Lång väntan på en ny vän
Jag har varit djurvän hela mitt liv och har tagit hand om allt ifrån gnagare till iller men har aldrig en hund någonting jag har tänkt på länge nu.
Det är någonting jag känner mig redo för att ändra på.
Jag bor i en etta i Karlstad och lever med AS och ångest vilket inte alltid är lätt, jag har väldigt svårt att ta mig ut och att vara bland människor jag inte känner och det är inte någonting som är lätt att arbeta på men jag försöker.
Dock så är jag helt säker på att en liten hund skulle hjälpa mig överkomma det eftersom jag då måste gå ut med den och det skulle inte mina problem hindra mig från att göra.
Jag har tänkt mycket och länge och det känns verkligen som ett steg i rätt riktning.
Två raser som jag alltid har varit intresserad av har varit Corgi Pembroke och Australian Shepherd och jag är säker på att skillnaderna mellan dom raserna kan vara ganska stora men jag är anpassbar och har mycket tid och energi att göra mig av med.
Jag vill helt enkelt ha en fyrfotad vän att växa med och hitta på roliga saker med som att campa ute i skogen, kanske träna lite agility och så mkt mer.
Jag älskar att ta hand om djur och har alltid gjort.
Just nu har jag en lat katt, en flock på 7 råttor och en liten mus, självklart i bur och utom räckhåll för en busig liten valp.
Jag vet inte riktigt vart jag ville komma med detta men det är skönt att skriva av sig ibland och om du vet någon som föder upp någon utav dom raserna så får du gärna höra av dig :)
Är väldigt osäker på att någon av dom raserna passar tyvärr… :/ du kanske vill leta efter raser som passar dig? då kan jag några (: berätta lite om vad du vill göra med hunden och lite mer så att man kanske kan hjälpa dig med att hitta "din" ras?
http://solus.blogg.se/
Som sagt så är jag anpassbar så det är inget problem.
#2 Vad vill du göra med din hund? En aussie är en brukshund och ingen "vanlig" hund och man kan uttrycka sig så och corgis är vallare, heelers som ska i deras vallningssätt bita i hasorna och de behöver också jobba
Jag är lite som du, har svårt att träffa och prata med nya människor, vi har alltid haft hundar i familjen, när man går ut med dom då kommer de folk att prata om hunden, jag tycker de hjälpt mig att lättare kunna bemöta och prata med människor, det är trevligt, men ibland kommer de ju folk som säger otrevliga saker för att de är rädda eller osäkra på andras hundar.
Jag tycker det är härligt att du vill skaffa en valp, dom är jobbiga och fulla med energi, men det är underbart. :)
#3 Jag vill ut och campa i skogen, gå långa promenader och hitta nya ställen, agility skulle jag vilja testa.
Det är dock väldigt få corgi's som verkar födas upp med att valla numera så det tror jag inte skulle vara något vidare problem och skulle det bli det så får man ju arbeta på det.
#5 Camping och promenader är inte det en aussie behöver, den behöver mental stimulans. Att bara vilja testa agility räcker inte för att skaffa en aussie om du vill att den ska få utlopp för allt den är avlad för.
Att få corgis avlar för att valla det är sant men de har ändå generna i sig, det finns bättre hundar att välja om du endast vill pröva på agility och gå promenader
#6 Det är därför jag är mest inställd på corgi och har alltid varit det men jag är nyfiken på aussies.
Som sagt förut så är jag anpassbar trots mina problem och som sagt så har jag inte haft hund förut men kommer få mycket hjälp när jag väl skaffar.
Jag är säker på att en corgi skulle nöja sig gott och väl med det sen att man utvecklas tillsammans och testar nya saker är en självklarhet.
#7 Men är det något du är intresserad av? Sedan är en corgi inte det bästa valet om man vill ha en agility hund
Hehe nej det är inte så lätt alltid.
Det skulle ju vara ett stort steg men bara att jag är villig att göra det tycker jag visar framsteg.
Jag vet att jag behöver komma ut mer och på egen hand så klarar jag det inte så en hund skulle vara en bra lösning tycker jag :)
Jag har varit med om sjövilda djur förut så en liten valp lär inte vara något problem :)
#8 Jag tycker det är väldigt synd att man ska behöva försvara sig så fort man startar en ny tråd och visst du kan garanterat mer om hundar än vad jag kan men jag är villig att lära mig och bara för att jag enligt dig inte passar mallen som ägare till en corgi så behöver det absolut inte vara så.
Corgi's är faktiskt riktigt duktiga på agility.
#10 Försvara sig? Jag vill hjälpa dig hitta en bra hund och jag vill bara att du ska berätta vad du vill göra med hunden. Jag tycket inte att en aussie är det optimala valet för någon som vill gå på promenader och testa agility, en dålig passning kan resultera till en olycklig hund.
Jag sade inte att de var dåliga jag sa att de inte var de optimala valet om det är det enda du har tänkt på att göra för stunden så finns det bättre hundar för agiltiy
#11 Det är så det känns ja.
Har även sagt att jag mest är intresserad utav aussies och att det är en corgi som är mest intressant.
Sen så är inte raserna låsta till att vara på vissa sätt, en corgi uppvuxen till sällskapshund behöver absolut inte valla och jag tycker absolut att den rasen passar mig.
#11 Sen så har jag heller inte bett om att få hjälp med att hitta "rätt" ras till mig.
Hej :) Jag vet att du inte vill ha något tips på att hitta en ras för dig, men någon hund ur grupp 9 tror jag skulle passa :) Ibland kan man råka ta sig vatten över huvudet utan att tänka på det själv, nu säger jag inte att du gör det men det kan råka bli så. Corgis är, vad jag har uppfattat det som, mycket aktiva hundar som behöver mycket mental stimulans men även fysisk motion (rätta mig om jag har fel, men det är min uppfattning).
att hunden "växer upp" som sällskapshund fast det är en aktiv ras, och att hunden anpassar sig till att inte ha något arbete tycker jag är ganska elakt. Istället för att ta en ras som är avlad för sällskap asså :)
sen att corgis inte behöver valla, det behöver de absolut inte men då måste man ersätta vallningen - hunden behöver mentalt och fysiskt stimuleras :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Jag skulle inte rekommendera aussien under de förutsättningarna. För din och hundens skull. Det är en ras som är känslig för sin ägares sinnesstämning, en ras som om den uppfattar det som att du är rädd, orolig, har ångest eller känner dig nervös runt människor kan ta på sig ansvaret för att avvisa folk. Även en i övrigt social aussie kan bli ett problem i den situationen. :) Jag brukar säga till folk att ska man skaffa aussie bör man må bra och vara en hyfsat balanserad individ, de läser en som öppna böcker och är svåra att lura. Det är en vall- och vakthund ursprungligen.
#15 Som jag har skrivit några gånger tidigare så är jag bara nyfiken på aussin, inte att jag nödvändigtvis vill skaffa en utan jag är absolut mest intresserad utav pembroke.
Även om en det i te förser upp rasen och säljer som vall hund så ändrar ju inte det att hunden har vall instinkt. Och att vall instinkten skulle försvinna om du "uppfostrar" den till sällskapshund är ju helt fel! Vallhundar ska valla eller utföra någon annan liknande aktivitet! Kan säga att jag går långa promenader (som du skriver skogspromenader) och det är inte nog för honom jag kan gå med honom i 2 timmar och när vi kommer hem så är det bara uppvärmning tycker han. Och han är framavlad som sällskapshund.. Tycker du ska ta emot den hjälpen du får av de andra som skriver här! Jag vill jätte gärna ha en amstaff innan, i flera år ville jag ha den rasen och var helt säker på att den rasen passade mig! Men se så fel man kan ha! Skulle aldrig få för mig att skaffa den rasen då den inte alls passar mig och jag kan inte ge en sån hund det den behöver! Hundar med längre rygg är väll inte så bra Heller att ha till agillity.. Visst kan de vara duktiga på det men det "sliter" mer på deras rygg.. (Vad jag har fått lära mig)
#13 Så du ber oss som inte tycker dessa raser passar dig bara ska titta på och låta det ske att det inte bli en matchning mellan hund och människa som kan leda till en otroligt olycklig hund?
#17 Du kan ju iaf börja med att läsa allt jag har skrivit -.-
# 13 Det är som om du läser det du vill och bryr dig inte om resten.
Har skrivit ett antal gånger nu att jag gärna anpassar mig efter hunden och om den behöver mer aktivering så är det klart den ska få det.
Jag har inte skrivit någonstans att jag vägrar ge hunden det den behöver och kräver. Det är dock så du får det verka.
Jag vill allvarligt inte ha fler negativa kommentarer nu, om någonting så kan ni som själva faktiskt har en pembroke gärna komma med tips och berätta hur era är och vad som kräver.
Resterande kan vara tysta.
#16 Ah, så du ville inte ha några kommentarer om huruvida aussien kunde vara värd att titta mer på? :) Då ber jag om ursäkt.
#21 Åter igen så var jag bara nyfiken på aussin eftersom jag vet att det inte vore någon bra nybörjarhund för mig.
#19 jag har läst allt du skrivit!! Och skriver du nu att du kan tänka dig att börja valla med hunden så är det ju okej!
#23 Men att valla med en corgi är absolut inte ett måste men visst, hittar jag någon som kan introducera mig till det och hjälper mig så är jag öppen för det.
Nu talar jag av egen erfarenhet: Det är mycket bättre att skaffa en hund som man verkligen tror passar in i en egens vardag, istället för att ha någon sorts drömbild av att man ska försöka anpassa sig efter hunden.
Det är ibland jobbigt- även utan psykiska besvär- att vara hundägare. Är man inte "naturligt" aktiv och intresserad av hundsporter, så tror jag det bästa är att inte ta sig vatten över huvudet, inse sin egen situation och välja en ras som bättre stämmer in på en själv och i ens egen vardag.
Nej men om du läser min första kommentar så skrev jag agillity eller någon annan liknande aktivitet.. Och #25 skriver mycket bra! Man ska inte anpassa sig till rasen utan skaffa en ras som du kan växa med. Och man ska nog inte skaffa en hund för första gången och anpassa sig till den.. Då kan det bara bli fel
#26 Då har du ändå inte läst det jag skrivit "Jag vill helt enkelt ha en fyrfotad vän att växa med och hitta på roliga saker med som att campa ute i skogen, kanske träna lite agility och så mkt mer. "
Skaffar man ett djur oavsett vad det än är så är det klart man på många sätt måste anpassa sig och jag har även skrivit att jag söker en hund jag kan växa ihop med.
#27 jo jag har läst vad du skrivit! Därför skrev jag att det är bättre att skaffa en ras som passar dig och som du inte behöver anpassa dig allt för mkt för. Och jag menar att det är svårt att "växa" med en hund som inte passar in på just dig.. Och det är så lätt att säga att man ska anpassa sig för hundens skulle men det är kanske inte alltid det.. Du verkar vara en person som vill ha det lugnt och göra mysiga och lugna saker.. Och då verkar det ju som inte det är rätt ras för dig. Kolla på hundar som är för sällskap.. Jag tänker mig att en eurasier skulle kunna passa dig
Har du inga tävlingsambitioner och är du inte redo att jobba gärnet oavsett väder så hade jag inte tittar på aussien. Corgin kan nog passa för det du söker men Aussien är sååååååå mycket mer hund och kräver en hel del, både för att fungera i vardagen och på plan.
-
# 28 Grejen är dock att jag Vill ändra på mig, jag trivs inte som jag lever nu.. det är för lugnt och stilla och med en lat katt blir det ingen fart direkt.
#29 "Som jag har skrivit några gånger tidigare så är jag bara nyfiken på aussin, inte att jag nödvändigtvis vill skaffa en utan jag är absolut mest intresserad utav pembroke."
"Åter igen så var jag bara nyfiken på aussin eftersom jag vet att det inte vore någon bra nybörjarhund för mig." :)
Är också nyfiken på pembroken, hade inte intrycket att det var en hund som måste få valla? Är ute efter ungefär samma som TS, plus mycket tricks och lydnad och fått både den och cardigan rekomenderad från lite olika håll. Sätter tass här och håller lite koll på tråden :)
#30 Har inte läst hela tråden utan bara första inlägget. #31 Ingen av corgisarna har behovet av att valla.
-
#32 Det är det jag har försökt förklara, klart dom kräver aktivering men inte nödvändigtvis vallning.
Väldigt vad tyst det blev nu då ;)
Jag har iallafall skickat ett PM till dig :)
ja du verkar ju bara bli sura på de som försöker hjälpa dig ;P
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#36 För att det är inte den typen av hjälp jag vill ha och heller inte den jag bad om.
Folk slutade svara för att någon helt plötsligt höll med mig.
#20 Varför inte skaffa en hund som du vet att du klarar av? En hund som du vet att du kommer göra nöjd istället för att skaffa en ras som kommer gå i taket om den inte får jobba?
Det finns så många hundraser som passar in på dina önskemål om promenader och testa agility så varför inte välja någon av dem?
#38 Då undrar jag hur du vet att jag inte kommer kunna aktivera den nog bara för att jag inte har haft just hund förut?
Jag skrev bara upp några exempel på vad jag är villig att göra med hunden och du har ingen aning om hur jag är som person heller så jag tycker det är lite lusigt att u sitter och säger att en corgi absolut inte passar mig.
#39 Det jag vet om dig är att du är intresserad av att gå promenader och testa agility. En Corgi kräver mer.
Jag har missat att du skrivit vad du kan tänkas göra med hunden, var skrev du det?
#40 Du läser visst inte allt.
Jag har skrivit att jag är villig att göra mkt mer men att jag isåfall tar kontakt med någon som utövar t.ex lydnadsträning med sin/sina hundar och visar mig. Det är inget man kan läsa om och kunna galant gissar jag på, det handlar om erfarenhet.
Jag har absolut inte skrivit någonstans att jag bara skulle gå promenader och göra agility med den så vart får du det ifrån?
Mitt tips är, när du är intresserad av Corgi, att du kontaktar en uppfödare och ber om att få träffa rasen samtidigt som uppfödaren kan berätta mer om rasen för dig. Du kan även besöka hundutställningar och få se Corgi i ringen samt även där träffa uppfödare.
Här är en lista på Pembroke uppfödare: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/welsh-corgi-pembroke/?show=breeders
#42 Det planerar jag redan på att göra och hittade en uppfödare i närheten tom. Har även redan kollat och läst allt på den där sidan och många andra^^
Alltså, folk skriver om hur en aussie inte passar och varför x antal gånger men vart läser man om tips på raser? Försök att hjälpa henne istället för att skriva att en aussie inte passar även fast folk har skrivit det x antal gånger?
Vi vet inte ett skit om denna personen så hur ska vi veta att en corgi inte passar?
Att va psykisk sjuk gör dig inte efterbliven….
Hon värkar va en bestämmd tjej och tror faktiskt att hon hade gjort sitt bästa med att ge hunden den aktiveringen den behöver
😡
Jag gjorde misstaget att tro att Corgin var en lättsam familjehund som skulle klara av det livet vi hade. Tog en omplacering som var 1½ år men jösses så det gick åt skogen. Han var tuffare mentalt än vad jag och sambon någonsin kunnat ana. Krävde mycket mera stimulans än vad vi läst på. Han fick flytta till sambons bror och flickvän på landet men t.o.m de blev lite chockade över hur mycket han krävde. Så för mig är corgin en arbetande hund som kräver en hel del och inget jag rekomenderar om du inte vet vad du gör. (det var första hunden för mig men inte för sambon)
#41 Jag har läst allt men det kan hända att jag missat något.
Jag utgår ifrån det jag har läst och du skriver att du är intresserad av promenader och testa agility. Du skriver även att du är villig att anpassa dig för hunden men I min mening så är det bättre att skaffa en hund som man vet man kan hantera, en hund som är så lik en själv som möjligt och uppfinner önskemålen för att få både en lycklig ägare och en lycklig hund.
TS, du vill alltså inte ha tips på andra hundraser, utan mer höra vad andra tyckte och tänkte om aussie och corgi?
För som jag har uppfattat det så verkar en del här ha erfarenhet av dessa raser och tycka att man ska veta lite mer om vad man vill göra och ha en del specifika ambitioner.
Jag tyckte och tänkte lite precis som du innan jag skaffade min valp, att jag gärna anpassade mig efter hunden, och ville ha en hund som fick mig ur soffan för motion och aktivering, men det är ju faktiskt så att det bästa är om man tar en ras som man vet kanske inte behöver precis lika mycket som man har att erbjuda. För säg om man skaffade en hund som enbart är för sällskap, men sedan började ge den lite extra (så länge det inte blir för mycket) så blir den hunden gladare.
Även om du verkar ha bestämt dig (rätta mig om jag har fel) att en corgi passar dig så skulle jag ändå vilja rekommendera att läsa på lite om raser i Grupp 9, bara för att se om någon av dessa skulle vara intressanta också, för det skadar aldrig att ha många kandidater! :D
Lycka till.
Life is better with dogs.
#43 Finemang, då får du en egen bild av corgin och känner du att corgin är en ras som starkt intresserar dig så tycker jag att du verkligen ska kolla närmare på den rasen.
Kan bli väldigt fel om man tar en ras man egentligen inte vill ha och på ett forum är det så lätt för folk att säga "den rasen passar dig inte".
Jag säger varken bu eller bä kring ditt intresse för en Corgi eftersom jag inte känner dig. 🙂
Eftersom du redan bestämt dig, skaffa den ras du vill då, men det är hunden det bli synd om när du inte kan ge hunden det den behöver för att må bra…
Kolla på raser ur grupp 9, kolla även på springer spaniel, golden retriever, labrador och ev vissa fågelhundar kanske kan passa dig?
#49 NÄR jag inte kan ge hunden det den behöver?
Hur kan du säga det? Klart att jag lika väl som någon annan kan ge en lite krävande hund det den behöver så länge jag är villig och det kommer jag alltid vara.
Jag skaffar inte en corgi bara för att jag tycker den är söt, den bara allmänt tilltalar mig och om den kräver lite mer än en hund ur grupp 9, so be it!
Då aktiverar jag den så mkt som den behöver aktiveras, punkt slut.
Är trött på att behöva försvara mitt framtida val av hundras inför folk som inte känner mig eller vet vad jag är villig att ge och göra för att göra hunden nöjd.
Vad jag har sett och hört så tycker jag helt ärligt att satsa på en Pudel.. Okej det här kanske låter helt galet elr nått men såhär tänker jag. Vill du prova på agility, absolut pudeln älskar nya utmaningar och uppdrag, långa skogspromenader är perfekt för dom! Campa har jag adrig provat men det funkar säker utmärkt, dom älskar närhet och kärlek.
Men om du har bestämt dig för en ras, kör ditt race. Jag tycker inte att man ska dömma nån utan att veta vad personen kan anpassa sig till, ändra livstil till för. Ska man skaffa hund får man alllt ta och kämpa lite också. Vissa gillar utmaningar och andra vill ha en hund som dom vet att de klarar av!
ALLA ÄR OLIKA!!!!!
Spännande att du tänkt på corgi, det är en trevlig ras 🙂 Är inne på samma ras fast en cardigan, blir kanske i slutet av detta år men det beror lite på 😉
Vet tyvärr ingen pembroke uppfödare sådär, men kolla på http://www.swck.org/ och på deras uppfödarlista. Du kan ju kontakta en kennel och höra hur dem beskriver rasen.
Lycka till med allt!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har liknande problem som dig (social ångest, panik ångest, ångest i största allmänhet, undvikande personlighetsstörning, etc) och jag skaffade en Shetland Sheepdog. De är ju vallande hundar också, men har aldrig vallat honom och ser inget behov av det personligen. Han får 3 långa promenader, lek o bus, lydnad, fri utevistelse i stor gård när vi är hemma och under dagarna det inte är minus grader brukar han få träning av lite smått o gott (agility, sök, etc).
Han brukar vara dödstrött eller sömnig på kvällarna, och är en väldigt glad och gosig hund. Funkar galant för både mig och hunden, och om någon hade sagt till mig att "han är inte glad för han vallar inte", så hade jag nog bara skrattat, då han absolut får nog med stimulation för att vara en glad och lycklig hund.
Tycker absolut att säga att du inte ska ha någon annan hund än i grupp 9 är fel då de inte känner dig, och du har bara sagt några exemplar av diverse saker du kan tänka dig att göra.
Det är såklart smart att välja en hund som inte är för olik hur du är nu, då det är lättare att det går fel än en hund som inte kräver att du ändrar sig, men det är ju absolut inget måste om du verkligen är motiverad och tänker utse den med den stimulansen den behöver!
Hade t.ex. ingen erfarenhet i nästan någonting som min hund behöver för att hålla sig nog stimulerad, och anpassade mig och min fritid efter hur mycket han behöver, det är ju absolut inte omöjligt- bara svårare 🙂 Så som sagt, tycker du ska besöka den där uppfödaren mycket och prata mycket, kanske fråga om du får hänga med ut på promenader, etc. Allt för att lära känna rasen bättre innan du beslutar dig då det är viktigt att du verkligen vet att du kan anpassa dig.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#50 du har aldrig haft hund, du vet inte hur det är. Det är lätt att säga "jag kan göra allt, aktivera den flera dagar i veckan, träna massor, anpassa mig", men när du står där och jobbar från kl 8-17 och en ska handla, tvätta, laga mat och aktivera hunden är det inte alltid energin eller tiden räcker till. Lägg sen till spöregn, blåst eller -20 grader, då är det många som inte är så taggade längre…
Och hunden ska inte tränas i 3 år, den ska tränas i 15 år, mycket kan hända på 15 år, nytt jobb, pojkvän, barn, du måste tänkta av hur du är som person och vad DU vill och hur du vill leva ditt liv, inte vad hunden vill.
Det finns många raser som passar att campa med, att träna/tävla agility och andra saker med, och då många inte tror dessa raser är rätt för dig, varför vägrar du då lyssna?
#53 Word.
#54 För det första bara ge dig, för det andra du känner inte mig.. du har ingen aning om hur jag är eller vad jag är villig att göra så snälla silence.
Jag jobbar inte utan är långtidssjukskriven så jag har gott om tid men det visste du inte för du känner mig inte.
Jag har redan tänkt på allt, denna rasen har jag funderat på och läst om i flera års tid så det äte inget jag bara plötsligt kom på.
Har du själv haft en corgi?
Om jag själv vet att jag klarar av det, vem är då du att komma och säga att nej det är fel, den rasen passar inte dig?
Jag lyssnar inte för att jag ärligt talat tycker det mesta som skrivits av folk här har varit skitsnack och beskrivning av rasstandard.
Helt ärligt är jag helt säker att en pembroke kan passa, då det absolut inte är en altiv, hårt arbetande arbetsras. Mejla ett par uppfödare av rasen p och fråga om dom tror den kan passa dig, ingen kan rasen bättre än uppfödarna.
-
#56 Om du nu tycker att vi snackar skit, varför skrev du här från första början?
#56 Jag skulle råda dig att inte svara på dem kommentarerna som du inte tycker är passande, ju mer du svarar på dem ju mer motfrågor/svar kommer du få vilket verkar leda till irritation. Fokusera istället på dom som stöttar dig och skriver uppmuntrande.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#58 För att jag inte visste att det skulle bli såhär?
Det mesta folk har skrivit är rasstandard och den mallen håller egentligen inte de flesta hundar utav vad jag läst inte beteendemässigt iaf.
Många här har sagt att corgi's MÅSTE valla men så är inte fallet utan lång ifrån.
Människor älskar att vara negativa och att kritisera folk och deras val speciellt bakom en skärm, då kan man tydligen vara jävligt kaxig.
#59 Tack för rådet, ska tänka på det.
Lite svårt i vissa situationer bara :)
#60 Jag har sagt att det är en vallare en heeler, inte att de måste valla. Jag tycker att du ska vara medveten om vad du kommer få och tänka över ditt val. Jag var inne på en ras länge innan jag valde den jag hade nu för jag insåg att den inte passade mig för jag vet inte vad jag kommer göra om fem-tio-femton år
#62 Redan skrivit många gånger att jag har tänkt på det här i flera år men väntat tills jag känt mig helt redo.
#63 ok
#53 då antar jag att du har jobbat innan du blev sjukskriven så du vet att du hinner med hunden även när du är frisk nog att jobba igen :)
#65 Nej jag har aldrig kunnat jobba.
Men även om jag kan börja jobba i framtiden så kommer det finnas tid.
Jag vet inte så mycket om Corgin, om någon av de två du nämde skulle passa dig, så är det nog Corgin.
Men, någon annan nämnde Sheltie, Shetlands Sheepdog, det är en liten smidig ras, som älskar att vara med, jag tror att den rasen kanske skulle kunna passa än bättre än corgin, då många tävlar Agility med dem, det är en lättlärd och lyhörd ras att arbeta med. Det är alltid lättare att börja med en lättare ras än en mer krävande ras. Försök hitta en ras som inte blir tokig av någon dags lugnare dag om så skulle behövas. Men en Pudel är otroligt anpassningsbar och lättlärd, kolla även gärna på den !
Lycka till !
Gör som andra skrivit och som du planerat. Ta kontakt men en kennel du gillar och fråga om du kan komma och träffa hundarna någon dag och prata med uppfödaren. Jag var själv helt säker på vilken hund jag skulle ha i flera år, (7 år typ) men när jag träffade rasen så sa jag aldrig! Den hunden klarar jag inte av och är inte min typ av hund! Men det verkar som om du vill göra allt för att hunden ska få sin stimulans. Besök gärna flera uppfödare och kolla olika hundar. Jag hade läst om en hund ras i något år och den bokade jag en valp för ett år sen och åkte upp och träffade rasen (för första gången) och kände att det var helt rätt ras för mig! Och det var dels för att den nöjde sig med lång promenader och lita andra aktiviteter där de får tänka och mysa massor. Och det kände jag att jag kunde ge en hund! Hoppas allt går bra för dig och din framtids hund!
Har inte läst alla kommentarer men en kommentar jag reagerade på var
"Jag har varit med om sjövilda djur förut så en liten valp lär inte vara något problem :)"
Jag antar att du inte haft valp förut. Det är väldigt mycket jobb, valpar kan vara rent ut sagt ett helvete i vissa fall. Personer som inte vågar säga till valpen säger ofta "Men h*n är ju så söt…" osv men det leder till stora konsekvenser och när hunden väl är fullvuxen så är det inte lika kul längre när hunden nafsar dig i benen eller hoppar upp på dig. (Detta är inte pekat mot dig TS utan detta är rent allmänt)
Så jag är egentligen inte emot att du vill skaffa hund, men kanske ska man kolla in de olika alternativen som finns? 🙂 Kanske börja med att låna hem eller passa någons hund, kanske t.o.m. köpa en omplacering? Det finns många alternativ men en sak som alltid stärker bandet mellan hund och ägare är kurser 🙂 Så att gå en nybörjarkurs med hunden ska du absolut börja med även om det är en vuxen eller valp. Och att utforska lite andra raser kan väl aldrig vara fel? Jag tycker att en corgi verkar som ett bra val men om du berättar lite om vad du är ute efter så kan vi komma med lite fler förslag och kanske komma med raser du aldrig hört talas om! Alltid lika spännande att höra vad en annan person tycker att du att borde ha för ras 😃
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag håller med #69, att få upp ögonen för nya raser är aldrig fel, till och med jag som nyligen skaffat valp sitter ofta och funderar kring raser. Håller även med om att valpar kan vara ett rent helvete. Min valp (Welsh Springer Spaniel) är den sötaste jag någonsin har sett i hela mitt liv men han kan vara så otroligt jobbig.
Ungefär när hade du tänkt skaffa vovven? :)
Life is better with dogs.
Men som jag redan har skrivit så vill jag inte ha tips på raser utan vet vilken jag vill ha. Sen med sjövilda så menar jag verkligen sjövilda, jag har varit med om det mesta men det var mer menat som ett skämt än någonting annat.
#70 det beror helt på när jag finner den jag klickar med och ska först och främst prata mer med uppfödare och träffa så klart :)
De jag kan tipsa om är att läsa så mycket som möjligt, prata med uppfödare och ägare till hunden du är intresserad av, youtube har nog massor med videos på dom också.
Sen finns de ju förening för varje hundras. :)
#73 Allt det där har jag redan gjort men ska prata mer med uppfödare.
Min hund förändrade verkligen mitt liv och fick mig att växa som personen och bli mer självsäker. Hon blev lyckan i en hemsk dag helt enkelt för mig när jag skaffade henne. Situationer hon inte kan hantera är det jag som får vara den lugna och bestämda beskyddaren, det är en roll man intar utan hesitation. Motivation till att gå ut har också kommit, det är skönt att gå långa promenader nu och man är aldrig ensam. Helt otroligt hur en liten valp kan dyka med huvudet före rakt in i ens hjärta och klamra sig fast hårdare varje sekund som går. Hon är ett stöd för mig när jag mår dåligt, när jag är ledsen över något kan man alltid krama om henne och lyssna på hennes andetag så lugnar man ner sig. Kommer jag hem är hon alltid vid dörren beredd att välkomna mig, har någon annan varit ute med henne kommer hon inspringandes för att visa att hon är tillbaka och ska mamma ta ut henne så går hon till mig för att jag ska bannemig med ut. Att stänga in mig någonstans utan henne är olagligt tycker hon, senaste gången var jag, min kompis och hon instängda på toaletten medans kompisen färgade håret för hon skulle vara med, även om hon bara låg och snarkade på golvet. Är det en sån ras du är säker passar dig så tycker jag go for it. Som du själv säger så känner vi inte dig överhuvudtaget. Du sa även att du tänkt det i flera år, då har du nog tänkt igenom ditt val. Jag hoppas hur som helst att du hittar din bästavän, när man väl skaffar hund kan man inte förstå vad man gjorde med sitt liv innan :)
#75 Det var väldigt fint skrivet 😢 och tack :)
Hag skulle rekommendera att du träffar båda raserna innan du bestämmer dig, finns säkert kennlar i närheten du får hälsa på med dem raserna som också kan dela med sig av sina ergarenheter till dig:)
Hälsningar
Fredrika
#77 Som jag redan har skrivit många gånger så är det redan någonting jag planerar.
Ska även kolla om det är någon här i närheten som behöver hjälp med sin hund på dagarna.
#78 Läste bara början var så många inlägg som var OT så ville bara tipsa:)
Hälsningar
Fredrika