Diarre och kräkningar
Åkte tåg idag för första gången med vår 8 månaders valp. Resan gick väldigt bra fram tills 40 minuter innan sista byten då han plötsligt blev nödig. Hade bunkrat upp med tidningar ifall detta skulle hända. Tyvärr vägrade han in i det sista, en liten normal bajskorv hann han bajsa och precis innan vi går av kräks han också, bara kräck, inget skum. Väl på perrongen får han värsta diarreattacken och bajsar absurt stora mängder lös, gul avföring, ingenting som korven hann han kläma ur sig för 5 minuter sedan. Resten av resan hann han bajsa ett par gånger till (tack vare en snäll konduktör sprang vi av varje stop för bajsning). Han kräktes ytterligare en gång där. Väl framme bajsade han igen och efter detta verkade det värsta upphöra. Han fick en liten, liten portion överkokt ris. Han kräktes ytterlighare en gång (på mammas matta, woho) men förmodligen bara för att han blev så aktiv av att komma fram. Fick honom att lägga sig och sova. Efter detta var han frid och fröjd och piggelin igen, men fortsatt bajsa små kluttar lös avföring. Han fick ett kvälsmål bestående av ytterligare lite ris tillsammans med en liten del kokt kyckling. Men så nu när jag höll på att somna började han hulka och kräktes igen, denna gången mest skum och några benbitar ?. Igår åt han köttben, något han är vad med sen tidigare och aldrig något dom påverkat. Nu är jag nojjig och vet inte vad jag ska göra. Finns ingen jourveterinör att ringa där jag är nu. Vet inte om jag bör ge honom lite ris så stt magrn får något att jobba med eller om han bör få fasta. Har läst tidigare att man inte ska fasts valpar… Han har ganska känslig mage och har haft diarre förut men inte som hållt i sig under så här lång tid från det att han fått första portionen ris. Har heller aldrig varit med om att han kräkts förr. När vi var ute i morse innan tågresan var avföringen helt normal, fast och fin. Hoppas någon är vaken och har tid att svara..
Kan han fått i sig något under säten/tågstationerna? Fimpar, tuggumin, plast- u name it!
-
Är han van att åka? stress kan orsaka stress mage vilket kan göra att dem kräks och får diarre.
Hur stor är hunden? En liten hund på under 5 kg kan snabbt bli uttorkad och få problem om den inte får behålla mat och vatten.
Mitt tips är ge inget matt ikväll/i natt, om hunden slutar kräkas ge några kulor mat och se om han får behålla det, efter 2 timmar ger du några kulor till, och håll på så tills du känner att han får behålla maten kan du börja utfodra som vanligt. Om hunden äter torrfoder kan det vara bra att blötlägga maten så han får i sig vätska också, om han äter det, vissa hundar gillar inte blötlagd mat.
Och tycker du han dricker dåligt kan du ge lite vatten i munnen med spruta :)
#1 Nej, inget sådant. Eftersom det var första resan för oss hade jag stenkoll på honom hela tiden. I vanliga fall försöker han gärna äta allt möjligt men jag tror han ar så upptagen av att kolla på allt att han helt enkelt glömde bort det. Så nej, han har inte ätit något främmande. men jag förstår verkligen din tanke. #2 Han är van att åka bil men inte tåg, tyvärr. Han har också ganska känslig mage som blivit mycket bättre sen vi gått över till färskfoder. Han har dock aldrig kräkts för när han fått diarre. Tack för tipsen! Han äter jätte, jätte gärna. Förutom när han kräks eller är bajsnödig så är han precis som vanligt, vilket är lite hans signum och vanligt hos rasen så litar inte riktigt på det. På tåget märktes det dock att ha var påverkad, tror han var ganska åksjuk. Tyvärr har vi lärt oss att han inte kan återgå till sitt vanliga färskfoder när magen kraschat (delvis därför vi fasar ut det). Men ger små portioner skonkost istället så får han vara utan inatt, nu sover han desutom igen.
Vill tipsa om canikur. Det hjälper magen att bli bra mycket snabbare.
Det kan vara så enkelt att hunden försökte hålla sig för att inte göra "inomhus" på tåget och pga det blev dålig i magen. Lite stress på det sätter extra fart.
#4 Vi är faktiskt påväg att köpa det just nu, men tck för tipset :)