omplacera hund. . vad tänka på?
Jag kommer antagligen omplacera min valp på 6 månader. Jag söker alla råd som går att få. Ska man ta betalt för hunden och alla tillbehör? Vaf ska jag tänka på med föraäkring osv Skriver på mobil så kan inte vara mer detaljerad
Jag läste din andra tråd. Det är hemskt om du måste omplacera, men det är jättebra att du frågar om råd. Ville bara visa mitt deltagande. Vet inte hur man gör.
Har du pratat med din uppfödare? Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för er, jag vet hur jobbigt det är att inte kunna behålla sin hund.
För att vara seriös vid omplacering, så ska du göra en veterinärbesiktning som är max 7 dagar gammalt vid försäljning av hunden. Dock kan man alltid leta intressenter först och är det någon som passar som vill köpa valpen, så gör du besiktningen då - en ny ägare kan alltid vänta några dagar innan denne hämtar hem sin nya vän. Nya ägaren behöver ha ett veterinärintyg för sin kommande försäkring på hunden för att slippa riskera strul.
Är hunden renrasig? Isåfall kanske du kan vända dig till rasklubben och annonsera, sedan så tycker jag att du bör kontakta uppfödaren av din hund och meddela att du tänker omplacera hunden. Kanske är denne villig att ta tillbaka hunden eller så kanske uppfödaren vet någon som är ute efter en unghund.
Angående försäkringen så säger du ju upp den när din hund skrivs över på den nya ägaren, och så får den nya ägaren teckna ett avtal i det försäkringsbolag som denne vill.
Absolut tycker jag att du ska ta betalt för hunden, detta för att undvika att "vem som helst" tar sig an hunden. Pris beror på vilken ras (renras/blandras) tycker jag. Dock så är väl ett bra hem viktigare än pengar tycker jag, men man kan ju inte ge bort en hund gratis om det inte är till någon man verkligen känner eller så.
Lycka till!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#4 det är bättre att fråga nya ägaren om dem vill ta över gamla försäkringen, för det finns många grejer försäkringen inte täcker om man försäkrade hunden när den var äldre än 4 månader :/
#5 Sant! Dock så kan det ju vara så att ägaren har försäkringar i ett annat bolag och vill byta pga det. Men det är sant som du säger att det är ju en fördel för nya ägaren att ta över den gamla.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#6 ja så man bör alltid rekommendera det men sen är det ju ägarens val :)
Dumdristigt att inte överlåta försäkringar som redan existerar om man säljer djur, skulle djuret bli sjukt så kan den nya ägaren riskera att stå utan försäkringsskydd..

Fast man kan byta försäkringsbolag utan att förlora skydd, men prata alltid med försäkringsbolaget först för säkerhets skull och avsluta aldrig en försäkring utan att ha tecknat en ny. Det viktigaste är att hunden inte går oförsäkrad en enda dag. Enda gången det kan vara lite iffy är om hunden har en sjukdom/skada som är under behandling
Självklart ska du ta betalt för hunden och tillbehören! Har du möjlighet, så be uppfödaren om hjälp med omplacering
såg din andra tråd också och såg en tjej skrev att hon kunde passa hunden ett tag, hon bor i halmstad..hoppas de lösr sej
#9 Tyvärr har alltför många hundägare insett att de faller mellan stolarna.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.