Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 2911 ggr
vallhund
2

Spinoff på stulen hund

De som vill kan fortsätta här istället för OT i tråden:

http://hundar.ifokus.se/discussions/52e37a818e0e7447b50008b1-mager-och-hetsig-vovve?discussions-1

"#24 av josefinethyr

jag (som äger stella) fick gå in i deras hus och kolla efter hunden i lördags kväll med polis, fanns tre hundar å massvis med katter å en hemsk stank av urin i hela huset. dom stod å sa till polis att hunden va uppbränd. i söndags ringde en man som sett inlägget å berättade att hon som tagit hunden kom till han och bad honom skjuta en helt frisk genomsnäll hund. så han hade gjort det. vi har sett kroppen och det är min stella som låg i en sopsäck. tydligen så har detta hänt fler personer, hästar och hundar. allt är polisanmält och ska även ringa länsstyrelsen om djurförbud."

Hur fick du med dig polisen? Någon släppte in er, gavs tillstånd att genomsöka huset av husägaren, samma person som du lånat ut hunden till?  Vad säger polisen? Fanns tillstånd om husrannsakan av åklagare?

Du kan naturligtvis ringa Länsstyrelsen o anmäla ev vanvård eller misstänkt brott mot djurskyddslagen. Det är inte olagligt att avliva en frisk hund, under förutsättning att man äger den o att den som skjuter hunden har Jägarexamen o licens för det använda vapnet o att denne kunnat skjuta hunden utan att ha tillfört hunden onödigt lidande. Ett välriktat skott avlivar hunden direkt.

Du kan bara anmäla det du själv bevittnat, annat är hörsägen som du visserligen kan delge lst.

Beklagar att ni blivit av med hunden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

kalindas
0

Jäkligt tråkig att höra om hunden. 😕

/Elisa

[[Boris Sager]]
1

Alltid dystert när fel person får hand om ett djur.😕

Djurälskaren87
0

Fyr beklagar:(:(:(

Djurälskaren87
0

Denna människa har även dödat en till hund… Hon har även djur hemma sm måste därifrån.

vallhund
0

VildaVittra
8

#5 Det är en stor anledning till att jag inte är medlem på facebook. Jag tycker det är skrämmande att se hur lätt människor förvandlas till en pöbel. Folk tror på vad som helst och dömer, herregud, hur vet de att det inte är ryktesstartaren vill jävlas med någon oskyldig?

Ser jag någon skriva något som jag uppfattar som galet om djur, tex som den där gången en skulle utföra djurförsök utan tillstånd, så vänder jag mig till rätt instans och överlämnar det i deras händer, det är inte mitt jobb att döma och definitivt inte att vara bödel.

Jag hoppas att 22-åringen inte råkar illa ut nu när hennes identitet är röjd. Jag hoppas att de som skickat vidare inser vad de har gjort.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kalindas
0

Tråkigt att höra att tjejen som hade denna hund hade skyddad identitet och blir uthängd på FB med namn. Ledsen 
Delade ju tråden själv för ovanlighetsskull, men tog bort den nu då jag missat att personens namn stod med. Brukar aldrig dela sånt annars. 
Nu är det ju inget som säger att hon inte gjort precis så med hunden som den förra ägaren skrivit. Finns ofta mer än en sanning.

Men hänga ut en person som har skyddad identitet är inte OK!

Tyvärr gick jag på det denna gången och det retar mig. Ledsen

Hade nog aldrig gått på det om jag inte läst om den magra Dalmatinern och trott det var samma hund.

/Elisa

vallhund
0

#7 Tror du verkligen att det har funnits en hund öht? Historien hängde ju inte ihop öht.

kalindas
2

Är ganska säker på att det funnits en hund. Sen vad som hänt och hur det blivit som det blivit, det kan man bara spekulera i.

Det tråkiga är att tjejens skyddade identitet är röjd. Men bara för att hon har skyddad identitet så är det ju inget som säger att hon är en superbra djurägare.

Känner ingen av dem, men det finns ofta två sidor på ett mynt och jag tänker inte välja sida så länge jag inte har 100% fakta och det har jag inte.

/Elisa

VildaVittra
2

#9 Det finns inga som helst bevis på att något är som det ryktesspridaren har skrivit. Det skulle inte förvåna mig om allt visar sig vara en lögn. 

Tänk så här, tänk om det är den som startat ryktet som är den som tjejen har skyddad identitet för. Effektivt sätt för honom att få tag på hennes skyddade adress, bara att starta en tråd om en stulen avlivad hund på facebook så kommer pöbeln att leta reda på information åt honom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kalindas
1

Nu var det så att jag skickade ett sms till den tjejen som satte ut anmälan och det var äkta, då jag hittade numret på internet. Så både den tjejen och hennes mamma är "äkta".
Sen om de medvetet ville skada denna tjejen identitet och få tag på henne eller om de faktiskt bara var orolig för sin hund. Det är svårt att veta. Tror det är en kombination av båda.

Som jag skrev ovan, så kan man inte bara tro ensidigt på en part i ett bråk. Men visst kan det vara så att det fanns en baktanke. Dock är jag ganska säker på att bråket hade med en hund att göra.

I nuläget är det väldigt tråkigt att en tjej blivit av med sitt skydd och det är i grunden viktigt att fixa det för henne igen. Men jag tänker inte gå från ena sidan i bråket till det andra bara för att detta hände.

Det enda jag förbannar mig för är att jag var vänlig och ville hjälpa och det anser jag inte vara mer än mänskligt.

Men som sagt, tror inte att det var någon "han" som hittade på detta. Bråket med hunden har hänt, sen exakt hur och vad tanken var bakom att hänga ut personen på nätet, trots skyddad identitet. Det kan inte jag svara på.

/Elisa

vallhund
2

Visst har  varje sida en egen uppfattning om vad som har hänt, här har vi en person som påstår att hon fått sin hund stulen, den är knappast stulen utan utlämnade till någon för ev köp, som det skrevs i någon tidning. Den kan vara betald tom. Tjejen som hivat iväg hunden från början kanske fick kalla fötter o ville ha tbx den, det tyckte inte "tjuven" eftersom denne har något slags kontrakt/avtal, ev kvitto på erlagd betalning.

Säljaren uppfattar jag som en rättshaverist som dessutom är mytoman, när hon inte lyckas övertala tjejen att sälja så drar hon igång denna karusell, förmodligen är hon införstådd med att tjejen har skyddad identitet o går in för att exponera tjejen så mycket som möjligt.

Min tolkning

Fialialej
4

Summan av kardemumman är att genom att dela sånär skit på Facebook utsätter man ibland skyddade människor för fara och försvårar eventuellt utredningar.

"På natten är alla katter svarta"