Dokumentärer om hundar
Är det okej om jag startar en sådan här tråd, där man postar dokumentärer? Jag kan inte hitta några regler mot det, så jag frågar istället. 
Och jag undrar just hur många videos man kan posta innan det blir trögt för folk att vara i tråden. (Eller så får man väl posta länkar istället för filmer.)
Jag har hittat så många sevärda dokumentärer om hundar och hundrelaterade ämnen på sistone så jag tror att om det finns fler människor här med lika sysslolösa liv som jag, så kommer de nog uppskatta att ha något intressant att titta på. 
Länka..
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Det var en jätte bra förslag. Även om jag inte är sysslolös, så är det intressant att se olika filmer och dokumentärer
Givetvis är det okej, bästa är nog om man länkar till filmen/dokumentären fast det är helt okej att lägga in den direkt i inlägget om man hellre vill det. Kul med lite dokumentärtips :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, några visar jag direkt i inlägget, andra (med samma ämne) länkar jag till. 
The Science of Dogs - den här är det många som sett, då den gått på TV många gånger som "Hundens vetenskap". Den är 47 minuter lång och handlar om hur vi avlat och avlar fram olika hundar för specifika syften. Allt från Dogo Argentino till längdhoppande Labradorer, knarksniffande Sulimovhundar (sjakalhybrider), och hundar som oavsiktligt fått psykiska problem pga. den hårda aveln.
Dogs Decoded - 55 minuter lång, handlar om hundens unika relation med människan, och de tar även med det ryska silverrävsexperimentet.
Dogs and more Dogs - 55 minuter lång, om var hundars enorma mångfaldighet kommer ifrån, och som i de flesta andra dokumentärer tar de upp skillnaderna mellan hund och varg, hundens relation med människan, silverrävsexperimentet igen, och utställningsvärlden idag.
Pedigree Dogs Exposed - Den här har nog de allra flesta här sett och hört en hel del om. 50 minuter lång, och handlar uteslutande om extremaveln inom hundvärlden idag, framförallt i UK, då det är där den producerats och det är främst deras kennelklubb det handlar om, men problemen finns ju världen över. Den tar främst upp Cavalier, Mops, Bulldogg och Pekingese, men även Ridgeback, Boxer, Schäfer med flera.
PDE: Three Years On - En timme lång, fortsättningen på Pedigree Dogs Exposed, om vad som hänt tre år senare. Den tar med en del material från den förra dokumentären, men tar även upp nya saker om främst Dalmatiner och Boxer, men även Cavalierer, Bulldoggar och Mopsar.
Dogs: A Healthy Future - Det här är inte en egentlig dokumentär, så jag vet inte riktigt varför jag postar den.
Det är en 27 minuter lång "Älska oss-film" av den brittiska kennelklubben, som svar på PDE. Den innehåller en hel del motsägelser och är mer ensidig än PDE någonsin var, men jag tycker ändå den bör visas, och den visar några bra saker (som är på riktigt).
The Wolf In Your Living Room - Det här är den enda som jag inte sett hela av, då jag hittade den bara igår. En lite äldre dokumentär på 30 minuter av Desmond Morris, och som handlar om hundars vilda arv (inkluderar många hunddjur, inte bara tamhundar och vargar) och varför de beter sig som de gör.
Och den vi ser nedan:
And Man Created Dog - 1½ timme lång dokumentär som börjar med hur vi domesticerade vargen och skapade hunden (visar även rekonstruktioner med "stenåldersfolk" med bl.a. Malinois som spelar urhundar
), och de många olika sätt hundar hjälpt oss, genom de syften vi avlat dem för.
Jag har fler dokumentärer om andra ämnen, men de tar jag i separata inlägg, och nu har jag nästan ont i fingrarna. 
Om muskelhundar och problemet med hundkamp.
VARNING FÖR KÄNSLIGA - i många, om inte alla, av dokumentärerna visas det otäcka bilder på hundar som lider - jag besparar er detaljerna här.
Nedan har vi Off the Chain - förmodligen en av de bästa och mest kända av hundkamp/Pitbulldokumentärerna. 50 minuter lång, handlar om Pitbullterriern och dess historia och kontroverser, om hundkamp (både poliser på ena sidan och hundkampare på andra sidan pratar), och sist om problemet med BSL (lagstiftning mot specifika raser), och folk som räddar Pitbulls.
Out of the Pit: Dog fighting in Chicago - Också en mycket bra dokumentär. Över en timme lång, och börjar liksom den förra med historien av kamphundsraserna, för att sedan gå över till hundkamp idag, sedan kontroverserna om hundarna själva, och filmen slutar med fd. kamphundar som avlivas på ett härbärge. 
American Pitbull: Canine killer or family friend? - En timme lång, handlar specifikt om APBT, deras historia, deras roll och rykte i samhället idag, rasindelningar (American Staffordshire och American Bully ex.), kennelklubbspolitik, BSL, en Pitbull som tävlar i bl.a. skydd, osv.
Väldigt lite starka bilder i den här.
Dog fighting documentary - En brittisk dokumentär om hundkamp, tyvärr bara del ett så kanske lite onödig att posta.
Varning för starka bilder igen.
My Weapon is a Dog - 55 minuter lång brittisk dokumentär som är rätt olik från de andra. Den handlar om folk som skaffar hundar av fel anledning; för det mesta muskelhundar som statussymboler. Finns en del material här också på hundkamp och hundar som varit med om saker, men inte lika mycket som hundkampsdokumentärerna. Tar även upp Storbritanniens "dangerous dogs act".
"Kamphund" - Gammal, ganska udda dokumentär som jag skulle gissa är från 1990-talet, att döma av folks kläder och den plågsamma bakgrundsmusiken.
Den visar inga otäcka bilder, utan handlar om att förstöra myterna runt kampraserna (nästan lite väl partisk). Den är i flera delar som ni får klicka er fram till själva.
Den enda som är på svenska förresten.
Dog fighting undercover - Brittisk dokumentär om hundkamp, som förmodligen är den jag gillar minst. -.- Handlar inte mycket om hur synd det är om hundarna som utsätts, utan mest om hur lätt det är att importera olagliga, babyätande monsterhundar.
Starka bilder igen.
kul att du ville starta n sån här tråd :) tycker det är såännande med alla dokumentärer
Spännande tråd!
Kul att du delar. :)
Jag är dock inte sysslolös, jag HAR grejer jag måste göra jag bara… gör dem inte.. 
Jätteintressant tråd! Har precis börjar beta mig igenom den första dokumentären…
en tråd just i min smak, bra initiativ! :)
Måste kollas in sen :D (alldeles för trött nu ^^)
Åh vad roligt! Älskar dokumentärer 
Jag hade verkligen inte trott att det skulle bli såhär populärt, det var roligt.
Nu då.
Vargar
De är inte hundar, jag vet, men det var därför jag sade "hundrelaterade ämen". Och varg och hund hör i alla fall till samma art, Canis lupus. 
Det har sagts att det inte finns något ämne som är mer dividerande än hundar, så, vill du skapa debatt - prata om hundar. Men jag tror det finns ett ämne som är ännu mer splittrande, och det skulle då vara vargen. Det finns nog inget djur som är mer hatat och beundrat på samma gång.
Living with Wolves - En till dokumentär som i alla fall jag sett flera gånger på svensk TV. Den följer paret Dutcher som i början av 90-talet födde upp en flock vargar i ett stort hägn i Sawtooth-bergen. 1½ timme lång.
A Man Among Wolves - Om Shaun Ellis, som födde upp tre nordamerikanska vargar i ett hägn i Storbritannien. Han må vara excentrisk, men han är väldigt duktig på att lära allmänheten om vargar, han jobbar för att skydda dem, och måste ju göra något rätt, annars hade han inte levt idag.
Han levde faktiskt med en flock vargar i det vilda innan det här, men det finns inte på film vad jag vet. 45 minuter lång.
Wolf Pack, In the Valley of the Wolves och Rise of Black Wolf - tre skilda dokumentärer (45-52 minuter långa) om vargflockarna (speciellt Druid-flocken) i Yellowstones nationalpark. Det är inga människor, bara vargarnas interaktioner med varandra. Mycket intressant att se hur lika de faktiskt är oss. (Tror ni att någon av varghatarna som tycker att vargen är ondskan förkroppsligad har sett det här?
)
Land of the Lost Wolves - Om vargar som vandrat ned från Kanada till västra USA, forskarna som försöker hitta och bevara dem, och jägarna som tycker att de är djävulens husdjur, vill skjuta dem med maskingevär, spränga dem med dynamit och utrota dem från jordens yta (de säger det själva). En timme lång, men det är bara episod ett, jag har inte sett resten, men de går att hitta i spalten intill.
Wolves at our door - En till dokumentär om Sawtooth-flocken, som jag inte sett så jag kan inte säga mycket. 50 minuter lång.
Global Wolf - Om återinförandet av vargen världen över. Har inte sett hela, tyvärr, så jag kan inte beskriva allt. Men namnet säger mer än nog.
50 minuter lång.
Predators in your backyard - De första 20 minuterna (hela filmen är en timme) handlar om vargar som återinförts till Yellowstone, sedan handlar mycket om pumor i Florida och björnar i södra Europa. Väldigt intressant att se skillnaden i attityd mot vargar som dödar boskap "De ska utrotas!!!", och pumor "Det är okej, de ska ju också få vara här". Humm…
A Modern Tale of Wolf and Man - 25 minuter lång dokumentär om kontroversen med vargarna i Yellowstone.
Bid Bad Wolf: USA - Om varghatare i USA. 25 minuter lång. (Varning för plågsamma attityder man måste lyssna på. Det finns dock en volymknapp och i nödfall, pausknapp.
) Fin film i övrigt.
Pure Nature: Return of the European Wolf - Medan jag hittade alla de andra filmerna med sökfunktionen, så hittade jag den här av "misstag" i sidspalten för Big Bad Wolf. "Den här måste jag ta med", tänkte jag, för då den handlar om just europeiska vargar så känns den nog mer "close to home" för oss svenskar (de tar t.o.m med de värmländska skogarna), och den ska bli intressant att se.
Den verkar dock rätt gammal, då de säger att det finns "minst tjugo vargar" i Sverige. 50 minuter lång.
Running with the Wolves - Om en kvinna som försöker bevara den kanadensiska vargen, samtidigt som hon slåss med en hjärntumör. (Har inte sett hela än.) 45 minuter lång.
Prehistoric Predators: Dire Wolf - En rätt annorlunda dokumentär mot den andra, mer vetenskaplig då den handlar om vargens utdöda släkting Jättevargen (Canis dirus). 45 minuter lång.
Nedan - Wolves IMAX. 40 minuter lång, underbara bilder, vacker film, och verkar vara en blandning av vad de andra dokumentärerna handlar om. Lite om vargars familjeliv, lite historia om vargmyter, och kontroverserna idag.
Nej, nu får det räcka. Det finns enormt många dokumentärer om vargar, jag har faktiskt fått vara lite selektiv här. Diskutera gärna de olika dokumentärerna också, men blir det för indraget på specifika ämnen, är det nog bäst att starta egna trådar om det.
Och säg till om någon film tagits bort från YouTube, så försöker jag hitta och lägga ut den igen.
Oj så mycke du gett mig att göra nu. Och jag som skulle hålla mig borta från datorn denhär veckan! 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Vilda o tama hunddjurs utseende:
http://www.youtube.com/watch?v=YbcwDXhugjw
http://www.hum.utah.edu/~bbenham/2510%20Spring%2009/Behavior%20Genetics/Farm-Fox%20Experiment.pdf
http://fof.se/tidning/2012/2/den-tama-genen
http://www.alltomvetenskap.se/print.aspx?article=2992
http://en.wikipedia.org/wiki/Domesticated_silver_fox
Inte dokumentärer direkt, men samma ämne.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
En fantastiskt bra föreläsning om hundars kommunikation av Stanley Coren. Bilderna han visar upp börjar först visas efter 13 minuter, men den är väl värd att hålla ut för.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jättebra tråd! Jag tittade på "The science of dogs", "Dogs decoded" och "And man created dog" igår på kvällen
Har redan sett "Pedigree dogs exposed" och PDE: Three years on"
Kamphundsfilmerna vill jag inte se då jag bara börjar böla när folk gör illa hundar. Särskilt då dom flesta pitbulls/mixar påminner mig om Mixa på ett eller annat sätt…
Fast jag har sett "Off the chain" och "Dogfighting undercover" och (SPOILER VARNING) någon utav dom innehöll en scen när en hundkampare drogade ner sin hund och vägde den och slipade till tänderna på den, som att det var en maskin..
Och en annan scen när två hundar bråkade, så ställde någon sig på den ena hundens nacke så att den andra kunde döda den och så slängde dom runt med hundarna och slog dom i marken m.m och jag får så himla ont i magen och mår så illa av att se hur människor behandlar sina bästa vänner och sen säger att dom älskar dom… Det är helt sjukt…
INGA mer hundkampsdokumentärer för mig… Jag kommer hamna på psyksjukhus då eller så kommer Mixa bli helt sönderkramad..
Nu ska jag iallafall titta på några vargdokumentärer
Som jag sa, jättebra tråd men världens underbaraste djurart.
#19 Håller med, tittade på American Pitbull- dokumentären igår och var helt tom efteråt. Inga mer kamphundsfilmer för min del. Men har börjat plöja mig igenom de andra, jättebra initiativ! :D
#20 Nej usch… Jag får ont i hela kroppen av att höra dom stackars vovvarna skrika av smärta och rädsla… 
här finns filmer från adventure dog conferense, inte från förra årets dock, tror det skulle komma upp i januari
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
En dokumentär om tiden före förbudet mot hundkamp som infördes i USA i federal lagstiftning 1976. Del av en gammal bra BBC-dokumentär även om reportern är ute och cyklar och talar om "english bull terriers" när det enbart handlar om Pitbulls. Det kan ge en bra inblick i hur det såg ut på den här tiden till skillnad från andra dokumentärer som inte alltid är särskilt sakliga eller där det finns finansiärer bakom som tjänar på att företeelsen framställs på ett speciellt sätt.
Som kuriosa kan nämnas att Pete Sparks var en av de personer som var med och startade en rasklubb för Staffordshire bullterriern i USA vilket senare ledde till att AKC erkände rasen 1974.
Vilken bra tråd! Frågan är hur man ska kunna slita sig från datorn den närmsta tiden… 
Om hundar som tränas för att att söka upp landminor i Afghanistan
Mycket intressant dokumentärer. :) Off the chain är dock det värsta jag någonsin sett. Känner mig kräksjuk.
Jättespännande. nu har jag många timmar att se :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#19 håller med, kamphundsfilmer är riktigt otäcka :( har bara kollat lite på en av de här än så länge. det är intressant, men jag blir väldigt illa berörd, upprörd och förbannad. det är hjärtskärande! tycker så synd om hundarna som bara gör det de har lärt sig är rätt, allt för vissa människors sjuka behov av "underhållning" :( usch!
#28 Ja och det värsta är väl när dem säger "Jag älskar min hund, h*n är min bästa vän", gör man så mot någon som man älskar? Usch!
Det är inte direkt bättre att nästan alla hundarna påminner om min Mixa, känns som att det hon som är där och slåss för sitt liv så jag klarar VERKLIGEN inte av att se sånt… 
#29 nej precis, de älskar inte sina djur när de ger den steroider så den knappt kan gå och utsätter den för livsfara genom kamperna. och så påstår de att hundarna valt detta själva! eeh..?
ja fy, man blir ju förkrossad :(
#5 TACK TACK TACK!!! Jag tror en av dina förslag är en dokumentär som jag letat efter i evigheter men inte kunnat hitta då jag inte vetat namnet.
TACK :-D
Är det någon som vet vart Science Of Dogs har tagit vägen, skulle verkligen vilja se den, men jag hittar inte den någonstans! :(
tass
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
http://www.youtube.com/watch?v=-HGPvs-TKLM
Jätteintressant!! :)
Tass :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Någon som vet någon bra dokumentär om masstiffer? Cane corso och bullmastiff tänkte jag mest på då =)
Riktigt bra tråd!
Grymt många bra tips. Har bara sett National Geographics And man created dog men den var riktigt bra faktiskt. Rekommenderas verkligen.
Death of a Legend
Amerikansk dokumentär om vargar från 1971. Drygt 50 minuter lång.
Intressant just för att den är så gammal, och en bra dokumentär som även fungerar på vargfrågan idag.
Men da fuk? Tog någon bort länken, eller missade jag bara att lägga in den? http://www.nfb.ca/film/death_of_a_legend/
Tittar på dom
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Gu va intressanta :)
Predators in your backyard, igen, då videon tagits bort i länken jag postade förut.
The secret life of the dog från BBC är kanonbra. Går att hitta på nätet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack för denna tråd! Fram med popcorn 🤗
#44 Nej, det var ytterligare en :) Jag har den på en bränd dvd, vet att den finns på Pirate Bay, ska se om jag kan hitta den lagligt. Den är verkligen sevärd, handlar om varför hundar är så extremt samspelta med människor.
Här är BBCs sida om den: http://www.bbc.co.uk/programmes/b00pssgh men där kan man inte se den, bara klipp från den.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Dogs: Their Secret Lives heter den, och här är den.🙂
#47 Nej, det är en annan.
#48 Det är också en annan.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#15 ville bara inflika att hund och varg inte är samma art :) vargarna tillhör arteb canis lupus och hundarna canis familaris :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#50 jo det är samma art, hund räknas dock som en underart av vargen. Varg=Canis lupus lupus, hund= Canis lupus familiaris
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#51 ups my bad, kom på nu att vargar och hundar kan föröka sig utan att få sterila ungar! Sorry :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Ja, de är ju samma art med bara 0.2% skillnader i generna, precis samma som mellan olika typer av hundar.😎