hund magsjuk, bajsar blod?
Hela natten fick vi springa ut med Sheldon med typ 2½ timmes mellanrum. Nyss kom det även lite blod när han bajsade. Han spyr också. För övrigt så verkar han må bra. Kan det vara så att det kom blod för att hans rumpa är slut? När han har bajsat så har det sprutat ut bajs, och sista gångerna har det bara varit vatten typ. Vi ger honom vatten så han får dricka, men tänkte inte ge någon mat nu.
Antingen har han fått i sig något han inte tål, eller så är det att han under de senaste dagarna ätit väldigt olika kost och en av sakerna "färsk"-foder (sund hundmat). Det färskfodret har gjort han lös förut, så det kan vara det. Han brukar bli hård i magen av köttben, tycker ni jag ska ge honom det eller ska han få fasta helt idag?
Jag vill tillägga att det kan även bero på stress, då han hamnade i bråk med en hund häromdagen läs tråden "vad kan vara fel?".
Även om de blir dåliga i magen brukar de normalt inte få blod i avföringen i första taget, med det andra i åtanke (slagsmålet) är det kanske bättre att åka in i dag en vardag, istället för att vänta tills i morgon på dyr jourtid ?
Överfallet hände i fredags, han har ju inte bajsat blod någon annan dag så varför skulle det komma nu? Jag såg inte själv att han gjorde det, ska ut med honom nästa gång han ska bajsa och så ska jag kolla. Så får vi se hur mycket det rör sig om. Självklart åker vi in till veterinären om det är något som är fel.
Kollade agrias hemsida:
När ska man söka vård?
Om hundens allmäntillstånd blir dåligt (feber, mycket slö eller uttorkad).
Om du misstänker att hunden svalt ett främmande föremål.
Om hunden kräks upp vatten trots att den bara får små mängder.
Om hunden är mycket ung eller gammal och snabbt blir uttorkad.
Om kräkningarna eller diarrén blir mycket blodblandad (lite ljust blod är inte farligt).
Om det inte ger med sig trots svält och skon/specialkost eller om hunden får återfall.
Ska kolla nästa gång hur mycket blod som kommer, och gör ett beslut då.
Min lilla kille vart kass i magen för ett tagsen. De fullkomligt rann ur magen på honom då kom de även lite blod i avföringen. Vi ringde då blåstjärnan i Göteborg och eftersom han inte var allmänpåverkad så skulle vi testa receptfria tabletter som heter canicur. Viktigt var att dom drack under tiden. Detta löste problemet på en dag och magen har funkat fint:)
Nu kommer jag inte ihåg hur gammal Sheldon är men när min lilla valp var dålig i magen så gav jag morotspuré utblandat med vätskeersättning som jag gjorde själv. Hon fick då i sig mycket vätska samtidigt som purén gjorde henne hårdare i magen. Gav Canikur i samband med detta. Hoppas han blir bättre snart, första julen och allt.
Om det kommer blod och att han spyr, varför är ni då fortfarande hemma?
Det är ju upperbarligen något som inte står rätt till alls och dessutom har han vart dålig ända sen överfallet och antar att han inte blivit bättre.
Ring och prata med veterinär och be om en tid, ja visst kostar det mycket men va spelar det för roll? Min hund hade borrelia och va så dålig att hon knappt kunde gå och ÄNDÅ fick vi ingen tid, men jag gav mig inte och detta va under en lördag och de blir inte så dyrt som man tror, vi satt inne i flera timmar(på natten) med dropp och ständig koll på hunden, akut tiden kosta mindre än alla tester de gjorde. Som ändå kostar lika mycket en lördag som en onsdag. Det är en liten summa gemfört med allt de andra. Kan även tala om att en vardag vi åkte in efteråt för att utesluta andra saker kosta så mycket mer än den lördagen vi åkte in.
Förlåt om jag låter otrevlig men blir verkligen upprörd när en hund mår såpass dåligt och ägaren inte ens tar hunden till veterinär, ni har antagligen försäkring. Hoppas jag..
Ta hunden till veterinär och få reda på vad som är fel.
Kommer det blod är det verkligen någonting som inte stämmer. Hundar brukar inte få sådan jättediarre av ett foder (om dom inte är allergiska) och speciellt inte blodiga diareer. Om det inte är yttepytte lite blod vi snackar om.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är blodet ljust eller mörkt?
Låter som det Albin hade för några veckor sedan, ja samma symtom i alla fall, förutom för blodet, det låter ännu allvarligare.
Ni får fasta och se om det blir bättre imorgon. Tagit tempen?
Vissa veterinärer lägger på 40-60 % på samtliga prover och undersökningar de gör på en helgdag, utöver akutavgiften så nog f*n kan det bli mycket dyrt en helgdag.
Kräks hunden upp vatten varje gång den får dricka? Funderar på om det kan vara stopp i tarmen, därav blodet och kräkningarna. Fast diarrén kanske bevisar motsatsen. Och det är *bara* en magkrasch pga olika kost han fått.
Annars, har ni gett mkt fet mat de senaste dagarna? Det ger liknande symptom och då har hunden bukspottkörtelinflammation. Fast här är oftast allmäntillståndet förändrat till det sämre.
Det är inte så ovanligt om det kommer lite blod om hunden är dålig i magen - eller hård i magen. Det finns gott om små blodkärl i ändtarmen. Min ena hade lite blod i avföringen igår pga just hård mage då hon käkat mer ben än vanligt. Inget jag gör någon större affär av🙂
Jag skulle hoppa över ett eller två mål mat, för att vila magen lite och sen återgå till den mat hunden är van vid att äta. Gärna tillsammans med Forti Flora eller annan probiotika.
# 11 Nej det är inte ovanligt vid hård mage att något kärl spricker, däremot låter det inte troligt att diarrén fått något kärl att spricka på samma sätt. Allt jag säger i den här tråden kommer från veterinärernas mun, bara en lite notis, att jag inte hittar på.
Jag känner min hund, han är pigg och jag är nästan helt övertygad om att det beror på den varierade kosten han fått de senaste dagarna + att han är stressad pga att brorsans hund är här och de går inte bra ihop (de är i separata rum) + att vi gav honom ett färskfoder igår som han blivit väldigt lös i magen av förut. Det var inte mycket blod i avföringen, bara lite stänk. Han har inte heller spytt på några timmar nu och inte varit akut bajsnödig heller. Jag gav honom en liten matbit nyss i ett försök. Vatten får han, vi har gett honom lite i taget och då har det gått bra. När han får fri tillgång brukar han dricka så väldigt mycket så magen får lätt nog, speciellt om den redan är uppe i varv. Nu när han istället får dricka begränsat men ofta så har det funkat bra.
Jag har råkat ut för liknande med blodig diarre med min hund och också att allmäntillståndet inte var påverkat.
Fick tips om att fasta hunden och ge Pro-Kolin +. Ifall hunden inte på ungefär en halv dag bajsade mer så gav jag lite lätt foder som är till för just hundar med mag-och tarm problem. Gav det fodret och medicinen i några dagar och det blev toppen :)

Våra tjejer åkte på en rejäl magsjuka och stämmer in bra på det du beskriver att det bara sprutar och att dom också spydde. Vi gjorde allt enligt konstens regler men det gav inte med sig, Alice blev dålig med vätskebrist m.m så vi ringde och fick en akut tid in till veterinären som också då berättade att det har varit väldigt många hundar med samma symptom som blivit inlagda för magsjuka. Att det tydligen är någonting som går just nu :-/
När min ena hade knyckt kakor så bajsade hon blodblandad diarré.
Så länge det inte är stora mängder eller mörkt blod så är det oftast inte farligt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar