Lös hund. Är det okej?
För några veckor sen flyttade det hit en ny hund med ägare. Första gången vi träffade på han var hunden lös och sprang fram till vår hund. Vi var ute på kvälls promenad och William (vår hund) stannar plötsligt. Vi vänder oss om och får syn på en svart, knähög hund stå och nosa på vår hund. Den hunden hade inget halsband. Först syns ingen ägare till och vi trodde att den hade sprungit bort. Efter en stund kommer det dock en man som ropar på hunden dom går iväg efter en stund. Okej tänker vi, sånt kan ju hända vem som helst.
Efter bara några dagar är jag och min kompis ute i skogen (reservat där man inte får ha lösa hundar) med våra hundar. Samma man frågar oss då om vi inte har sett en svart hund här någonstans. Vi letade en stund. Efter några timmar gav vi upp. Hunden hittades kvällen därpå.
Trotts det släpper han lös hunden igen efter några dagar. Hunden springer iväg mot gatan och är borta en hel helg.
Idag var min mamma och Willy ute igen. Ingen ägare syns till och hunden springer fram till min mamma och vår hund. William är inte alls förtjust i den hunden och morrar. Den svarta hunden följer efter en stund men springer sen iväg till en större hund. Den andra hunden är då enligt min mamma mycket stor och är inte alls bra vän med andra hundar, den har bl a försökt attackera Willy. Nu för bara några minuter sen såg min mamma den svarta hunden komma tillbaka och gå mot huset där ägaren bor. Ensam och lös.
Nu börjar jag undra om det är deras sätt att rasta hunden på? Att släppa lös den och därefter vänta tills den kommer tillbaka. Denna gången verkade de inte ens leta. Hunden kan ju lätt bli påkörd eller hamna i bråk så jag blir lite orolig. Det känns inte som att hunden är chippad heller.
//Flöffo
Wow… Snacka om praktexempel på människa som INTE bör ha hund.
Jag tycker du ska ringa och anmäla. Detta är inte lagligt sätt att hålla hunden på någonstans.
//Belinda aka Zandrama
Nej, det tycker jag inte är riktigt ok. Det verkar inte vara mer en regel än undantag.
Nu tänker jag inte endast på att den lösa hunden kan "vara farlig" för något annat djur eller människa, utan även att de hundar som hunden går fram till okontrollerat kan bli rädda eller aggressiva mot den lösa hunden. Eller som du säger, den kan bli påkörd.
Om man har uppsikt på hunden och så pass mycket pli på den att man kan kalla in den även om det uppstår störande moment så ser jag inga problem med att ha hunden lös. Men så verkar ju inte fallet riktigt vara. 🤔
Har du pratat något med ägaren till hunden?
Kan mycket väl vara deras sätt att rasta hunden, dock är det olagligt.
Hur vet du att hunden inte är chippad?
Du skulle kunna skriva ett brev och lägga i brevlådan om du vet var dom bor, där du berättar att de inte får ha hunden lös om den stör andra vilket hunden uppenbarligen gör.
"Det är hundägaren som ansvarar för vad hunden gör när den är på allmän plats. Du som har hund måste se till att den inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter."
Så står det på jordbruksverkets hemsida.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Fast oavsett om man själv vet med sig att man har pli på sin hund så ska man ju ha den kopplad. Finns inte många ställen man får ha en hund lös ens.
För även om man kan tycka sig ha pli på sin hund kan man aldrig vara helt hundra.
//Belinda aka Zandrama
det är ju inte alls okej att ha hunden lös utan uppsyn ni borde ta kontakt med polisen eller liknande! att ha en hund lös så där kan ju bli påkörd, biten(attackerad av en annan hund) ock den hunden kan ju skada din eller någon annans hund också.
#3 Det vet jag inte men det verkar inte så.
Vad jag har förstått kommer de från Polen och kan inte svenska alls. Ska parata med mina föräldrar sen.
//Flöffo
#6 hur verkar det inte så? Ett chip kan man inte se.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Ja vi får väl hoppas på att jag har fel.
//Flöffo
låter som en person som tror han är i ett land där hundarna går ut själva och kommer hem själva… typ som USA. hundarna går som dom vill typ. tror de gör så i USA, i filmer gör de det i alla fall ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#9 Jo man gör så i Ryssland också. Man släpper ut de och så kommer de tillbaka när de vill ha mat, som katter.
//Flöffo
#10 precis :) han kanske ser dåligt och tror att det är en katt han har xD
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
En sådan hund skulle jag lämna till polisen varje gång jag hittar den - då brukar ägarna lära sig en läxa till slut.
Enl. SJV
Får min hund springa lös?
Mellan 1 mars och 20 augusti ska du hålla din hund under sådan
tillsyn att den hindras från att springa lös där det kan finnas vilt.
Under resten av året ska du hålla uppsikt över hunden och hindra
den från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid
jakt. Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i jaktförordningen. I områden, som i naturreservat kan det finnas striktare
koppeltvång för hundar
#13 men oavsett jakt eller sommarsäsong är det lag på att hunden inte får störa eller skada andra människor ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vi har lagen om tillsyn av hund och katt.
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
Men jag tror #12 kom med ett lämpligt förslag om man orkar med det. Det blir nog inte så behändigt att släppa ut hunden om man får hämta den hos polisen.
≧◔◡◔≦
Nej, det är inte alls okej i mina ögon. Om en hund överhuvudtaget ska få gå lös tycker jag att ägaren ska ha ordentlig pli på sin hund. Med ordentlig pli menar jag att hunden ska komma på en gång när man ropar, inte springa fram till andra hundar och människor och gå lika fint bredvid sin ägare som om den hade haft koppel om inte hunden får order av ägaren att det är fritt fram att springa iväg och leka. Tyvärr i det här fallet är det ägaren som behöver ha mer pli. Man släpper inte lös sin odresserade hund i ett bostadsområde (utgår från det efter att läst din text), och framför allt inte utan uppsyn. Jag släpper min jrt lös i våran inhägnade bakgård, men den är helt inhägnad med tätt, högt och nergrävt trästaket. Ibland låter jag henne även gå lös i parken med då släpper jag inte henne med blicken en sekund. Och framförallt har jag alltid med mig godis och en pipleksak som hon vill åt över allt annat. Det den här mannen gör som du beskriver är ju att bara släppa ut sin olydiga hund att rasta sig själv. Och sen om hunden attackerar ett barn, blir påkörd eller kidnappad spelar ingen större roll verkar det som. Jag tycker ni ska prata med honom om att ni inte vill ha löst springande odresserade hundar i ert område. Att han antingen får dressera sin hund att inte gå fram till andra levande varelser och att inte springa iväg och komma på kommando eller helt enkelt sätta på hunden ett halsband och koppel. Svårare är det inte. Släpper han fortfarande hunden lös utan uppsyn och låter hunden göra som den vill så ta det ett steg högre och klaga hos bostadsförening eller polis. Jag vet faktiskt inte om det här är så pass allvarligt att det borde tas upp hos polisen?
-Bättre ökänd än okänd