Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2342 ggr
Nicklasangora
0

Snabb hjälp innan kl16!

Hej! Min uppfödare kommer förbi med min valp idag. Och jag är verkligen jätte glad men…. Hon sa att valpen hade fått en anmärkning för att en av hörntänderna växte fel.. Men uppfödaren säger att när den primära tanden kommer så kan det bli okej. Men annars får jag åka in så dom kan slipa tanden eller "rätta" till den.. Kan en veterinär vrida tanden då den växer rätt? Uppfödaren kommer kl16.00 Så jag måste veta om jag ska köpa valpen eller inte. Jag har planer på att ställa ut henne så det är därför jag är fundersam..

//Nicklas

Karmatarerskanise
1

Ring en veterinär och fråga på direkten. Vrida kan man inte. Visst kan vuxentanden med tur bli korrekt, menden kan också växa fel.

russin
1

Det går aldrig att säga säker hur bettet blir på en vuxen hund, men är något snett redan nu så kan det bli snett även sen - eller så kan dom nya växa rätt. 

Men är det så pass snett att valpen har fått en anmärkning redan nu av veterinären, så är det svårt att säga. En veterinär kan aldrig ändra hur tänderna växer.

[Teddies matte]
6

Är utställning viktigt tycker jag du skall ta en annan valp, finns inga garantier. Är det redan nu något felaktigt med tänderna är det ju också större risk att hunden inte får ett korrekt bett.

Nicklasangora
0

Ah okej… Ja utställning är jätte viktigt! Tyvärr så var hon den sista tikvalpen och jag vill inte ha en hanhund.

BettySue
7

Om utställning var mitt mål hade jag tackat nej till valpen.

Karmatarerskanise
2

Hade också tackat nej.

Nicklasangora
1

ush vad tråkigt detta blev.. :( Har väntat i 2 månader på den här valpen. Har redan köpt alla tillbehör. Jaja..

Nicklasangora
1

Jag pratade med veterinären men han sa att dom har tystnadsplikt och får inte ge ut några uppgifter eller kommentarer…. Fruktansvärt dåligt!

[Teddies matte]
2

#4 Är utställning viktigt bör du absolut ta en annan valp. Hitta någon annan intressant kombination.

Majken!
4

#8 Det är ju bara att läsa besiktningsprotokollet så ser du vad anmärkningen är. Du borde fråga en veterinär rent generellt om vad som kan åtgärdas vid snedställd huggtand, dessutom borde du fundera över varför du valde dessa linjer till att börja med? Är det bra hundar efter bra föräldrar så får du väga det emot rosetter i utställningsringen. Dessutom är det ofta hundar med felaktigt bett går ganska bra i utställning, domarna kollar oftast bara snabbt i munnen på dem.

Nicklasangora
0

Jag ska inte ta några kullar på tiken utan jag vill mer testa på hela utställnings grejen..

CelsiusT
5

#11 Om det bara handlar om att "testa på" utställning, så hade jag inte brytt mig om det nu är så att detta är en väldigt bra kombination. För då är det inte till avel/utställning du ska ha hunden i första hand, även om det är det som du i första hand tänker dig att prova på. Tänk om du tackar nej till en superbra kombination (om detta nu är det) och sen ändå inte tycker det är kul med utställning. Kan också tipsa om att utställning är en av dom absolut dyraste grenarna att hålla på med inom hundsport.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[TeamGolden]
1

Hur har det gått?

Nicklasangora
14

Det var en av "hugg" tänderna som skavde lite mot överkäken. Men enligt veterinären så skulle det inte bli något när dom primära tänderna kommer. Då hennes bet inte är fullt utvecklat än. Och skulle primärtanden växa på samma sätt så kan dom slipa tanden så den inte skaver. Men detta var inte något som skulle påverka utställnings resultat.

Sååå jag har blivit med hund! :)

Djurälskaren87
1

grattis=) lägg gärna in bild, alltid kul att se!:)

[TeamGolden]
0

Grattis till nya familjemedlemmen! 🐶

Anna4077
0

Grattis. Min valp hade också två tänder som "tog i" i tandköttet men nu när dom riktiga tänderna växt ut har det gått bra.

Anna och taxen Max

Cahira
0

Bild! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nicklasangora
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar :D!

Här kommer en bild på en väldigt trött tjej!

Cahira
0

NÄMEN ÅÅÅH!! 😍 Kineser!! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Djurälskaren87
0

jätte fin, finns chinese crested också om du vill bli medlem där med:) ett tips bara!

hon är väldigt vädigt söt!