Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 912 ggr
Grace2009
0

Vilken ras ska jag välja?

Jag är så hundsugen, ni anar inte! Det bara slog ner som en bomb i augusti 2013. Visst har jag väl alltid känt att en hund skulle sitta fint men nu är det nåt så illa. Men det här med att välja ras är inte det lättaste så jag tänkte be om lite hjälp att komma på lämpliga val. 

Jag vill ha en hund som sällskap bara. Jag har inga ambitioner att tävla eller ställa ut. Jag vill inte ha en för liten hund, då jag är en klumpeduns (mindre än en katt bör den inte vara). Pälsvård vill jag helst ha en som inte måste klippas nåt större, att kamma/borsta är inga problem.

Jag passar min kompis hund nån helg då och då och med honom går jag tre promenader om dagen, ca 1h på morgonen, 1h på dagen och 30min kissrunda på kvällen. Tycker ni detta är lagom/bra? Skaffar jag hund tänkte jag göra spår 1-2ggr i veckan, lydnad och tricks. Ska gå valpkurs, unghundskurs och nån prova-på-olika-saker-kurs och se om det finns nån annan aktivering/sport som klicka för mig och hunden.

Förutom kompisens hundar är jag inte så erfaren. Har aldrig uppfostrat en hund så detta kommer att bli ett äventyr. Är uppvuxen med rottweiler men det var en sällskapshund vars uppgift var att valla oss ungar… :P

Jag ska kanske börja jobba på ett kontor men vet ej om man får ha hund där. Får man det tänkte jag att hunden skulle få följa med och vara på jobbet om dagarna (kan gå ut under de två fikarasterna samt lunchen). Tror ni det är okej för hunden?

Jag kommer inte skaffa hund i nuläget utan jag vill att allt ska fungera omkring mig innan så det kanske tar flera år innan den dagen då jag äntligen kan ha hund. Men man kan ju alltid informera sig innan det är dags ;) Jag är väldigt intresserad av Japansk Spets, tror ni det skulle gå? Jag kanske har snöat in mig lite mycket på den rasen så jag har blivit blind för andra, så ge förslag ifall ni tror det finns nån annan ras som kanske skulle passa bättre. 

Jag är tacksam för ALLA svar! =)

(Förlåt om det är lite mycket och rörigt skrivet)

Wellcraft
0

Amstaff
Staffe
Cavalier
Mellanpudel (nerrakad)
Dansksvensk gårdshund
Någon bichon
Cocker Spaniel
Eurasier

Kolla i rasgrupp 9 :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Grace2009
0

#1 ah, Staffarna trodde jag faktiskt var ganska krävande hundar, men det verkar de ju inte vara när jag läser lite kort om dem :o Ska nog kolla in dem lite mer, tack!

Frida B
9

Både Amstaff och Staffe är krävande hundar, så skulle verkligen inte rekommendera dom.

Jag tror en jappe skulle passa dig, men även en Shetland Sheepdog eller Eurasier?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Grace2009
0

#3 ja, det är väl det intrycket jag hade av dem. Men det är nog inte fel att jag läser lite mer om dem :D

Eurasien har jag inte riktigt lyckats "greppa om" hur de är. Ibland känns det som om de kan vara något och andra dagar tror jag inte alls att det blir bra. 

Har inte en Shetland sheepdog mycket spring i benen? jag har inte så mycket spring i mina ben :O Trodde det ar en väldigt aktiv ras.

Frida B
1

#4 spring i benen är individuellt ;) Men nej, vet folk som har shelties som endast sällskapshundar, folk som spårar med sina och folk som tävlar aktivt. Så det är en alroundhund :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Grace2009
1

#4 ah, det är bra :D Får bli en ras att kolla upp.

Jag ska gå på Ransäters hundutställning denna sommar och titta, och tänkte att jag kanske kan träffa lite hundägare till de raser jag är intresserad och höra lite med dem. Är alltid trevligt att träffa nya hundar om inget annat :)

Em_
0

Tysk spets - mittelspitz är lite lik japansk spets.
Finsk lapphund stämmer också in. Lite lugnare men lite envisare än mittel.

Motionen tycker jag låter bra, med ett eller ett par kisstillfällen till :)

Wellcraft
0

#3 Inte enligt min erfarenhet. Men iofs är jag van vid brukshundar.
Alla staffar jag tränat har nöjt sig med promender & lite vardagsträning.
Min f.d amstaff/pitbull var inte heller krävande.
Krävande att uppfostra - Ja, men inte att aktivera.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Däremot har jag erfarenhet av att sheltien verkligen vill jobba då det är en vallhund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
0

Labrador!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Grace2009
0

#7 jag har tittat lite på de tyska spetsarna, och de verkade lite sjukare fick jag intrycket av? Annars verkar de vara väldigt lika.

#9 ja, jag var rädd för att de har lite spring i benen :D

#10 Labbe var otippad för mig, trodde de också ville jobba mycket mer än vad jag hade tänkt erbjuda.

Det är så svårt med hundar eftersom det även kan vara så hemskt individuellt, det är ju ingen sak där allt är lika utan de är alla så otroligt olika, även om det är samma ras.

Sugar Mist
0

Shiba/Basenji?

-

Grace2009
0

#12 Det är urhundar va? Kan inte de vara lite mer "speciella"? Är lite rädd att det kan vara en typ av hundar som kan bli för svår för mig i sådana fall.

Frida B
0

#13 jo, de kan vara väldigt speciella.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
0

Labbe funkar bra om du väljer utställningslabbe.
Jakt & DP ska få jobba då de vill ha meningsfulla uppgifter att lösa & vara sin ägare till lags.
Underbara hundar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Grace2009
2

okej, ser ut som om Labrador, tysk spets och finsk lapphund ska kollas in lite närmare i nuläget. Spännande det här.

Em_
0

#11 Det generellt friska raser. Däremot har det nyss dykt upp fall av PRA på klein och mittel, så man får vara noga med att välja en uppfödare som har koll på sina linjer och håller sig uppdaterad.

Grace2009
0

#17 oj, det låter lite otäckt. Noga med uppfödare får man ju alltid vara, men bra att veta vad man kanske måste titta lite extra på.

Sugar Mist
0

#13 Urhundar ja, men oerhört trevliga hundar. De är inte labbehundar, sådana som älskar allt och alla, de är rätt speciella och reserverade, därför måste man se till att de får träffa människor från början.

-

Grace2009
1

#13 att de är reserverade tycker jag är okej, men jag är lite orolig att de har mer egenheter som kan vara väldigt utmanade för mig som nybörjare. Vill ju gärna ha en hund som jag tror att jag kommer klara av så att det är bäst både för mig och hunden =)