vilken hundras passar mig bäst?
Hej! Jag är en tjej på 19 år som har haft hund hela livet. Är uppväxt med krländsk varghund och airedale terrier. Airedale terriern är en brukshund och jag har tränat lydnad med honom. Jag anser mig själv vara hundvan och ha en vettig syn på hunduppfostran och hur en hund ska tas hand om. Jag känner att jag snart är redo för att skaffa en helt egen hund. Jag har funderat på lite olika hundraser. De hundraser jag gillar är rhodesian ridgeback, american bully, rotweiler med flera. Men jag är också medveten om att samtliga raser jag är intresserad av behöver mycket aktivering för att bli bra och hälsosamma hundar och jag känner att jag inte riktigt har viljan till den typen av aktivering varje dag. Behöver alltså en lite mindre krävande hund men som ändå är en ras att "jobba med". Som ni kanske förstod så gillar jag de lite större hundarna, gärna korthåriga. Och nu kommer jag säkert få någon kommentar att "utseendet inte spelar någon roll på hunden" och jag håller med det argumentet till 100 %! Men har ni förslag på hundraser som skulle kunna passa mig? Rasen skall gärna vara: Korthårig Medel till stor hund Så lite jaktinstinkt som möjligt Vill att den ska kunna fungera bra tillsammans med vår 7 år gamla hanhund! Inga elaka kommentarer tack!
Vad skall du hålla på med med hunden? Någon särskild sport den måste lämpa sig till, skall ni tävla?
Andra egenskaper huden skall ha/inte får ha?
Främst sällskap, men jag tycker det är kul med lydnad (ej tävling) och andra aktiveringar intresserar mig också men inget jag planerar att hålla på med varje dag. Med andra ord skaffar jag inte hunden för att satsa på någon speciell sport om du förstår hur jag menar! Vill helst inte ha en terrier. Hunden får gärna vara alert inte, inte reserverad. Gärna en hund som gärna vill vara tillags! Utanför det är jag annars ganska öppen för förslag! :)
KH Collie?
-
Storpudel? Social, arbetsvillig utan att vara alltför krävande och med mycket glädje
Läste lite om KH Collie och det verkar som att de behöver vääääldigt mycket aktivering! Stämmer det? :) Och Pudel är en ras jag aldrig varit förtjust i för någon anledning. Men annars var det ett bra förslag! :)
#5 Öh.. beror väl på vad man är van vid😃 Jag med en australian shepherd ser ju collien som rena rama sällskapshunden, och en vavva ägare kanske ser collien som en malle😉 Nä, jag tycker inte de kräver så mycket. Lite spår/sök några gånger i veckan, lite trickträning och agility och de verkar vara nöjda så. Sedan så blir hunden till vad man gör den, vill man ha en arbetsnarkoman som aldrig får nog så gör man den till det(Inget att rekomendera dock), och vill man ha en som hänger på lite allt möjligt så gör man den så ;)
-
#5 Nej du verkar gilla lite grövre raser utseendemässigt och det är lätt att se pudeln som en pompös hund med bollar överallt. Själv ser jag pudeln som en sportig familjehund som tycker om det mesta och nedklippt är den lite lik en smal labbe.
#6 okej tack jag ska läsa vidare då! Är bara glad ni kommer med förslag! Tack :) #7 jag har inget emot Pudel utseendemässigt. Men jag har dåliga erfarenheter av rasen då jag träffaf många aggressiva pudlar. Vilket självklart inte nödvändigtvis är hundens fel, men det har blivit att man inte kopplar rasen till något positivt. Har dock träffat en storpudel som min granne ägde och hon var världens snällaste!
Sen dessutom är jag inte intresserad av så mycket pälsvård en Pudel kräver. Är inte intresserad av att trimma hunden osv. Har fått nog av det med vår airedale terrier :) hehe!
Labradoren passar in på dina kriterier, men för att försöka få det att stämma in på dina utseendemässiga önskemål tänker jag på cane corso, ridgeback, eventuellt dalmatiner. Dessa förslag skulle fungera om du tänkt dig att leva ett aktivt liv med din hund, men ändå inte satsa mot tävling.
Älskar både labradorer och cane corso. Har tänkt mycket på labrador men känner att jag vill ha en hund som är mer av en utmaning! Cane Corso verkar vara en jättebra hund för mig. Är bara lite tveksam för vaktegenskaperna då jag bor i lägenhet och vill inte ha en hund som skäller så fort någon går i trappen utanför! Har ingen egen erfarenhet av CC men du kanske vet mer om just detta? :)
#11 Jag har ingen riktig erfarenhet av hur CC vaktar, så jag kan inte svara på din fråga. Vi har ett gäng på klubben, vissa vaktar sina bilar med skall medan andra är knäpptysta, så det verkar ha med individen att göra. Det finns säkert några CC-ägare som har bättre koll!
CC är ju framavlad för vakt, så vakta kommer den ju att göra. Det är inte en fråga om att få den att sluta vakta, det hade ju varit orättvist mot en hund vars instinkt för vakt är oerhört stark, utan om att lära den från början hur man vill att den ska vakta. Ett enda mjukt, lågt "boff!" är ju helt okej även i lägenhet och är ett rimligt mål med en sådan hund eftersom det är ett naturligt ljud för den. Svårare att lära en vaktig Chihuahua att vakta med ett mjukt "boff!" än en stor moloss 😃
Det är nog en del jobb, men med mycket positiv förstärkning och tålamod lär man kunna få sig en riktigt härlig hund. Du har ju erfarenhet av lydnadsträning, så det tror jag säkert att du ska kunna klara av om du bestämmer dig för att CC i övrigt är just den hund du vill ha 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Förresten, finns det inte någon HiF:are som har en ca de bou, och visar hur hennes hund vaktar på en YouTube-video? Måste nästan se om jag kan hitta den, den är fööör härlig!
Edit: Jo, det var bara att söka på Ca de bou guarding :) Vill inte lägga ut den här eftersom jag inte minns vems hund det är.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Har ej läst ovanstående inlägg, så du kanske får dubbeltips.
Rasen skall gärna vara:
Korthårig
Medel till
stor hund
Så lite jaktinstinkt som möjligt
Vill att den ska
kunna fungera bra tillsammans med vår 7 år gamla hanhund!
Mellan/storpudel - nedrakad.
Shetland sheepdog (måste tipsa om den trots långhårig)
Kh collie
DP labbe
DP golden
Italiensk vinthund (har lite jakt)
Amstaff/Staffe
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vad tycker du om spetsar?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Bra tips! Italiensk vinthund gillar jag, men har hört en del om att deras ben är väldigt sköra som valpar och att det inte är ovanligt att de bryter benen! Känns hemskt tycker jag…
Känns också hemskt att säga att jag gillar staffe, MEN att jag inte vill skaffa hunden pga fördomarna. Jag vill inte som ung tjej gå med min staffe på stan och få blickar och födomar som "hon skaffar bara hunden för att se tuff ut" osv (ni vet hur det där funkar).
Men märks det mycket att det är terrier i amstaff/staffe? :)
#16 Hej! Spetsar är ju URgulliga, men annars vet jag inte så mycket om rasens egenskaper! Men det är samma sak där med pälsen, de fäller väl en hel del, och behöver regelbunden borstning? Vilken jag kan ligga lite mer på latsidan med om jag skaffar en korthårig hund! Men tack för tipset! :)
#17 Fällningen varierar, men är i överlag väldigt säsongsbunden. Pälsen sticks inte som på korthårsraser (nålar!) och spetsarna tovar mycket sällan. Finsk lapphund är en spets som använts till vallning av renar och därför funkar bra att jobba med, men kräver ändå inte lika mycket som en brukshund, bullhund osv. :) Spetsar är i överlag väldigt friska och är väldigt roliga att jobba med. :) De klarar sveriges varma och kalla temperaturer väldigt bra med, vilket korthårsraser inte alltid gör och kan behöva skor och jacka på vintern.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Spetsar är underbara hundar! Dock tilltalar utseendet inte mig riktigt då jag hellre har en korthårig hund. Men tackar så mycket för förslaget!
Puffar :)
#19 Annars är den lapska vallhunden kanske något, också renvallare men korthårig :)
Puffar igen
Kanske Schäfer? De är fina och är mycket trevliga! Och de är mycket lätt lärda…! 😉
Spontant känner jag att en labrador skulle passa fint :) den är korthårig, medel-stor hund, lite jaktinstinkt och borde funka med den äldre hanhunden speciellt om dom lär känna varandra redan när hen är valp.
Dom är lättlärda, har inte ett extremt aktiveringsbehov men älskar ändå att jobba, kan användas till alla sorters hundsporter och beroende på individ så kan dom vara riktigt utmanande. Hade själv en labbhane av utställningstyp som var både smart och självständig och krävde att man var vaken och låg steget före hela tiden :) han var min första hund och lärde mig enormt mycket.
Stort lycka till med ditt val iaf :)