Valp som juckar vid lek
Halloj!
Jag har en schäfervalp på 14 veckor. När hon leker med min andra tik, mest dragkamp, så händer det ibland att hon efter en stund börjar jucka, inte hetsigt juckande, utan rätt lugnt.
Jag antar att det är en överslagshandling som handlar om stress, och då gör jag väl rätt i att bryta? Eller handlar det om något annat också?
Min andra hund ska börja löpa inom några veckor, men det kan väl knappast handla om det?
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Kan tillägga att det hänt 3 gånger.
Överslagshandling ja, avbryt och lugna med kelande/gosande istället 🙂
#2 Vet du vart stressen kan komma ifrån? Eller är det bara att det blir för hetsig lek?
Precis som du säger en överslagshandling, avbryt genast och försök förebygga och lära dig läsa av valpen och se när den blir för uppjagad och bryta innan.
#3 - det blir lite som med överspeedade barn att dom egentligen är trötta, men vägrar erkänna det 😃
Hade en valp som gjorde sådär, han var stresskänslig och när det blev för mycket så började han jucka. Överslagshandling, helt enkelt.
Det vi gjorde var att vi började träna stresshantering - passivitet. Vi lekte med honom med en trasa (kampa) i cirka 5 sekunder, tog bort leksaken och sedan skulle han vara passiv i 15 sekunder innan vi började leka med honom igen. Det kunde ta en stund innan han blev passiv (slutar bry sig om leksaken, går ifrån) men när han blev det så skulle han vara det i cirka 3ggr längre än vad lektiden var.
Det vill säga, lekte ni i 5 sekunder så ska han vara passiv i 15 sekunder, leker ni i 5 minuter så ska han vara passiv i 15 minuter.
Detta är för att om han inte får varva ner (vilket han gör under passiviteten) så skjuter stressnivån ännu högre upp, den hinner aldrig sjunka och detta leder till att det blir för mycket - överslagshandling.
Att jucka är ett sätt att lugna sig på.
Skäll inte på hunden när detta händer, lugna honom istället genom att exempelvis klappa och hålla om!
Det viktiga är att börja med korta lekpass och inte långa, en minut kan vara alldeles för länge så underskatta inte tiden. Ni märker att han lär sig hantera det genom att se hur lång tid det tar innan han släpper uppmärksamheten på leksaken, så länge han kollar, väntar och har sig så har han full koll på leksaken. Han ska strunta i den helt.
Om han kan loss/släpp så kan ni även se genom detta, vägrar han släppa leksaken när ni säger det så har ni lekt för länge. Då är stressnivån för hög, korta då lekstunderna.
Ett tips är att lära honom loss så slipper det bli mer stress av att ni ska få honom att släppa leksaken.
Vår valp blev otroligt mycket lugnare i överlag när vi började med detta och när vi lärde oss att se innan det började bli för mycket, en helt annan individ och det krävdes mycket mer allt eftersom innan han blev stressad.
#6 Tack för tipsen! Vi tränar redan passivitet, och hennes av- och påknapp är väldigt bra.
Sen är det inte när jag leker med henne, utan när hundarna leker tillsammans. Att bryta när hon juckar betyder inte att jag skäller på henne, utan jag bryter bara beteendet sen får hon lägga sig och lugna ner sig.
#5 Bra jämförelse! 👍 Hon har inte hög stress i sig, utan det är nog precis som du säger, när hon blir för trött men inte vill erkänna det. Hon slocknade ju liksom efter att jag bröt 😉
nämen lilla gripa då, nu fåru ta och skärpa dig, annars bussar jag store, starke flynn på dig ;)
-
#9 mmmm hon är så jääääkla dominant!!!
#10 ja asså, du måste TA TAG i henne och sätta henne på plats, annars tar hon över dig!!!!
-
#7 Nejnej, menade inte att ni skällde på henne. Då många brukar skälla på sina hundar när detta händer så sker det av farten att jag skriver med det i svaret.