Löptik + hanhund, Hur göra?
Hej!
Har fått ett litet problem nu..
Det är såhär att min ena hund (hanen) bor hos mina föräldrar, och har gjort det sen ett tag tillbaka nu. Och tiken bor hos mig i huset bredvid.
Men, Jag brukar vara hos mina föräldrar mer än hemma. Äter hos dem, och har nästan alla mina grejer där. Där jag bor är mer ett ställe där jag bara sover, eller är för att kunna få vara ifred.
Och nu är problemet att tiken har börjat löpa, och det är såklart jätte jobbigt för hanhunden om hon ska vara med hela tiden. Men vill ju heller inte lämna henne själv hemma hos mig hela dagarna, så vet inte riktigt hur jag ska göra :/
Hon har alltid fått följa med mig nästan överallt. och eftersom jag i princip bor hos dem så blir det lite krångligt..
Tänkte höra hur ni som har både tik och hane gör när tiken löper?
Du får bo hemma hos dig själv under tiden för hundarnas skull. Är ju enkelt löst?
Använd "hundblöja" till tiken, det kan skydda från eventuella parningar iallafall. Men det är ändå en "påfrästning" för hanen att vara tillsammans med tiken då hon löper :/ Men Hundblöjorna finns på de flesta djuraffärer ;)
#2 nej nej nej nej, sluta föreslå saker som inte är sanna! Det enda som hindrar parning är dörr med lås, inte ett litet tygstycke.
#2 Man ska inte ha hundar tillsammans alls om det påverkar dom negativt. För övrigt kan en handhund para sig med en tik även om det sitter en blöja på.
TS har ju eget boende och hr ett guldläge att se till att hundarna mår bra och inte parar sig. Man får se till hundarna väl före sitt eget.
#1 Jo, men måste ju över och äta också. Och för att tala kort så är jag ganska orklös atm. Så att springa fram och tillbaka för att äta känns bara onödigt.. :/
Har hänt förut att jag inte ätit alls för att jag inte velat lämna henne.
Problemet är inte parning, hon är så kaxig att om han bara försöker "närma sig" så säger hon ifrån ordentligt ;)
Dessutom så är han ca 4 gånger så stor som henne, så det gör det iaf svårare, men är säkert inte helt omöjligt ändå.
Problemet är påfrestningen för honom..
Och blöja, de skulle jag nog aldrig använda på mina hundar x3
#5 Anledningen till att hon säger ifrån när din hanhund närmar sig är för att hon inte är tillräckligt långt in i löpet ännu.
#5 Du får ju äta hos dig själv? Ser inte riktigt problemet när du faktiskt har eget boende.
Hundar som vill para sig gör det.
#6 Hon tycker faktiskt inte om hanhunden speciellt mycket ändå när han är så "stuttsig" så tror inte att de bara beror på de.. :p
#7 Har ingen mat där. Och vill ju helst träffa min familj och prata med dem nån gång om dagen också, höra om det är något vi ska göra, något som hänt osv..
#8 Då får din hund vara ensam när du går över till din familj. Jag lovar att han mår mindre dåligt och blir mindre stressad av det, än att behöva umgås med en löptik.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#8 Nu handlar det om en kort period. Nog kan du väl avstå från att utsätta hundarna för stress denna perioden? Antingen får du ju lämna hunden hemma när du är borta och äter eller så tar du med dig mat hem till dig själv.
Du får se till hunden bästa, det kommer med ansvaret.
#10 TS är inte så gammal, 14 år, så det är egentligen ingenting konstigt att hon äter med sin familj. Däremot tycker jag ju att hunden kan vara hemma när man är och äter middag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 Jag anser att man även som 14 åring får se till att inte utsätta djuren för stress. Kan man inte detta får man kastrera.
Be dina föräldrar köpa mat och flytta några av dina saker till ditt boende. Se det som ett guldläge för både dig och dina hundar- du får lära dig hur det är att vara vuxen och ta hand om dig själv och dina hundar slipper stressen och påfrestningen av varandra under löpet. Jag hade även valt att inte gå samma rundor som den andra hunden.
-
Din hund överlever nog ensam under den tiden du äter hos dina föräldrar. Övrig tid kan du vara med den😉
Sen spelar det ingen roll om din tik avskyr hanen i vanliga fall - den dagen hon är i höglöp så kan det gå kvickt som attan för henne att ställa upp sig och så är parning skedd.
Varför kan inte ena eller båda föräldrarna komma till dig med lite mat? Om du är 14 år kan du väl fixa till något själv - kanske tillsammans med en kompis?
Hur hade ni tänkt lösa det innan ni skaffade två hundar av olika kön? :)
Kastrera hannen ?
Du kan prata med föräldrarna i telefon.
Föräldrarna kan komma med mat till dig då ena är med andra hunden eller lämna hunden i bilen.
Du kan äta micromat och mackor om du har en microvågsugn och en kyl för smöret.
Fil och flingor klarar man sig rätt bra på mellan måltiderna.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tycker att det skulle vara bra att kastrera en eller båda om de inte är till avel. Annars kommer du ha samma problem två gånger per år i ca 15 år beroende på ras.
Inget fel med kastrering.
Har gjort så nu att jag och tiken varit hemma hos mig och sen så har jag bara varit över till min familj för att äta.
Men, ett nytt problem nu, jag luktar ju löptik när jag kommer över till familjen. Så hanen är alldeles galen och ska para sig med mig heeela tiden. Både drygt för honom och för mig ju :/
Dessutom så bara han ser att vi (jag och tiken) går förbi ute på vägen så blir han galen och piper och gnäller i säkert en timme efter de att han sett oss.
Hur ska man göra med det? :/
Har dessutom en lillasyster på 10år som kommer hem själv efter skolan, och hon orkar ju inte med att hålla emot honom om han hoppar på henne. Och då har han varit ensam ett tag, så då är han ju extra glad och uppspelt när hon kommer hem..
Han är inte på henne lika mycket som med mig, men det händer att han hoppar på henne också.
#15 Som sagt tidigare så är det ganska stor storleksskillnad på dem, så det kan nog göra det, om inte omöjligt, så iaf krångligare för dem att para sig.
#17 Var bara meningen att vi skulle ha en hund (Lexie, tiken) men sen så dog grannen och hunden skulle avlivas dagen därpå och ah.. det är en väldig historia. Men iaf så tog vi hand om hunden och det funkade bra :) Så vi tänkte nog inte riktigt att "nej, det kommer inte funka när hon löper så han får avlivas istället" dessutom så har vi ju två "ställen" så nej, löpet är inget som gör att han förtjänats att avlivas för.
Har funderat på att kastrera hanen, eftersom det är så otroligt jobbigt för honom.. och oss också för den delen..
Men vet inte riktigt, kastrering är inget vi helst vill göra :/
tiken kommer inte kastreras iaf :p
❤️
Fina hundar! 🙂
Med tanke på vilken stress det är för er och hanhunden så blir det nog minst lidande av en kastrering.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Håller med #23
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Parning är gjort i et kick trots storleksskillnaden på dom, så passa noga och håll isär dom.
Hanen låter som den behöver uppfostras, för att han rider på dig för att du luktar i kläderna är inte acceptabelt - inte för mig i alla fall. men har ni svårt hålla koll så kanske kastrering är att föredra ändå, även om jag är emot slentrianmässig kastrering.
#22 Otroligt fina är dom :) Kastrering är nog de sista vi vill behöva göra, så ska försöka träna mer med att hålla honom lugn, så får vi se sen hur de blir. #25 som sagt så är dem inte ens i samma hus, så någon parning är de inte så stor risk för ;) Hanen kommer från en äldre par, och vi har inte haft han mer än kanske ett halvår/år. Och han var väldigt stojig och ouppfostrad när vi först fick han. Men har tränat massor och han är nu mycket lugnare och lydigare än då :) Dock så har vi ju bara haft han 2 gånger med nu när tiken löpt, så de har vi inte haft så mycket tid med. Dessutom så är han 5år och tror inte att han träffat så många löptikar att träna med, så han blir som han blir under löpen. Dock så gick förra gången mycket bättre. Då bodde han hos mig och tiken hos mamma å pappa. Men sen så har mina föräldrar fått tagit hand om han mera då jag vill satsa allt på den andra hunden som jag haft sen hon var valp. Och jag tror inte att han fått sådär jätte mycket stimulans då, så det kanske har något med det att göra? Skulle gärna vilja ha tips på hur man kan träna bort det här ridandet, för det är verkligen inte okej.
Bara en fråga, hur kommer det sig att du/ni är så emot kastrering?
Finns massor av fördelar, samt att det är snällast mot hanen om det ändå inte är tänkt att det ska paras på honom :)
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se
#27 Ja.. Kastrering är ju inget som man helst vill göra :p
Finns många nackdelar också, och det är en väldigt fin hund för övrigt som vi inte vill rubba någonting med.
Pälsen kan bli ful/dålig, han kan lätt bli överviktig (vilket han redan varit en gång) trött/lat, ändras i psyket.
Vi vill ha honom som han är nu helt enkelt :)
Men självklart är kastrering något vi tänkt på.
#27 Finns även massvis med nackdelar. Om hanen inte är översexuell, vilket väldigt få hundar är, så är det bättre med uppfostring än med kniv, o det behöver absolut inte vara synd om hunden.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Störta problemet är väl att Ts bor hemma,men i eget hus, tror nog hannen skulle må bättre kastrerad ändå..
Tror gör man i kyrkan/moskén etc..
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#29 blev bara lite fundersam hur man fostrar bort testosteron? En hund kan bli duktig och lyda trots att den känner ett starkt behov att para sig. Sen att den lyder men mår psykiskt dåligt, vet inte om det är något jag skulle vilja utsätta min hund för.
#32 - ska alla karlar kastreras med för att dom ofta är k**a😉
Både hundar och människor kan lära sig att hålla sina drifter i styr🙂
#33 Håller inte med. Beror helt på hur svårt de påverkas av drifterna.
Människan har en annan tankeförmåga än ett djur och kan således handla annorlunda på sina drifter. (inte alla dock)
En hund kan inte tänka logiskt som vi och är det riktigt illa kan du inte lära hunden att inte känna det den känner.
"En hund kan inte tänka logiskt som vi och är det riktigt illa kan du inte lära hunden att inte känna det den känner." Åh så bra sagt. Tummen upp!