Egen hund 14 års ålder
Hej! Jag är en tjej på 13 år som vill skaffa sin alldeles egna hund. Andledningen till att jag vill göra detta är för att jag vill ha en egen hudn att jobba med, uppfostra, tävla med. Just nu har vi en familjehund, en welsh springer spaniel pojke på 7 år som börjar bli lite stel i lederna och orkar såklart inte lika mycket som han gjorde förr. Jag har ett stort hundintresse och spenderar dagligen mycket tid på vår hund med tex promenader, freestyle och lydnad. Hundar är verkligen mitt stora intresse och som en del kanske tror så kommer jag inte att lämna hunden oavsett vad. Jag förstår mycket väl att det kräver mycket ansvar och mognad för en egen hund för att inte tala om tid och pengar. Hundrasen är redan bestämd och en lapsk vallhund ska det bli! Jag vet vad jag vill och är väldigt envis av mig och jag vet att det kommer att funka på något vis bara man verkligen brinner för det. Mina föräldrar har inget speciellt emot idén förutom var hunden ska vara på dagarna. Min mamma håller på att plugga just nu och on säger att det inte alls är omöjligt att hon kommer att jobba hemma i framtiden och hunden kan vara där då. Vår hund idag är på hunddagis på dagarna men mina föräldrar har redan sagt att det är för dyrt att ha två hundar på dagis. Jag tänker på att skaffa en vid 14 års ålder då jag har sommarlovet till nian. Ska gå hund inriktning på gymnasiet men funderar även på att skaffa den efter gymnasiet. Hur har ni gjort? Vad har fungerat för er? Väldigt tacksam för svar :).
Först måste frågan med var hunden ska vara på dagarna lösas som jag ser det. Sen tycker jag att djur ska skaffas av vuxna och även om ett barn ska ta större delen av ansvaret är det föräldrarna som har huvudansvar. Du låter mogen och ansvarsfull men det är ändå dina föräldrar som får ta ekonomiskt ansvar och som får ta över om du inte orkar eller kan.
Jag var 12 år då jag fick min första hund. Mamma var sjukpensionär, så det löste sig ju med dagtid. Och ekonomin skötte ju mamma. Men jag gick ut med henne, matade henne, lekte, badade, klippte klor osv. Vi hade en Papillon, så hon var sällskapshund. Men hon var med på alla mina äventyr. Hon hade en cykelkorg som hon älskade att åka med i.
jag har inte gjort det ännu. men kommer nog skaffa en hund när jag slutar nian och börjar gymnasiet. då kommer jag gå hundinriktning jag med och kan ha med hunden.
jag samlar ihop pengar till själva hunden, och som det ser ut nu kommer jag nog ha tillräckligt med pengar för två hundar till den tiden jag planerat att skaffa hunden. kommer ju inte skaffa två hundar då såklart ;) utan resten av pengarna går till endast hunden jag skaffar, till t.ex. leksaker, kurser osv.
min mamma och pappa kommer hjälpa mig med mat och försäkrings kostnader osv. och eftersom jag inte är myndig då så kommer 'inte jag' köpa hunden. jag betalar bara. sedan är det skrivet att någon av mina föräldrar äger den tills jag fyllt 18. troligen min pappa som kommer skriva i kontraktet.
kan inte svara helt på din fråga då det du frågade var om HUR ni gjort. jag har ju inte gjort det ännu ;)
man kan även(om man inte har en hund redan. ett tips till helt nya hundägare) 'prova' ha en hund. vara hundvakt eller fodervärd. det är ganska bra tycker jag, för då kan man se lite vad som funkar och inte funkar med en hund just nu, och då är det bara att lämna tillbaka hunden. vilket inte är så lätt om det är en egen hund. nu kanske jag snurrar till det lite, är lite trött ;)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag ser inte din ålder som bekymmer du har föräldrar som kan backa upp o se så allt är okej mm. Jag skaffa inte hund så ung då jag var mer inne på hästar, jag arbeta med rida in o köra in redan i din ålder så visst anser jag man kan vara ansvarsfull o veta vad som är bra mm. Lös detta med hur dagarna ser ut för hunden där ser jag mest ni måste ha lös innan ni skaffar hund. Lycka till
Tycker du låter som en bra tjej som kommer ge någon lycklig valp ett bra hem. Det enda jag kan säga är att gymnasiet kan vara tufft men en hund kan ju göra det lättare. Jag hade det väldigt tufft i gymnasiet och brände ut mig. Hade jag haft min hund som jag har nu så kanske jag hade klarat mig. Ska du gå hundgymnasium så kör på :) bara du har dina föräldrars uppbackning. Vart bor du? Du kanske kan skaffa en dagmatte? Speciellt om det bara är några dagar i veckan eller några timmar? Lycka till :)
Anna och taxen Max
om du bor nära mig skulle jag gärna passa den gratis ;) . okej, jag har redan hund. men min kompis skulle kunna vara dagmatte gratis ;)
annars brukar man få ha med sin hund när man går hundlinje. vissa gymnasium har bara att man får ta med hund bara speciella dagar. och vissa har hundstall där hundarna får vara varje dag medan man är på lektioner.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Skaffade vår andra hund när jag var 13 och skulle fylla 14 år då vår familj precis som du hade en lite äldre hund som inte orkade så mycket längre, mina föräldrar stod för alla kostnader, försäkring osv. men jag tränade henne, uppfostrade, gick kurser osv. Har funkat bra, min mamma är sjukpensionär så hundarna har aldrig behövt vara ensamma.
Är 18 nu, vovven är 5, och är fortfarande jag som sköter om henne, fixar med maten, tränar osv. och har huvudansvaret även för gamla hunden, men mina föräldrar tar hand om dem när jag inte är hemma, går ut med dem ibland och står för de flesta kostnader osv.
Beroende på hur jag kommer leva i framtiden så kan hon få bo delvis med mig om det funkar, men mina föräldrar vill såklart också ha henne en del, är ju deras lilla flicka.
Jag hade inte klarat av att skaffa en alldeles egen hund vid 14-års ålder, skulle inte ens klara det nu, då jag helt enkelt inte har råd, men med detta sätt så har jag fått nääästan en egen hund bara att mina föräldrar stått för den ekonomiska biten.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag går på Djurgymnasiet profil Hund, men här får man ha inte ta med sig hunden. Vart bor du? Finns en massa skolor (internat då) där man tar med sig hunden och bor där. Kan bli ganska dyrt dock! Tycker också man borde ha en backup-plan, ifall nånting skulle hända (som här började det två nya elever då deras internat stängdes ner)
Jag tycker även åldern inte har någon som helst betydelse om man inte skaffar en alltför krävande ras, är mogen och förstår vilket ansvar det är, har planerat ordentligt, och har föräldrar som tar på sig det största ansvaret ekonomiskt osv :)
Jag rekomenderar inte att du skall skaffa hund nu. Jag skaffade min första alldeles egna hund när jag var 18. Jag hade planerat allt i minsta detalj flera år framöver. Allt fungerar alldeles utmärkt. Men jag skall inte blunda för sanningen, herregud vad påfrestande det är att allt blir så mycket jobbigare nu. Nu menar jag inte vanliga vardagssaker, utan nu menar jag att jag inte kan börja plugga på universitetet i vår för att jag inte kan hitta lägenhet. Skulle jag inte haft hundarna skulle jag kunna bo i studentkorridor, men det fungerar inte nu. Istället måste plugget vänta en termin till. När jag väl börjar plugga kommer jag inte att kunna leva det "riktiga" studentlivet fullt ut. Att åka på spontanresa med vännerna är omöjligt, allt kräver planering, hitta hundvakt osv. Att åka iväg och backpacka i Asien i en månad nästa år känns just nu omöjligt då jag måste hitta någon som orkar med mina hundar i 1 månad. Jag kan inte åka iväg på volontärsresor, jag kan inte spontant åka iväg och sova över hos vänner osv. I januari skall jag åka iväg över en konferanshelg, och redan nu måste jag börja planera med hundarna. Visst är det värt att man missar allt det där i slutändan, men ibland är det jobbigt och påfrestande att se alla vänner leva rövare, plugga och åka iväg på spontanresor utan mig, trots att jag inte ångrar mina hundar, inte ens en sekund. De är mltt liv och mitt allt. Jag rekommenderar dig verkligen att vänta några år tills du har bestämt dig helt säkert vad du vill göra i framtiden. Jag bestämde mig för att jag vill plugga till jurist som 20 åring. Njut av familjens nuvarande hund så länge. Du har tid att skaffa hund. Ha inte bråttom. Det är en individ du förhoppningsvis kommer att ha i 15 år. Jag lovar dig, det blir värt det i slutändan. Jag tvivlar på att du som 13 åring vet vad du vill göra i framtiden, hur du vill leva när eu växer upp. När du börjar gymnasiet öppnas en helt ny värld.
Medarbetare på brukshundraser.
Jag går hundtränarprogrammet på gymnasiet och vi har ett hundskall dör varje hund har varsin Box. Dock måste hunden vara minst 6månader och klara av vissa regler om den ska få vara där :) jag fick dock dispans för Jamie som va 3,5 månader för jag läser inte lika många kurser som de andra då jag redan läst de flesta :) Men det är nog viktigt att tänka på att man inte får ha med för unga hundar (vet ju inte om det är så på andra ställen dock..)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Kloka ord från #10
Anna och taxen Max
Tack så mycket för alla svar det har varit mycket hjälpsamt. Som det ser ut nu är inget bestämt och vi får ta det lite som det kommer, vi får alltså se hur vår framtid ser ut. Ska nu på lördag träffa en kull med lapska vilket ska bli väldigt roligt, vi ska där ställa frågor och fråga om tips mm. Gott nytt år Önskar jag och Oscar :)