Vad kan vara fel?
Jag tar med allting nu så ni kan hjälpa mig så gott det går. Snälla döm mig inte, jag gör allt jag kan just nu för min hunds bästa.
Igår hamnade Sheldon i bråk med en cane corse tik. Hon "flög på" honom, jag blev rädd. Vi särade på dem och har dem nu i separata rum, för det är min brors hund och de ska stanna till den 26e. Efteråt verkade Sheldon må bra, först satte hans sig i ett hört och gnydde, det verkade mer som att han gnydde för att han var upprörd. Vi kände igenom honom och det var inget sår och han verkade inte ha ont. Han gick normalt, åt och drack som vanligt
Imorse var han akut bajsnödig och typ sprayade när han bajsade, det har ju hänt förut men tänkte ta med det ändå. Han gick normalt då också. Nu nyss när jag var ute med honom så verkade han slö, men jag tänkte inte märkvärt på det förrän vi var i gången. Då så fort vi kom ut i gången så lade han sig vid grannens dött, det har han aldrig gjort annars. Han brukar alltid vara pigg på att gå ut och sätter sig aldrig i gången när vi ska gå. Sedan satte han sig när vi väntade på hissen, också något ovanligt. Ute var han dämpad, han träffade min pappa som han brukar bli jätteglad att se och dra mot. Idag så ökade han bara takten halvt och småviftade på svansen. Han verkar mer törstig än vanligt, fast han har alltid gillat att dricka för mycket vatten, så det kan vara det också. Han haltar, fast inte så det syns jättetydligt, men man ser det om man tittar noga.
min pappa, bror och sambo viftar bort det, och jag sitter här och gråter av oro. Jag vet att jag ska lugna mig framför hunden, men jag klarar det inte. Jag befarar alltid det värsta och nu sitter jag och föreställer mig om att han kommer vara död om ett par timmar.
Han var ute och sprang igår mer hundar, och lekte.
Så han kan bara ha sträckt sig, eller att han faktiskt blev skadad igår av bråket, eller att han är sjuk.
Vi har känt igenom honom idag igen och han gnyr inte när vi tar på honom någonstans, fast det är väl ingen garanti för att han är frisk. Han är ju nedstämd och hans allmäntillstånd är påverkat. Jag ska ringa veterinären nu också, så ni behöver inte säga det.
Om din hund inte är som normalt, så iallafall ring och rådgör med en veterinär…. han kan ha blivit skadad invärtes…
Han äter knappt prinskorven vi ger honom. Sambon sitter och matar honom. Veterinären nämnde något om hur hans tandkött skulle se ut, kommer inte ihåg vad hon sa. Hon sa att han kan ha fått ett sår som gett honom infektion eller nått sånt. Jag ska övertyga min sambo om att vi måste åka in.
Åh jag avskyr när det är så där vagt och man inte kan sätta fingret på vad som är fel. Det bästa är som du säger att prata med en veterinär. Att han är lite nere kan ju även bero på att matte är lessen och att det är en läskig hund hemma. Tycker absolut inte du gjorde fel som lät honom hälsa. Man kan ju inte isolera alla hundar bara för säkerhets skull :) Nu skriver du inget om själva bråket (förstår att det är jobbigt :) ) men det låter och ser ofta värre ut än vad det är :) Gissar att hundarna är ungefär jämnstora och att din hund har mycket päls. Rent fysiskt borde han ha kommit rätt lindrigt undan även om han såklart blev rädd.
Hon undrade antagligen om det är blekare än vanligt. Om man trycker på det så det blir vitt/ljusrosa ska färgen komma tillbaka snabbt igen.
Hoppas han blir bra!
#4 Jag har blivit tipsad att avvakta, vilket jag tänker göra.
En tjej jag känner sa att han kanske är öm från igår. Jag avvaktar iallafall, blir han sämre så åker jag in och om han inte är bättre till imorn så åker jag också in.
Ska trycka på tandköttet och se hur det blir.
är din hund slö efter ett hundbråk, så är det första du ska göra att ta tempen. Med den pälsen din hund har, så kan det finns ett bett någonstans som börjar bli infekterat. Just sticksår efter en hörntand kan göra att utsidan läker fort, men bakterier ligger och gror under huden - så kolla tempen först och främst.
Vilken veterinär har du pratat med, som råder dig att avvakta när allmäntillståndet tydligt är påverkat?
Veterinären tyckte att det inte lät allvarligt, hon tror han har ont och därför är han slö.hon satte upp en tid imorgon, hon sa att vi kan åka dit imorn om han inte blivit bättre
#8 Ring och prata med annan veterinär.
i somras blev min hund påflugen men mormor märkte inget bet på honom(han har långt päls) men senare på kvällen verkade ha slö och inte sig själv så hon åkte direkt in till veterinären och då hittade dom ett litet sår så han fick ta tabletter så det inte blir infekterat
Jag har ringt 2 veterinärerna i Karlstad. Ingen av dem tyckte det lät allvarligt och akut.
"8 Vilken veterinär har du pratat med, som sa att du skulle avvakta?
11# du känner din hund bäst, anser du att det är akut så åk in. Märker man att sin hund inte är sig själv främst efter att den faktsikt blivit påflugen hade inte jag haft hjärta att stanna hemma utan åkt in och fått reda på om hunden är okej eller inte, men alla är ju olika..
Jag är inte den som åker in för en mindre hundfajt, men däremot är jag noga med att kolla efter sår. Jag tempar dagen efter för att upptäcka ev infektion ifall jag missat något sår. Finns förhöjd tempt utan att jag sett något sår så letar jag - då är jag övertygad om att det finns ett. Dom kan vara millimeterstora på ytan, men stora under huden. Bitsår håller jag alltid öppna (håller väck sårskorpan) och spolar rent ordentligt med sterilt koksalt (med spruta). Sticksår ska läka inifrån och ut, så därför är det viktigt att hålla skorpan väck och hålla rent.
Hittills har jag klarat alla hundbett själv utan dränage hos veterinär.
Om han är medtaget ett dygn efter ett slagsmål så kan jag förstå att du är orolig.
Som tidigare skrivit, ta tempen och håll utkik efter ev. sår, bitsår är inte alltid värst på utsidan.
≧◔◡◔≦
Vill bara uppdatera: Idag är han nästan helt symtomfri. Jag är överlycklig.
#16 Vad skönt! Jättekul att höra att han verkar repa sig. :)
Härligt!
Gott att höra. :) Jag gissar på att veterinären tänkte på att en chockad liten kan få aptitpåverkan, precis som med beteendet och temp. Egentligen bara att vänta ut så länge det inte försämras. Dålig i magen är mer regel än undantag vid stress. Du uppfattade själv att reaktionen mest hade att göra med att han var upprörd. Intuition och magkänsla ska inte underskattas. :)