Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1036 ggr
Wellcraft
0

Valp som är dålig i magen

Japp nu är valpen dålig i magen. Han är inte det minsta stressad så det har inget med det att göra.

Han får voh:s valpfoder, kycklingfoder & m lax.
Han får även en hel del rått kött & råa ben.
Utöver det har han inte fått något annat, förutom lite bukfyllare i form av broccoli, kokt potatis, ris m.m

Han har varit dålig i två dagar, men allmänskicket är det inget fel på. Han beter sig precis som vanligt.
Igår gav jag honom enbart lite överkokt vattnigt ris & kokad vit fisk.

Inget har blivit bättre, idag fick han blandfärs & ris samt en äggula.
Nyss fick han lite av sitt valpfoder.

Vad tusan kan det vara? Bör jag kontakta veterinär?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sjöstjärna
0

Det är magsjuketider nu även för hundar. Förmodligen har han åkt på något virus. Om han har mått bra och varit fin i magen på samma mat tidigare så skulle jag tro att det är virus. Så länge han äter och framförallt dricker som han ska och allmäntillståndet är bra så tycker jag inte du behöver göra något mer än vänta och se om det inte går över om någon dag. Du skulle kunna prova en annan korv med färskfoder också, det händer att man får en dålig korv ibland.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Wellcraft
0

Okej tack för infon!
Så det fungerar att strunta i att utfodra med ris & vitfisk och köra på det vanliga fodret?🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sjöstjärna
0

Det anses ju vara skonkost så blir magen bättre på det så fortsätt med det, men om jag förstod dig rätt så hade du provat med ris och vitfisk men det hjälpte inte?

När min hund är dålig i magen ger jag honom blandfärs från ICA, det är det som fungerar bäst för hans mage. Broccoli, kokt potatis och råa ben hade jag dock pausat med så länge. Broccoli gör magen lös och potatis och råa ben är ganska svårsmält.

/Sjöis

Wellcraft
0

Nej ris & vitfisk har inte hjälpt märkbart mycket.
Men det är ok att fortsätta med färskfodret? Det är ju väldigt lättsmält

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sjöstjärna
0

Du får prova dig fram vad han fungerar bäst på, du skulle ju kunna prova att hålla upp med färskfodret några dagar för att utesluta att det är det som är dåligt.

/Sjöis

Aristarcos
0

Nu har jag inte riktigt koll på hur länge TS har haft sin valp !?

Men ni har inte gjort något snabbt foderbyte väl ?

Wellcraft
0

Eftersom han åt värsta tänkbara foder så bytte jag relativt fort (han har varit här i två veckor och övergången pågick i ca 1 vecka).
Hans mage fungerade tvärtom mycket dåligt på kennelns foder och han var då ganska dålig i magen.
Blev mkt bättre när jag bytte till riktig mat. Han har varit helt felfri, det är på senare sikt dessa problem upstått.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Aristarcos
1

#7 kanske blivit ändå för mycket för magen med byte på en vecka…valpar är rätt känsliga..

Wellcraft
0

Tror ej det då han funkat utmärkt på fodret.
Han har aldrig varit särskilt känslig heller och har inte den där jättekänsliga valpmagen längre då han är över fyta mån :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Trollhund
0

Jag har fått rådet från vett att fortsätta med skomkost, dvs ris och vitfisk/kyckling iallafall en vecka. Att hunden fortsätter ha diarre beror mer på att tarmen fortfarande är irriterad. Själv är vi inne på tredje dagen med skonkost och först idag har diarreêrna upphört. Skulle själv undvikit färskfodret just nu då det innehåller ben och en del fett som kan stressa en irriterad mage. Och då menar jag inte om den är dålig i magen av stress utan också allmänt.

Wellcraft
0

Han börjar bli bättre nu och har inte diaree längre. Ska ge färskfoder i mindre mängder ett tag tills det blivit lite bättre.
Tack för tips

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Trollhund
0

Om han redan börjat bli bättre och du redan ger färskfoder igen så tror jag inte du ska oroa dig, var mest en tanke men har han redan börjat bli bättre med det så borde det inte bara någon fara alls tänker jag. Jag vet verkligen inte men hade det varit dåligt för magen så blrdenhan inte blivit bättre om han åt det. Du kan nog vara lugn :k) Skönt att han bättrat sig :)