Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6870 ggr
Keligast
0

Hur ofta badar du din hund/hundar?

Ungefär 1gång/månaden om inte oftare.

På tal om att bada måste jag bada Ronja nu..

lena1
0

tja det kan vara lite olika,beroende på hur skitig han är, men 3-4 rejäla shamponeringar per år ca….men som sagt han kan ju skita ner sig en hel del, men då duchar jag de ställena som är värst, han har ju så bra päls så det mesta rinner av innan det hunnit ner i allt under ull, och då är det bara att ta borsten.

SaraC
0

Badar med shampoo när han börjar bli grå och gul i pälsen, det blir väl några gånger om året.

Har han lortat ner sig och det hunnit torka in spolar jag bara ren honom med vatten. Men det händer inte så ofta att jag behöver det heller, räcker oftast att torka honom ren.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fotoc
0

Jag hade gärna badat Enzo 1gg/mån. Men har satt på fronline. Där står att effekten avtar vid badning. Vill inte ge droppar oftare än var 4-6 vecka. Mycket fästingar här i skåne så hur löser man det med badning vs frontline? ps. Han är mycket för att rulla sig i allt möjligt ds.

AnneN
0

Jag badar Velvet nån enstaka gång/år då jag tycker att hon är smutsig eller om hon har badat i ett lerdike.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjoh
0

Alfons badar mycket sällan, smutsar inte ner sig och det som blir håller han rent själv!

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag försöker att mina hundar ska badas en gång imånaden,men jag är allt för lat & oorganiserad för att det ska bli så.

Tycker att det känns på hundar som badar mer sällan & man får ett smutsigt lager på handen om man goar ordentligt med en sån hund. Sen finns det inget härligare & lenare än mina nyduschade hundar :) 

*felix torkar sig efter duschen*

kerstinjoh
0

Finns inget "lager" av fett eller smuts på Alfons, fastän han badar väldigt sällan.

Man ska inte bada hunden i onödan, för att hunden har ett naturligt fettlager i pälsen som man ska vara rädd om.

SaraC
0

Hihi samma här Kerstin :)

Hundar är hundar.

kerstinjoh
0

Japp, hundar är hundar!!!!Skrattande

fotoc
0

Samtidigt om jag ska va ärlig ju längre jag haft Enzo större kärlek som växer fram desto godare luktar han.

[Quellii]
0

När det behövs ^^ Än sålänge har vi badat Nalle 2ggr iår :)

Karmatarerskanise
0

Inte alls ofta. Hades duschas bara då han blivigt smutsig.

Keligast
0

Men vi får bada våra chines crested dogs för mamma är allergisk. Så dom skall helst inte lukta hur mycket hund som helst. Sen luftar vi huset dagligen och dammsuger kankse 1gång/veckan.

SaraC
0

#13 Ja, men dom ska väl badas ofta har jag för mig? :)

KickanLilja
0

Jag shampo-badar Udda nästan 1 gång/månaden, det beror lite på vad det är för väder ute. Sen badar hon i sjön minst två gånger i veckan nu under sommaren.

Karmatarerskanise
0

Jag vill hitta ett schampo för hades som ger en god doft. Några tips?

SaraC
0

Jag använder Cardinal, tycker det är bra o luktar gott :) Har det blå för vita pälsar, men det borde väl va samma med de andra med

AnneN
0

PLC schampot tycker jag är bra och finns i flera olika sorter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zickan
0

jag har en vit hund som är med i stallet.

han badar kanske 1-3 ggr mån. försöker låta bli att bada och bara spola av det värsta. men det hjälper inte alltid.  han är såå duktig att alltid bli nerbrottad i någon gyttje pöl av annan hund lr rulla sig i döda sniglar och häst skit :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kerstinjoh
0

Min gamle labbe Bosse var en hejare på att skita ner sig.

En gång var vi på väg till min mamma och stannade för att släppa ut Bosse. Vet ni vad han hittade? Jo, en massa svin! Ni kan ju tänka er vad gott och mysigt han hittade att rulla sig i.

Attans hund! Till råga på allt elände var vi tvugna att ta med denna stinkande byracka i bilen. 4½ mil med nervevade fönsterrutor en kylig dag i mars/april.

Då tyckte vi inte om honom!Glad

zickan
0

haha.. nästan roligt ju :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Millan71
0

Jag badar min tjej ca 1 gång varannan eller var tredje månad beroendes på hur lortig hon e…Tror inte att man ska bada dom för ofta…

lill-jarven
0

#3 Men frontline går väl ut i huden? Har för mig att man kan bada sin hund redan ca 1 vecka efter behandling.. men är inte säker.

Badar mina blandisar ett par ggr/år och mina bichonner ca varannan månad. (Enligt skötselråden för den rasen ska de badas ca varannan vecka men det känns inte så kul att bada dom när det t.ex. är -25 grader ute..) Dom verkar iaf inte lida av det. :)

Joxa badar ju förstås själv så ofta hon bara får möjlighet ^^

Karmatarerskanise
0

Om man har frontline kan man efter en vecka duscha i vatten utan att det går ur, men halsbandet ska av under duschen. Tvättar man med schampo tar det en vecka igen innan det skyddar.

Liss
0

ecko blir tvättat mycket sällan. han har ju otroligt kort päls, så han behöver inte tvättas alls mycket.. inte blir de någe fett lager på ecko heller:P

när man tar frontline droppar kan man inte ducha hunden fören tre veckor senare,men sen är de fritt fram

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

Jag menar förresten inte frontline, sorry! Scalibor eller hur det stavas e det jag menar!!!!

lill-jarven
0

#26 Jaha! Jaja då förstår jag ^^ Ja det är ju lite knepigare förstås

Raija
0

min Tax är jätte rädd för vatten.Nu på sommaren är det jätte synd eftersom det är så varmt.har ni något tips på hur jag får bort räddslan?

[Thiger]
0

Badar med schampoo var 14 dag, på fredagarGlad Började med det när jag fick han, så har det blivit en vana för oss. Eftersom han älskar vatten så gör han det mer än gärna.Skrattande

SaraC
0

#28 Beror på hur rädd han är. Min är också ganska rädd, men han vill ändå. Springer fram och tillbaka längs kanten och skäller som en dåre. Är det grunt vatten går han i. Så är det varmt ute brukar jag helt enkelt lyfta ut honom en bit (där det är grunt) så han får svalka tassarna iaf. Då brukar han plaska runt en stund i vattnet :)

kerstinjoh
0

#28 Det är 2:a sommaren vi har vattenrädde Alfons och vi hade gett upp våra badambitioner.

Vi har prövat med att slänga ut godis i vattnet. OK, han har tagit det, men inte badat frivilligt.

Vi har m.a.o. inte gjort en stor sak utav det. Men i somras var han med oss vid sjön. En grå dag utan sol. Alfons var koppellös och till vår stora förvåning hoppar han i.

Springer fram och tillbaka i vattnet som en racer och har jättekul! Han har klarat sig  tre somrar utan att bada, men NU…….

lena1
0

29,vill inget illa ;-) utan bara varna om att badar man hunden så ofta med champoo,så försvinner deras naturliga fettlager och då håller dom inte i regn rusk och kyla sedan….

Diezel
0

diezel badar i sjön om vi är där men hemma så är det vid behov.. :)

SaraC
0

Man kan ju bara spola dem med vatten de flesta gånger om man gör det för att de gillar det :)

heliotropes
0

Med 4,2 och 1 veckorsintervaller det beror på hur snabbt de lortar ner sig och hur mycket min "gubbe" känner av pälsen (han lider av lindriga allergiska besvär)

Eva // medarbetare på Perser

[Thiger]
0

32# tack! det visste jag inte.

Jag sa till dom i djuraffären att jag brukade bada min hund var 14 dag, dom plockade då fram ett schampo som jag skulle andvända. Men dom sa inget om att fettlagret försvinner, fast hon kanske inte visste det självFlört

men då kanske jag skall ända och bada han 1 gång i månaden?Glad

kerstinjoh
0

Har inte hunden rullat sig i nåot konstigt eller lyckats smutsa ner sig mycket på något annat sätt, så finns det ingen anledning att bada dem i tid o otid.

Klart att de inget sa i djuraffären, de vill ju sälja!

AmandaF
0

Det är ganska så olika .. när man börjar se att det behövs.Vi badade lilla Ester igår,hon luktar underbart i pälsen.

SaraC
0

Håller med Kerstin. Finns ingen orsak till att hålla på att bada utan anledning. Bada med shampoo om den är riktigt lortig, men prova först att spola av lorten med bara vatten eller helt enkelt torka med en microfibertrasa (det räcker oftast för mig)

KajsaM
0

Några gånger per år, då badas han rejält men sedan sköljer vi han oftare ;)

Lotta
0

Jag har också fått hållt på och köpt speciall specialschampo hos vetten för Skorpan har en viss förmåga att rulla sig i sånt som stinker och det är väldigt ofta….så ett tag vart det nästan bad varannan vecka, och hon som hatar bad….attans byracka. Men nu var det ett tag sedan, sist hade hon rullat i nån rutten fisk ni kan ju gissa vad kul det vara att ta i den ICKE!!!!

Surviver
1

# 29 Thiger

Jösses vad din hund var lik min, vad är han/hon för ras?

[Thiger]
1

Jo dom var väldigt likaSkrattande

Han är en blanding mellan rottwiler och schäferSkrattande

Vad är din för ras?:=).

[Thiger]
0

Då skall jag börja bada han utan shampoo och bara använda det när man verkligen behöver!

bejtedejte
0

Nja, de säger att de nya schamposorterna som finns nu bevarar fettlagret så att man kan bara sin hund i princip hur ofta man vill utan att pälsen/hunden tar någon skada alls. De gamla råden att inte bada hunden för ofta stämde när man oftast använde diskmedel som schampo. :)

malinroth
1

Det är olika hur ofta jag badar min hund, men 1-2ggr i månaden kanske….har nog blivit en gång i månaden på sistone (även om det skulle behövas oftare)…på våren när det är slaskigt måste jag skölja av henne typ varje dag då hon blir rejält grisig men då använder jag förståss inte schampo varje dag. Har en irish softcoated wheaten terrier…

lena1
0

45,det spelar ingen roll hur milt shampoot är för hunden, varje gång du blöter ner den och använder det, så tar du bort en del av fettlagret,och det är inte bra.

Det är ju samma med badar hundar snodden tex varje gång han har hoppat i plurret så är det jätteviktigt att torka honom efteråt,för bara vatten i för stor mängd och för ofta tar bort lite av det fettlager dom har,men då menar jag om hunden badar i sjön flera ggr i veckan tex…

bejtedejte
0

#47, jag diskuterade detta med pälsvårdsexperter när jag undrade om min OES, och ett bra schampo återfuktar och de rekommenderar att man badar hunden ganska ofta. Naturligtvis ska man inte bada hunden för ofta heller, precis som att vi människor egentligen inte ska tvätta håret med schampo varje dag, men 3-4 gånger i månaden var ingen fara. Många med utställningshundar badar ju dem så ofta.

Sedan beror det väl på vad hunden har för päls. Hade jag badat min OES varje vecka hade det nog inte varit så farligt eftersom hans päls skyddar ändå och han aldrig badar ute. Dobermannen däremot hade nog inte mått bra av att bada så ofta, hon behöver allt skydd hon kan få. :)

Surviver
0

#43 Troy är 50% rottis 25% Golden och 25% Berner sennen.

Karmatarerskanise
0

Precis som människor tvättar bort de naturliga fetterna då vi duschar, händer samma sak med hundarnas päls. Kvittar vilket schampo. Så jag anser inte att man ska tvätta med schampo  om det verkligen inte behövs.

Går ju bra med vanligt vatten :)

Karmatarerskanise
0

dublette

bejtedejte
0

Beror mycket på vilken päls det handlar om. Hade jag slängt mowitz i badet utan schampo hade han filtat ihop något enormt. Medan Elsa är ren och fin igen bara man drar en fuktig wettex-trasa över henne. ;)