Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3956 ggr
CupcakeGod
3

kan inte bestämma mig...

Jag kan inte bestämma mig om jag vill ha en långhårig Chihuahua, en pinscher eller en papillon. 

Har förberett mig för ett hundköp i nästan ett halvtår, så jag har läst på väldigt mycket. För några månader sedan var jag en enorm Chihuahua hatare men nu älskar jag dem! Dock är jag rädd för att någon ska trampa ihjäl den i stan eller på bussen. Samma med papillon. 

En pinscher skulle passa mig eftersom jag älskar att gå ut och springa i parken och ta långa shoppingpromenader i hela Malmö. Den anpassar sig även väldigt mycket till ägarens livsstil. 

Min morfar är hundpsykolog/hundtränare och jag går hundlinjen så uppfostran kommer inte vara något större problem.

Help me!!

Ellenor123
4

Jag upplever Papillonen som mjukare med ett jämnare temperament än de andra två. Förekommer rätt mycket osäkerhet inom DP och Chi. Jag skulle även klassa DP som mer mentalt krävande än de andra.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Bolten]
1

#1 DP?

monstermash
11

"En pinscher skulle passa mig eftersom jag älskar att gå ut och springa i parken och ta långa shoppingpromenader i hela Malmö."

Ska du ta med hunden ut på shopping? 🤔

Sugar Mist
4

#2 Tror hen syftar på Dvärg Pinscher.

-

[Bolten]
1

#4 Förstod jag med men förstår inte vad dvärg pinscher har med tråden att göra :)

[Teddies matte]
6

#5 Tror ts är inne på Dvärgpincher och inte Pincher.

CupcakeGod
1

#3 Det skulle vara ett skämt.. Men nej, det ska jag inte. Jag syftade på att allmänt ta hunden till stan. 

#1 Det känns faktiskt lite som att dem är lite för mjuka haha.

Det är en den mellan varianten av pinschern jag vill ha. Alltså inte dvärgversionen.

[Bolten]
4

#6 Står de Pinscher så är de ju de och inte dvärg pinscher?

monstermash
6

#7 - Men varför ska du ta med hunden till stan då? Det kan du göra med vilken ras som helst, men inte som aktivering. Det är ju ingen accessoar du ska köpa.

Men vad ska du göra med hunden då, om du vill ha en pinscher? Långa promenader och att gå i stan räcker inte.

[TeamGolden]
24

#9 vad har accessoar med saken att göra? Man kan ju faktiskt sätta sin näsa i stan utan att använda sin hund som en levande docka? Tycker det där är så tråkig inställning. Alla hundar på stan är inte accessoarer.

monstermash
2

#10 - Jag reagerade på att TS skrev att han gillar långa shoppingturer, vilket tydligen var ett skämt, men det låter inte seriöst i mina ögon att ta med när man söker rätt hundras. Jag är inte emot att miljöträna i stan dock, det är jag helt för. Men att bara nämna att man vill gå i stan och ta promenader med sin hund, nej, det tycker jag inte låter seriöst.

TS kanske säger något som får mig att ändra uppfattning dock. Jag anser att en pinscher behöver mer än att vara i stan och få promenader iallafall. Gör inte du?

CupcakeGod
10

Jag hade tänkt mig att ta med den till stan eftersom jag måste åka genom hela Malmö för att ta mig till skolan för exempel, sen så brukar jag alltid gå någonstans efter skolan. Jag har ju möjligheten till att gå ta med en hund överallt, så varför ska jag inte utnyttja det? 

Självklart ska den aktiveras på alla möjliga sätt… Jag är inte en idiot som tar med hunden på en halvtimmes promenad 5 gånger i veckan. Det framgick ju att jag pluggar hundkunskap right? 

Dessutom skrev jag hur länge jag funderade på vilken ras som är b'st för mig. Jag sitter ju inte och kollar på bilder i minst ett halvår. Under tiden har jag läst sjukt många böcker om olika hundar och valt hundarna som tilltalar mig mest. 

Så hoppa inte på mig, tack.

monstermash
10

#12 - "Min morfar är hundpsykolog/hundtränare och jag går hundlinjen så uppfostran kommer inte vara något större problem."

Hur skulle det berätta att du tänker aktivera den på alla möjliga sätt? Du säger att du kan uppfostra den, ja, men di nämner ingen träning.

Utveckla gärna hur du ska aktivera den så vi vet om vi ska rekommendera pinscher till dig? Vi kan inte göra valet åt dig och du ger oss nästan ingenting att gå på genom att berätta vad du söker i hunden och varför du velar mellan just dessa raser, så hur ska vi hjälpa dig?

CupcakeGod
1

#13 Du hatar mig verkligen… 

Hade tänkt mig att springa med den 3 gånger i veckan, då är jag ute och motionerar runt 45 min. Cykla med den. Jag tror även att jag är medlem i brukshundsklubben. Jag är intresserad av lydnad, spårträning och  agility. Det blir mycket jag :3

Min mor har varit schäfer uppfödare så även hon har mycket kunskap hundar. 

Så vilken hund passar mig bäst?

[Bolten]
0

#14 En pinscher behöver fysisk motion oftare än 3 ggr/v enligt mig. 

Hur mycket / dag kommer du aktivera hunden?

CupcakeGod
0

#15 Vaknar kl 5 på morgonen så typ 1 timme innan skolan, 1,5 timme när jag kommer hem och 1 timme på kvällen. Hunden får ju mer motion på helger och lov för då har jag ju mer tid. 

Pinscher är inte den enda rasen jag vill ha 🙂

monstermash
4

#14 - Nej, jag hatar dig inte. 🤔 Jag försöker hjälpa dig att göra rätt val.

Jag håller med #15 om att pinscher inte verkar passa dig dock, de kräver mer. Är det bara de tre raserna du är intresserad av eller är meningen att vi ska tipsa om andra raser också?

[Bolten]
3

#16 "Hade tänkt mig att springa med den 3 gånger i veckan"

Alltså du skriver själv att du tänkt motionera den fysiskt 3ggr/veckan. 

Tror du borde kika på sällskapsraserna och se om någon av dom faller dig i smaken :)

CupcakeGod
0

Efter gymnasiet tänker jag plugga vidare, säkert något med djur. 

Andra raser funkar bra, bara de inte kräver för mycket pälsvård eller är för "tjejiga".

monstermash
10

#19 - Hur definerar du en tjejig hund då?

Michaela-N
3

Pappis skulle nog funka. Tyvärr är den väl rätt tjejig dock! 😉

Ellenor123
1

Jag trodde TS syftade på dvärgpinscher, sorry :) Huvudsaken är väl att hunden är bra mentalt och min personliga åsikt är att Chi avlas på kvantiet inte kvalité - därav brister i det mentala. Jag tycker inte Pinscher verkar vara en lätt hund eftersom även den kan ha mycket brister mentalt som rädslor, den kräver mental stimulans men är samtidigt ingen hund med massa "will-to-please". 

Tycker fortfarande en Papillon passar bäst. Andra raser jag kommer att tänka på är Cavalier King Charles Spaniel(mycket hälsoproblem tyvärr),  Bichon Havanais, Shih Tzu, Italiensk Vinthund, Whippet, Phalene och Petit Brabancon. De långhåriga raserna kan du raka ner så är det ingen pälsvård. Vinthundar är enkla och mysiga hundar som inte kräver mycket mentalt utan mer fysisk motion(springa lösa).

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

CupcakeGod
0

Papillon då :) 

Hur motionerar man en pinscher om jag får fråga?

Mysisa
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gillar du storleken på Chihuahua samtidigt som du vill ha tuffheten hos pinchern men ändå en hund som inte kräver så mycket kan prazsky krysarik vara nåt för dig :) (Finns som långhåriga också, får typ pappisens öron och svans men inte lika mycket hår på kroppen)

minavitas.wix.com/kennel

CupcakeGod
1

#24 Gud, vad fin din puff är!! R

Deanna rasen är så mycket finare än än Chihuahua, ser ju ut som en miniatyrdoberman. Tack så jätte mycket för tipset!! 

Tror du att det är lätt att få tag på en prazsky krysarik?

Mysisa
1

Ja det är väl ganska lätt :P jag har lyckats flera gånger Finns i samma färg som dobermann också, sen helröda som pinchern + några fler färger. Vart bor du nånstans och när är det tänkt att du ska skaffa hund?

minavitas.wix.com/kennel

CupcakeGod
0

#26 Jag hittade bara en aktuell valpkull på SKKs hemsida :(

Just nu bor jag i Malmö och hade tänkt mig att skaffa hunden i början av januari/februari.

Wellcraft
1

Pinschern är en väldigt speciell ras, som tyvärr har många mentalitetsproblem.
Min pinscher är ett bra exemplar för rasen. Lagom mycket vakt, tuff, social men ändå inte kontaktsökande mot främlingar.
Dock kan jag säga direkt att du inte överlag kan köra agillity med en pinscher.
I alla fall inte på tävlingsnivå. Pinschrar är lite som katter, de har starka åsikter om allting och är väldigt självständiga. De gör precis som de själva vill.
Många pinschrar har även problem  med att gå  i koppel trots träning, vet inte vad detta beror på. Min pinscher går hyffsat bra.

Det är inte ovanligt med pinschrar som markerar med bett, vaktar överdrivet, är rädda för allt från golv till bilsläp, dessutom har de överlag stark jaktlust.
Min pinscher har tyvärr knyckt två hönor och en harunge, som hon då dödat på en gång.
Så har du eller ska skaffa andra husdjur och samtidigt ha en pinscher bör du tänka en eller två gånger.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CupcakeGod
2

Jag har varit och träffat många hundar på utställningar och hundträffar. Har nyss bestämt med mamma att vi ska köpa en keeshond 😃Vi kunde inte ha träffat en underbarare hund. Rasen passar som en busselbit.

Mysisa
1

Lycka till med blivande vovven

minavitas.wix.com/kennel

.m.m
1

Wow vilken helomvändning. :) Tänk så det kan bli. :) Alltid bra att ta sig ut och undersöka olika raser, även de man inte tänkte sig av nån anledning från början. Lycka till! Vi vill absolut se bilder. ;)