaraC
0

Kan tänka mig att det blir ganska tugnt, ja :)

fotoc
0

Äntligen börjar vi få bukt med hans bitande tog med leksak ut så fort han började att bita, rusa runt, hoppa efter armen tar jag fram en leksak så har vi dragkamp om den. Övar sen lite kontaktövning och sitt, sen en stund dragkamp igen. Efter det är han hur lugn som helst. De här valpfnatten kommer mer och mer sällan. är så glad att jag har hittat ett sätt som funkar mer än en gång. Idag är han 16 veckor och väger 19,1kg.

Liss
0

men gud vad han växer!!:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

fotoc
0

ja det är inte lätt när han sätter sig på rumpan ute och inte vill gå in och godiset är slut. Otroligt vad hundar kan växa fast i marken