Hjälp! - Han biter på sladdar
Behöver lite tips för att få min 7 månaders cockerspaniel att sluta bita på sladdar. Han gör det när han är ensam. Är ensamhetstränad och det har tidigare gått bra att vara ensam några timmar åt gången. Men nu har han börjat bita på sladdar. Såklart har vi plockat undan alla sladdar vi kan och försöker sätta för de andra men nu har han trots det kommit åt två sladdar och bitit av dem, en var till en ledlampan (julbelysning) och en telefonsladd. Allt gick bra men jag är jätteorolig för att han ska bita på någon och få el i sig. Han bryr sig inte alls om sladdar när jag är hemma så jag kan inte "fya" honom. Han har leksaker och tuggben så det är inte brist på bra saker att tugga på. Han är rastad och aktiverad innan han lämnas ensam och ensamhet har tidigare fungerat bra.
Hörde om någon som kletat på tabasco för att avsräcka. Kan det vara något? Andra tips?
Han biter ju på dem av en orsak, börja inte bestraffa och kleta på något, ni måste ju jobba med det grundläggande problemet. Backa lite i ensamhetsträningen och gå inte längre än vad han klarar av. Han börjar ju också vara i den åldern när han kräver mer, se till att han är rätt aktiverad annars också.
Jag hade på extra stark tabasco på en del sladdar som jag märkte att min hund var intresserad av. Den torkar ganska fort, men det var också det enda som var effektivt.
Sen så håller vi på med ensamhetsträningen just nu. Vi har skaffat en liten ip-kamera så jag ser i mobilen vad hunden håller på med. Rekommenderas.

Jag förstår att det är att han har lite tråkigt och hittar sig en sysselsättning när han är ensam. Jag försöker att aktivera honom i övrigt men kanske behövs det mer? Vi brukar öva lite lydnad varde dag på promenader och hemma, går 4 promenader om dagen på 20-40 minuter, leker där hemma, gör sökövningar med godis.
Vi har en IP kamera där jag kan se honom och för det mesta ligger han och sover, ser lugnt ut när jag tittar till honom men när jag kommer hem så har han hittat på hyss.
Och visst kunde man önska att man kunde vara med honom hela dagarna men det kan jag inte, han måste vara ensam lite varje dag. Och för en månad sedan gick det jättebra.
#3 Du kan inte ha dagmatte/ha honom på dagis? Ibland kommer de in i en period när allt blir lite svårare, så backa med ensamhetsträningen ett tag. Ni kan ju börja på med sådant ni tänkt hålla på med senare, lite mer mentalt krävande arbete kan vara en bra idé.
Smörj in sladdarna med Tabasco o/e skaffa lister som dom ligger bakom eller samla ihop dem i sådana där som ser ut som korkskruvar.
Begränsa området han kan vara på när han är ensam.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Håller med fullt ut att varg jakten bör stoppas här i Sverige, men tyvärr så behöver vi den… Varg flocken här i Sverige är lite inavlad för att det finns för få individer. Nu tänker säkert människor att man inte bör döda dem då, men om vi inte gör det så kommer det absolut bli inavel! Men man försöker jobba för det här genom att inplanera in nya varg individer från andra länder. Men vi människor måste bli bättre på att sätta in oss i andras situationer,det är då man kommer komma längst i livet. Om min hund blev dödad det är såklart att jag skulle bli ledsen och säkert smått arg, men samtidigt inte för vargen har kanske t.ex. försökt skydda något eller känt sig hotad. Och dem som är rädda för vargen har säkert någon orsak och det får man inte glömma! Alla har olika åsikter. Tyvärr har vargen även blivit människans "monster". Vi människor vill ha något som samtidigt hatar oss och som vi kan styra och ha koll på,det är bara naturligt. Tyvärr så har vargen blivit detta "monster" genom åren och naturens gång med hjälp av t.ex. myter. Hunden är lik vargen men ändå inte. Hunden är fram avlad, vi har tagit vara på vissa gener och avlat på dem. Hundar har också jakt instinkter men inte lika starka som vargen, och det man absolut inte får glömma är att den är ett vilt rovdjur. Dock är vargen mer rädd för människan än vad vi är för dem, för att dem är så skygga djur. Man får inte heller glömma att vilda djur har väldigt stark överlevnads instinkt och att dem är mycket mer känsliga och läser av kroppsspråket väldigt bra. Och ett litet fel och du kan ses som ett hot. Tjejen som blev dödad av vargar på Kolmården för några år sedan, tror man kan ha snubblat eller något liknande och kan då ha sätts som ett byte. Så man får ändå inte glömma att det är ett viltdjur!

#6 jag vet inte riktigt vad din kommentar har med mitt inlägg att göra…
# 5 Sladdar är nu insmörjda med tabasco och alla jag har kunnat plocka undan har jag plockat undan resp blockerat. Håller tummarna!!!
Såklart finns det en ide att skaffa sladdskydd men de han har bitit på tar han precis vid stickkontakten och vad jag vet finns det inget skydd för just den biten. Någon som vet något skydd för just stickkontakten?