Hur gör ni på nyår?
Nu närmar sig nyår med stormsteg, jag undrar hur ni gör med hundarna? Är dom rädda och hur hanterar ni det? Själv har jag en jätte rädd vuxen och en valp som ska uppleva sitt första nyår. Jag funderar över något alternativ till lugnande till den vuxna, förra året vägrade han gå ut på 3 dagar och kissade/bajsade inte på 2 dagar. Annars kommer vi låtsas som att allt är helt normalt :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Min valp är 6,5 månad och ska således uppleva sitt första nyår. Jag har ingen aning om hur hon kommer att bete sig. Hon är helt oberörd av skott, men i gengäld kan hon reagera på "vanliga" ljud. Dammsugaren är hon t.ex. fortfarande rädd för.
Jag kommer nog att låtsas som ingenting när det börjar att smälla. Ser jag att hon reagerar kraftigt så tänder jag nog ljuset i alla rum och sätter på tv och radio. Men några större arrangemang kommer jag inte att ha, hon ska inte bli invaggad i att det är nåt jättefarligt som händer.
Mina bryr sig inte ett dugg. Eftersom jag jobbar kommer vi troligtvis sova oss förbi tolvslaget i år igen 😐
Min hund är 8 månader och som #1 har han ju aldrig varit med om nyår tidigare, men han är inte rädd för andra plötsliga ljud så förhoppningsvis så går det bra :) Jag ska bete mig precis som vanligt så jag visar att det inte är något att vara rädd för.
Fortsätter som vanligt, tar ut dom innan det värsta börjar och sen går vi och lägger oss och sussar. Hatar allt som har med festande att göra.
Mycket trevligare att ligga och gosa med vovvarna ju.Dom är inte skotträdda eller så, men jag gillar att sova, och det gör dom med. 😃
Har en superrädd hund. Så vi kommer sitta hemma, spela bingolotto. Har ganska så ljust inne och ljud på från tex tv eller musik. Babbla och prata, äta gott och ha trevligt. Jag bor ju på landet så det brukar inte vara så farligt här omkring. Det smäller lite runt 11-01 och just vid 12-slaget så smäller det typ dubbelt så mycket, så då brukar han vara lite skakis.
Förra året hade jag hästarna utanför (i sina boxar i stallet 20m från vår ytterdörr), då gick vi ut till dom på 12-slaget så hunden hade något att titta på. I år står dom 2km bort, så vi åker väl troligtvis inte dit. Kanske att man får leka lite med honom om han skulle bli berörd. Funkar inte det så är det bara låta det hela bero, det går ju över så snabbt här ute.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Eftersom jag ska på fest så kommer jag lämna Hugo hos min mamma, han har inte reagerat på smällare förut så jag tror inte att det kommer bli några problem alls. Det här blir hans fjärde nyår.
Vår hund bryr sig inte. Nu bor vi visserligen i en välisolerad lägenhet men vi gör ingenting speciellt för hunden runt nyår i alla fall. Däremot ska vi vara hemma och glo på film, men är knappast för hundens skull utan för att vi tycker att nyår är överskttat :P
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vi har första nyår här. Min valp fyller dessutom 6 månader på nyår. Vi har inte mycket raketer här men jag har bestämt att vara hemma, jag och valpen medan husse är på fest och roar sig. Tänkte att det var bäst att stanna i en lugn och trygg miljö. Liksom om raketer för honom är en svårighetsgrad 6 man är iväg så blir det kanske 7, nytt ställe 8, nya människor/fler människor 9, och allt detta tillsammans blir ökat till 10. Då kanske upplevelsen med raketer går från en svårighetsgrad på 6 till en svårighetsgrad 10 och som hemma hade gått bra vid 6 ger en skotträdd jakthund som inte går att använda i jakt. Känns onödigt att riskera något sånt för en nyårs fester jag klarar mig utan.
Anna och taxen Max
Inget. Han kommer troligtvis titta på raketerna som han gojrde föra året.
Dolly får vara inne med oss, men troligen bryr hon sig inte alls. Hon var kolugn förra året och har inte brytt sig när några i närheten redan har skjutit några raketer.
// Nadja
Förmodligen kommer jag sova vid tolvslaget eftersom jag ska upp och jobba. Jag är inte orolig över att valpen kommer att vara rädd för eventuella fyrverkerier för han verkar vara helt obrydd över alla ljud. 😴
Molly lämnar jag hos pojkvännens far och drar och super skallen av mig med pojkvännen och hans vänner! Smällare och dylikt rör inte Molly i ryggen så det är skönt att kunna dumpa henne hos nån jag litar på och få lite egen tid, det händer ju inte ofta för min del så är skönt när jag väl får det! 🙂
Det här blir Lexies andra nyår. Hon är livrädd stackarn, svansen åker nästan mellan benen och öronen åker bakåt medans hon lyssnar efter smällare så fort vi går ut genom dörren. Hon både kissar och bajsar dåligt så under nyår så sticker hon och jag till landet, min födelsedag får firas när jag kommer hem igen :)
Vi gör inget speciellt :)
Mina bryr sig inte som tur är så vi gör inget speciellt alls mer än att låta dom stanna inne runt 12-slaget 😃
~mikkan

Vår hund är mer rädd för ljuset från fyrverkerierna (än ljudet) så enstaka smällare / raketer går så där. Han är inte överförtjust men får inte panik. Ju närmre tolvslaget desto jobbigare blir det dock. Vid 22 kryper han under soffan , blir onåbar och börjar skaka.
Där ligger han tills nån av oss lyfter upp soffan, lyfter ut honom och går och lägger sig med honom i vår säng.
Så nu förbereder vi nån dag i förväg. Pratar med grannarna i längan så dom inte står precis vid utfarterna och smäller. Bygger små bo åt hunden så han kan gömma sig om han vill. Har han kopplad vid varje promenad (han går annars för det mesta lös).
På själva nyår:
Mörklägger vi vardagsrummet och sätter på en kanal på tv som inte visar fyrverkerier. Vi tar en tidig lååång promenad och har sen inne aktivering. Tolvslaget firas i stillhet inomhus.
De hundars om inte rör en feta vid smällarna, tar ni med dem ut för att kolla på fyrkeverier och det?
Jag vet inte hur Albin kommer reagera, han reagerar knappt på smällar ljud ute på promenaderna, men hoppar till som en livrädd om det buss eller annat bakom oss. Jag får inomhus och ta med lite saker han gillar.
Flynn har inte visat rädsla för varken höga smällar eller fyrverkerier, någon idiot sköt upp 2 igårnatt men han rörde inte en fena. Vi kommer troligtvis sitta i vardagsrummet och kolla på film, äta gott och bara vara.
-
Första gången hunden fick uppleva Nyår. Då valde jag att träna honom strax innan tolvslaget då många startar skjuta tidigare. Sedan fortsatte träningen under dem minuterna som smällarna hördes. Vi körde, Sitt, ligg, tass, sök, mm. Så fort han hörde och tittade mot fönstren, så var jag snabb med att få uppmärksamheten på mig, och inte på ljudet, ljuset. Denna träning resulterade till att han blev lugn, och att det var inget att vara rädd för. Trösta INTE din hund om han/hon är rädd. Utan är det första gången för hunden, så träna och lek med hunden under de minuterna det handlar om. Jag har gjort detta med alla mina hundar jag haft. Och ingen av dem har varit rädda på Nyår. Och en sak till. Stå inte i fönstret och säg; wow, titta va fin, oj. Utan ljudet, ljuset "finns inte". Hoppas detta hjälper dig lite på vad du/man kan göra.
#20 vilka bra tips. Tack!
Anna och taxen Max
Har en vuxen hund som inte bryr sig för femöre och en valp som ska fira sin första nyår :) jag hoppas den vuxna visar den lilla att de inte är någon fara, han har nämligen visat den lilla många gånger hur man ska bete sig vid olika situationer :)
Vara hemma. Den stora hunden reagerar inte på raketer men man vet ju inte 100% med den lilla. Bor på landet men kommer ändå smällas lite raketer här i närheten.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Norrbottenspetsen är obrydd annat än att hon vill vara med och titta på, labben har inte upplevt nyår ännu men jag tror inte med tanke på hennes karaktär att hon skulle bry sig
Igår på kvällspromenaden så small någon, den vuxna reagerade som vanligt med svansen mellan benen, skakade och blev dragig. Men vi fortsatte på som vanligt.
Väl hemma låg han i sin bur (utan luckan) i flera timmar innan han sov PÅ mig resten av natten (morgonen?). Den lilla verkade inte bry sig så märkvärdigt. Tänkte leka lite med hennes boll på 12-slaget, den vuxna kommer nog ändå dra sig undan.
// Lise
When nothing goes right, go left!
En av mina tre hundar visade sig vara oerhört rädd för smällare och fyrverkerier, första nyårsaftonen jag hade honom. Han var då ett år, och jag har haft honom i drygt 3 år. Efter två år bestämde jag mig för att prova cd- skivan: Skott och fyrverkerier. Jag spelade den där nedra skivan nära nog varenda dag i ett helt år! Jag var SPYLESS …. MEN, det gav resultat :) Förra nyårsafton, var han inte rädd det minsta :) :)
#18 Jag brukar inte gå ut på nyår eftersom jag är rädd för smällare och fyrverkerier … men förra nyår var jag långt ute i skogen på nyår och då var hundarna med ut och kollade. Fast det var mest för att kissa innan sängdax.
Här inne i stan skulle jag aldrig ta ut dom eftersom jag inte ens själv vill gå ut, skulle aldrig ta med hundarna ut för nyårsfirande även om dom inte är skotträdda..olyckor kan lätt hända och vill inte riskera att mina små änglar blir skadade eller så.
Det är ingen större fara med våra vovvarna, men vi brukar titta på TV på ganska hög volym, kanske äta ett grisöra, dra ner persiennerna om det blixtrar för mycket.
Går ut i god tid innan tolvslaget o väntar till det lugnat ner sig innan nästa promenad.
Hade en schäfer för många år sedan som var helt opåverkad av fyrverkerier, skott o smällare. Han blev väldigt sjuk strax före påsk ett år o blev inlagd på djursjukhuset över hela påskhelgen med. Efter det blev han helt förstörd, han blev livrädd för allt som lät. Jag har varit så arg på mig själv så många gånger att jag inte begrep att det kunde bli så när han var inlagd över påsken. De vill ju inte att ägarna ska vara där, men jag hade ju kunnat försökt tjata mig till att få vara där i alla fall. Vet ju inte om det hjälpt men det kunde kanske ha känts tryggare för honom.
I år har vi två hundar hemma. Hanen är inte brydd så han har förtäckt fönster och lite musik för att dämpa ljuden. Tiken är rädd. Dock tidigare idag så var hon och pappa ute och då small det och han sa att hon inte reagerade 🤔
Förra året var det vad jag märkte bara en familj i närheten som smällde och dom har flyttat en bit bort så förhoppningsvis blir det inte så mycket smällar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Bor ute på landet och här smälldes det EN smällare kl 01 på natten och det var riktigt skönt då jag har en hund som är rädd. Var hemskt när vi bodde inne i samhället då folk smällde flera gånger om dagen mellan jul och nyår :( en kompis fick en smällare kastad precis bredvid sig och hunden hennes som också är rädd för raketer. Vilka människor det finns! Själv jobbar jag natten mellan 31 och 1a så jag kommer inte vara hemma så hundarna tar husse hand om. Lider med er andra som har hundar som är rädda, vet själv hur uppgiven man är och frustrerad då man ser sin hund så rädd.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min vovve bryr sig inte alls, vi var ute på prommis förra året några minuter efter 12 (smällde ju fortfarande men hon var nödig) och hon kanske kollade var det var sen gick hon lugnt vidare och reagerar inte alls :). Jättelugn vovve när det gäller smällar. Senast för någon dag sen hade någon tydligen smällt väldigt nära helt hux flux (min syster var hundvakt) och hon var megalugn då också. Hundskall och andra plötsliga ljud är mer skrämmande! Hon fyller 2 år i mars.
Min farbror hade en Eurasier som var livrädd för alla sorters smällar, åska, fyrverkerier osv. Han fick lugnande på nyår, och satt och skakade när det åskade.
Men är skönt att ha en sån lugn hund :). Jag ska bort på nyår så hon är hemma med föräldrarna men det går nog super! Mer orolig
för kaninerna

Jag tänkte att vi skulle kolla på raketerna. Hade med illrarna ut förra året, men höll för öronen på dem. Stoppar väl lite bomull i Mayas öron. Hon har ju hört hur de tjuv-smällt i en vecka nu och hon blir bara nyfiken. Fast det är ju på avstånd.
golf.ifokus.se
Det blev inte alls att sitta i vardagsrummet utan jag for till min vän med Flynn, vi ska fira nyår där. Han är kolugn trots ny miljö, nya hundar och nya människor. Att det smäller lite här och var bryr han sig inte om alls, sussar sött ändå.
-

Den äldre hunden bryr sig inte alls. Han kan gå med ut och titta på fyrverkerierna. Förra året var första med unghunden. Han och jag satt i soffan och tittade på fyrverkerierna genom fönstret. Jag tycker verkligen om fyrverkerier så det kanske smittar av sig som något positivt. Han reagerar inte alls på smällar hittills. Så jag hoppas det går bra i år också. Vi kör samma upplägg.
>>>Malum domesticum<<<
Vi ska vara hemma och inte göra någonting. Mina hundar har hittills inte visat något intresse alls för smällarna och hoppas det fortsätter så. Jag vet ju att Ronja är helt obrydd men vi får se hur Cleo är. Hittills har även hon vart helt obrydd och påverkas lika lite som Ronja ute och inne :)
Sitta på tomten med familjen och kolla på färgerna, hunden älskar att se glittret.
Min jack Russel terrier 7 månader har inte brytt sig ett dugg över smällarna idag eller ikväll va ute och rastade henne och hon bara fortsatte kissa reagera inte ens på ett par rejäla smällar får se hur de blir på 12 slaget men hon verkar ta det lugnt - skönt :)
Har en kompis över på långtidsbesök mec sin 9 månaders hund. Vi gick en lååång prommis i skogen vid lunch och nu har vi precis varit ute o kissat dem. Är inne med musik på och har allmänt mysigt :) Inomhus är hundarna oberörda, men lite läskigt ute tycker iaf. mina.
Har turen att min valp inte bryr sig om smällarna, vill dock inte riskera att hon ska bli skrämd av ungdomarna härute då de redan försökt skrämma henne förut, så vi går in och ut snabbt. :)
Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget
Medarbetare på Sorg ifokus
Jag bäddar på toan sedan får blandisen smita undan när han vill i kojan eller där. Toan är mot trapphuset utan fönster. Väldigt bra ställe att gömma sig. Men blivit enklare senare åren med nyår. ^
Andra sov fram till 12slaget då stod hon med mig på balkongen och kika.
Så länge hon inte är med för nära så bryr hon sig inte alls.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Maya var jätteduktig och kollade på raketerna, men det var lite busigt när alla smällde samtidigt så då ville hon sitta på trappan och titta. Men när det värsta var över så gick vi ut på gatan igen och kollade på några till :)
golf.ifokus.se
Wikus har på senare år knappt brytt sig alls, han blir mest arg på oväsendet ("Vad är det för idioter som låter? Såhär får man inte bete sig!"), Hyena var det värre med (men det var bara att vänta).
När vi gick ut några timmar innan midnatt blev hon helt paralyserad av avlägset smällande, och riktigt skrek när hon inte kunde springa iväg. Försökte gå ut med bara henne ett bra tag efter midnatt (när det var ännu tystare) så hon kunde kissa, men hon var fortfarande helt skärrad.
Wikus bryr sig som sagt inte, inte min systers lilla sheltie Daphne som är rädd för precis allt här i världen utom fyrverkerier (okej, viss överdrift), Molly som jag växte upp med brydde sig inte (förutom att jag minns att hon blev tokig under millennieskiftet om någon av oss gick ut på balkongen, "Kom in, det är farligt!"), Mimas däremot är tydligen rädd. (Alla tre shelties.)
Hugo fick följa med till en kompis där vi åt middag och lite så. Sen fick han vara inne själv vid tolvslaget, gick galant. Sista rastningen innan tolv var vid tio och då small det en del men Hugo kunde inte bry sig mindre. Gör ingen grej av att det är nyår, det är i princip en vanlig dag.