Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1273 ggr
AliceMino
0

Har jag förlorar min roll som matte?

Hej! Jag har en lagotto vid namn Mino på 9 år. Jag går ut med honom varje dag och vi hade jättekul tillsammans. En dag när jag var ute med honom så stötte jag på en hund. Ägaren hade ingen vidare koll på hunden och den sprang runt. Ägaren snackade med en person bredvid gatan i ett hus. De stod med dörren öppen. Jag tog in mino och gick förbi. Men den andra hunden sprang fram och börja nosa på mino. Troligen var det en hanhund för mino stod still och svansen stod rakt upp. Helt plötsligt sprang det fram en annan hund (tax, som även morrat åt min kompis shih tzu). Den började nafsa i Minos päls och mage. Jag fattade först inte vad som hände men tog bort mino därifrån i rask takt. Hunden hade smitit från den öppna dörren medans personerna snackade. De tog sedan in hunden. Efteråt så så jag att mino hade fått ett litet sår, men det var VÄLDIGT litet. Nu efter några dagar så har mino betett sig konstigt. När jag kommer hem, hälsar han inte på mig. När vi ska ut och gå, så vill han inte. Men det gick hur bra som helst med mamma att vara ute med honom. Jag tror att han trodde att jag skulle gå samma väg som hunden som bet honom bodde. Innan jag förstått det så fick jag ut honom. Tog samma väg som vanligt. Men plötsligt stannar han. Jag drar honom men det går inte. Så jag får gå hem. Han försökte gå motsatta hållet till hundens hus men eftersom jag gick rakt nerför gatan och vi skulle gå hem. Så gick det inte. Under den turen skällde jag lite på honom. Jag förstod inte varför han inte ville gå mer. Påvägen hem springer han, vilket inte var likt honom. Hemma går han med svansen nere, nästan mellan benen. Han hälsar aldrig. Jag har börjat ta en annan väg. Det funkade bra, ända tills idag. Han vägrade gå mer. Jag försökte gå vidare men han vägrade så jag gick än en gång hem. Han kissade men bajsade inte. Jag har fått nog. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag vill ha tillbaka min glada hund som alltid var galen när man kom hem… Det är tredje gången jag gråter nu och han kommer inte och tröstar mig vilket han brukar. Pappa trodde att det var för att jag inte hade skyddat honom tillräckligt när hunden attackerade. Någon som har någon aning? Otroligt tacksam för svar. Det känns som om mino hatar mig.

[Teddies matte]
3

Du skall inte skälla på hunden, du gör det bara ännu värre då.

Det är helt säkert att din hund inte fick några större skador? Gå igenom pälsen noga och se om det finns några andra sår. Hunden blev ju rädd, försök uppträda helt normalt, ömka inte, men bråka absolut inte heller.

Cahira
6

Tror din hund beter sig annorlunda för att du beter dig annorlunda. Försök gå tillbaka till normala rutiner. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AliceMino
0

1# Det var några dagar, kanske en vecka. Han fick inga andra skador, jag gick igenom hans päls noggrant och fann inget annat. Hur nu misstänker vi att han inte mår bra. Han är nämligen likadan mot mamma och pappa. Jag är precis som vanligt och försöker göra tricks och annat som han älskar. Nu går han bara och lägger sig. När mina föräldrar kom hem från att ha handlat så hälsade han men satte sig i korgen och tittade ner mot golvet. Men försöker vara positiv och få honom att leka, gjorde även lite agility som han älskar. Vi var hos veterinären idag. De hittade dock inget om han var skadad.

AliceMino
0

Frida B
4

Först och främst, gå till veterinären. För även fast du bara hittade ett litet sår, kan det ha blivit större under huden. Du kan även ta tempen, har hunden hög temp? Då är det troligtvis en infektion.

Annars så är det bara att knalla på som vanligt. Skit i att hunden "nojar sig", gå bara på. Stannar hunden, fortsätt gå. Börjar hunden springa och dra i kopplet med svansen nere- stanna, tills hunden lugnat ner sig.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
3

Tycker ni ska gå till veterinären med hunden. Det låter inte bra att hunden ändrat beteende mot er och han kan ha ont.

monstermash
0

#5 & #6 - Följande står i #3; "Vi var hos veterinären idag. De hittade dock inget om han var skadad."

Karmatarerskanise
1

7 jag hade gått igen. En hund som förändras så mår inte bra.

AliceMino
0

Läste lite på nätet om deppig hund. Hittade många saker som stämde in på mino oh vi misstänker infektion i kroppen eller kanske borrelia. Vi har ett sommarställe i Bohuslän där han springer fritt. Förra året tog vi kanske bort 20-30 st på en svamprunda. De flesta kröp såklart. Vi ska till veterinären på måndag! #5 #6 #7 jag tackar för svaren och jag hoppas att mino blir den glada, pigga och busiga hunden som han var! :)

Djurälskaren87
0

9# om ni misstänker borrelia så gå till veterinären är farlgit för en hund att gå så länge med det om den har det..

min hund beter sig konstigt när han får ont i tänderna, då håller han sig undan och sover mest och är deprimerad då är det dags för tandläkaren när han är sån