Kleinspitz/Tibetansk spaniel mix
Letade igenom några valp-annonser och hittade denna blandningen och blev intresserad direkt. Är det någon som har erfarenhet av en sådan blandning, hur deras lynne är, motionsbehov, sportighet, eventuella sjukdomar, samarbetsvillighet osv.?
Tycker ni även att denna skulle kunna vara en bra förstahund för mig? Jag är snart 16 år, har endast haft katter hittils men har dock tillbringat mycket tid med hundar, både stora och små.
Hunden tänkte jag ha mest till promenader i skogen (skulle vara ett stort plus om den inte hade någon jaktlust), lite agility och lite lydnadsträning.
Eftersom det är en blandras är det omöjligt att säga hur den blir. Jag föreslår att du skaffar en renrasig hund som första hund, så du vet på ett ungefär vad du får rent hälsomässigt och aktiverings/motionsmässigt.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
klart det inte är omöjligt, det blir helt enkelt en mix av de båda raserna. Ingen av raserna är särskilt skarpa och ganska lika i mentaliteten, den kommer antagligen inte bli större än 26cm då det är det högsta som är godkänt för de båda raserna, den Tyska Spetsen har stabil mentalitet och tibetanska spanieln är nyfiken men kan vara avvaktande mot främlingar.
båda raserna är friska av sig och lever länge.
Din lilla springare kommer nog bli en alert liten virvelvind skulle jag gissa på, sett liknande blandningar med tibbe i sig fast med t ex papillon och de är relativt små med massa härlig energi, väldigt mångsidig ''ras'', följer med på allt från stadsvandring till ut i stallet :)
Sen finns det ju såklart individanpassning hur din hund blir, men i det stora hela ska nog ingenting bli helt tokigt, det låter som en trevlig blandning :)
Se till i så fall att den föräldern som är tibbe är ögonlyst u.a. och gärna DNA-testad för PRA3 och fått resultatet clear så du inte står där sen med en avkomma med en ögonsjukdom. Det finns också en del mentala problem såsom aggressioner mot andra hundar inom vissa linjer. Kleinen ska också vara ögonlyst utan anmärkning och gärna patellaundersökt utan anmärkning. Om de är det och du har fått se papper på det så fine om inte så spara i stället ihop mer pengar och köp en renrasig med hälsoundersökta föräldrar, det lönar sig i längden för rent krasst så är det aldrig de bästa rasrepresentanterna som används i blandrasavel utan snarare bottenskrapet inom resp. ras.
#2 jo, jag anser det omöjligt att veta hur hunden kommer att bli. Man vet aldrig vad som slår igenom hos hunden, och det är inte möjligt att veta vad som slår igenom eller inte. Nu vet jag inte mycket om någon av raserna, men jag har fått uppfattningen att dom är väldigt olika.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack för era svar!
Enligt de bilder jag sett på valpen verkar utseendet luta lite mer åt kleinspitzen.
Om jag nu bestämmer mig för att besöka uppfödaren så kommer jag givetvis att fråga om veterinärantygning på de sjukdomar som kan finnas hos kleinspitzen och tibben.
Baserat på Belimas svar så verkar tibben vara ganska lik katter, dvs fientlighet mot främmande människor och djur, men just den här valpen är van vid katter så jag tror inte att den har så svåra mentala problem.
Jag har inte bestämt mig för något än men tack ändå igen för era svar, de fick mig att tänka om lite. Jag kanske tittar på en och annan renrasig spitz annons före jag bestämmer mig.
Eftersom du är så ung rekommenderar jag dig att satsa på en renras så du minimerar risken att råka ut för en jättesjuk hund med höga veterinärkostnader och tvingas ta beslutet för avlivning alldeles för tidigt. Att köpa blandras kan gå jättebra, men det kan åxå gå extremt jättedåligt. Vet inte hur många blandraser jag sett avlivas innan sex års ålder pga mentala eller hälsorelaterade bekymmer.
Visst det förekommer hos renraser med, men hos renras får du i stamtavlan en försäkran om att alla släktingar är hälsokollade och uppfödaren ska kunna berätta för dig hur släkthistoriken ser ut.
Fråga gärna renrasuppfödaren med varför h*n parade just denna kombination, vad förhoppningarna var och sådär.
Har man inte mycket pengar så vill man ju att det blir rätt redan från början så man har en bästa vän i många år! Jag skaffade min första hund, en dvärgschnauzer, när jag var 17 år. Jag sitter här nu och den lilla hunden fyller tio år den 26e februari och ord kan inte beskriva hur mycket hon betyder för mig som var där vid min sida igenom alla mina svårigheter och goda stunder.
Så fall inte för första bästa söta, för din skull.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
"Baserat på Belimas svar så verkar tibben vara ganska lik katter, dvs fientlighet mot främmande människor och djur"
Jag skrev inte att den var fientlig mot främmande människor utan det är främst hanhundsaggressivitet som förekommer inom en del linjer men långt ifrån alla, det är främst en uppfödare som har sådana linjer.
Däremot "ska" tibben vara avvaktande (inte att missta för fientlig dock!) mot främlingar enligt rasstandarden men jag har aldrig mött ett tibbe som är så om man inte är för påstridig men det ska man aldrig vara mot främmande hundar oavsett ras. De ska vara ointresserade, kan man säga, av främmande människor vilket jag anser som något positivt efter att ha haft en översocial hund tidigare.
Det är tvärtom en väldigt godmodig och lagom ras som passar alla men som har kommit i skymundan jämfört med de andra "populära" sällskapshundarna.
Tibbar är härliga hundar och lite speciella - lite hund, lite katt, lite apa. :-)
Mixen med kleinspitz gillar jag inte alls - i varje fall inte om du ogillar gapiga hundar och bor så du har grannar nära inpå. Både tibbar och kleinspitz har lätt att ta till skall, tibben skäller när den tycker att det finns anledning (de har bl.a använts som "alarmklockor" i klostren) och kleinen skäller gärna i tid och otid alla tider på dygnet.