Hur är dessa raser?
Jag har några frågor om korthårig collie, lapsk vallhund och vit herdehund.
1. Hur mycket motion kräver dom? Räcker 2h promenad + mindre kiss rundor?
2. Är dom varit lätta att ha lösa? Vet att det beror på hunden + träning, men överlag?
3. Jag vill gärna syssla med lydnad och rallylydnad. Är det något dessa raser skulle uppskatta?
4. Är dom friska? Finns det några vanliga rassjukdomar?
Tack på förhand! 
Korthårig Collie och Vit herdehund är ju bruksraser så kanske de inte är så lämpliga för dig om du inte är väldigt aktiv och tränings/tävlingsintresserad.
I alla raserna förkommer HD och ED iallafall hos Vit herdehund, hos KH och lapska vallhunden ögonproblem.
Har ej erfarenheter av lapsk vallhund men har haft kund med herdehund samt kh collie.
Båda dessa är bruksraser, men jag har själv ej märkt att de kräver riktigt mycket aktivering som vissa andra bruksraser.
Kh collien kunde gå utmärkt lös men herdehunden sprang gärna fram till andra hundar, annars funkade det.
Dessa raser fungerar utmärkt om du vill syssla med rallylydnad & lydnad.
Raserna är överlag relativt friska, vet att herdehunden kan ha en del hd problem så se över det!
Om du verkligen lägger ned din själ & verkligen vill träna/tävla i grenarna du är intresserad av så bör det funka med dessa raser, ska du inte träna så ofta & mycket bör du fundera om dessa bruksraser är något för dig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund