Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1047 ggr
Graden91
2

Blåst på ett hundköp

Jag var med om detta i går, hade hittat en liten passande hund som jag och min man skulle köpa, människan sa att hon ville sälja hunden till oss, så vi bestämde att vi skulle hämta henne nu på söndag eftermiddag (+35mil bort), och ägaren hälsade oss välkommen på söndag och skulle skicka sin adress efter jobbet, men sms,et jag fick på kvällen var inte de jag väntade mig: "de kom förbi en tjej i dag som också bodde på landet och redan hade en liten hund, så jag sålde hunden till henne". jag vart så klart väldigt ledsen, allt var ju bestämt, dag och tid å allt.

Hon gjorde det helt bakom ryggen på mig, har man några rättigheter i ett sådant fall? Jag har det mesta skriftligt på sms, resten muntligt.

Jag brukar INTE vilja ställa till tjafs och bråk, men känner mig så förråd :(

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

[dynamitella]
21

Nja. Eftersom du inte betalade någon slags handpenning så blir det svårt. Lika bra att inte köpa av henne ändå, om hon är så oseriös. Det kan lika gärna vara något fel på hunden om hon är så opålitlig som säljare.

Se det som en bra sak trots allt och leta efter en seriös kennel istället :) Lycka till.

Turast
0

Jag var med om detsamma.. hade haft kontakt med en uppfödare i mer än en månad och fyra dagar innan jag skulle hälsa på och skriva köpeskontrakt fick jag ett mail där det stod att hen sålt honom till en bekant istället.. men inget va ju betalt eller skrivet så egentligen är det ju inte fel.. men otroligt oseriöst! 

Det kanske inte va meningen att du skulle ha den hunden, kommer säkert en annan liten pälskling till dig 🌺

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Graden91
2

#2 åh, va tråkigt :/ Ja de var kanske så.. men känns skönt å få skriva av sig frustrationen .. :P förstår mig inte på hur folk har samvete till att göra så, de skulle jag aldrig ha, inte ens om d gällde att sälja en tidning eller så. :/

[Moa-]
0

Juridiskt är ett avtal ett avtal, handpenning saknar helt värde i denna fråga, det är en trygghet för att slippa krångel.

Du har rätt att kräva leverans eller rättning, har vederbörande ingen mer hund till salu eller kommande kullar så kan det dock vara svårt att lyckas med detta. Känslomässig skada för en hund du aldrig träffat har jag svårt att tro på, möjligen att du kan få kompensation om du köper en likvärdig hund till ett något högre pris.

Graden91
0

De var från en privatperson som skulle Omplacera en snart 3 årig tik pga jobbförhållande mm..  så inte från en uppfödare.

[Moa-]
0

Juridiskt gör det ingen större skillnad, då avtalet ändå skall anses giltigt. Däremot är ju frågan om det är värt att strida om det, vilken reell förlust har du drabbats av?

Graden91
1

#6 okej, nä jag tänker inte bråka om de, kommer nog aldrig mer prata med människan, de var mest "skönt" att skriva av sig :)

Maja2
1

Jättetråkigt, när ni ställt in er på att få köpa hunden!

Graden91
0

#8 ja de känns jätte tråkigt :/

Sugar Mist
1

Var med om det samma vid nyår. Bara att skaka av sig det, din perfekta hund kommer snart.

-

Vizzla
1

Tyvärr finns det såna människor. Går inte att göra så mycket åt. Hoppas du hittar en mer seriös uppfödare till din valp så du får bra stöd hela vägen.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Taxelina1
1

Vad ledsamt för er😕

Men som #1 skriver. Var i stället glad att det inte blev någon affär. Det visar bara att det skulle blivit trubbel i framtiden.

Lycka till med nästa vovve i stället😎

Hälsning från en stor djurvänCool