Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3709 ggr
Arre1
1

Måste hunden gilla småbarn?

Min tik ogillar småbarn i cirkaåldrar 0-5 år. Hon vill helst undvika dom och blir dom för närgångna och ska kramas så kan hon nafsa till efter lite morrande. Det är inte alla barn hon ogillar, men såna som ska på trots hennes varning. Sen för några dagar sen var det en liten pojke på besök här som är 3 år som helt plötsligt kom bärande på min valp. Inte okej för mig så jag tog min valp ifrån henne. Mamman till barnet sa att hemma hos dom får sonen bära på deras hundar. Jag sa att dom ju inte är hemma och då gäller mina regler. Min valp är med avvaktande mot små barn med yviga rörelser. Enligt mitt tycke så måste man inte pränta in i en hund att den ska gilla småbarn. Vi har två större barn här hemma och det duger fint för mig att mina hundar gillar dom. Vad tycker ni?

Gronstedt
3

Jag gillar inte småbarn själv, så jag skulle inte begära det av hunden. Den får förstås inte angripa dem, men den behöver inte gilla dem och om de inte respekterar varningar, från hund och/eller ägare, så skulle jag inte klandra hunden om den sade ifrån.

mikkan01
1

Tycker inte att hunden MÅSTE tycka om småbarn men de ska klara av att vara runt dem utan att morra och nafsa. Har man en hund som inte gillar småbarn ska man som ägare göra klart för både barn och föräldrar att hunden har svårt för mindre barn och därför bör lämnas ifred.

~mikkan

Maja2
1

Mina tre hundar gillar barn, men dotterns lille chihuahuablandning blir osäker och obekväm med barn. Det är inget måste att hundarna ska gilla barn, men det är oerhört viktigt att som hundägare se till att inget händer, att skydda både barn och hund.

russin
2

Se till att hålla väck barnen, för en olycka är lätt hänt. Har själv en hund som är osäker på yngre barn just för att dom är så snabba och har så oförutsedda och yviga rörelser rörelser.

Då jag har barnbarn, så får jag ha stenkoll då den yngsta är här (3 år) för barnet har fått ett jack i pannan just pga min ouppmärksamhet.  Hunden sov bredvid mig i soffan, när barnet helt plötsligt springer fram och kastar ner huvudet mot mig och hunden - vilket gör att hunden snabbt kastar upp sitt huvud och vrålar till - men i och med att hunden fick upp sitt huvud samtidigt som barnet kastar ner sitt, så träffar hundens tänder i pannan på barnet = röda tandmärken och svullnad.

Hunden ville alltså inte bita, men dom krockade fel - men hunden blev ju inte direkt mer säker efter detta på barn. Som tur är så är detta barn väldigt tåligt, för han tog sin för pannan och tittade uppåt och undrade vad som träffat honom och fortsatte sen att leka 🤐

Men jag stänger av när det är för livat här och när hunden är trött (och när jag inte kan ha stenkoll), för då blir hunden mer "sur" och vill vara ifred. Barn som springer triggar även henne massor, så hon gärna vill kuta efter och skälla.

Det är vår sak att se till att hundar får vara ifred för påstridiga barn och lättast är med en grind mellan barn och hund om barnen inte lyssnar på vad man säger. En olycka händer så oerhört fort och det är alltid hunden som får skulden om den biter. Det är långt ifrån alla hundar som tycker om barn.

[tk1971]
2

Nej, jag tycker inte att hundar MÅSTE tycka om småbarn. Jag är alltid på min vakt när det finns barn runt min hund, för man kan aldrig lita på en hund till 100%. Och då har jag ändå en hund som älskar människor. Men vad vet jag - plötsligt kanske hon blir extra ivrig och tar i lite för mycket. Och då är katastrofen ett faktum.

Hiro
2

Tycker hunden ska lära sig att det är OK  att inte vilja vara med dem men ska veta att du håller koll och att den inte ska morra/nafsa/bita själv dvs du tar hand om situationen och beskyddar hunden från det den tycker är otäckt

LinDajSon
7

Hundar måste absolut inte älska barn, jag blir irriterad när folk påstår motsatsen "annars är det en dålig hund". Jag är ytterst obekväm runt barn, gör det mig till en dålig människa? (Ja tydligen) ;)
Barn ÄR LÄSKIGA. De är oförutsägbara, intensiva, högljudda, har humörsvängningar, kastar saker, rör sig knepigt och framför allt är de otroligt ofta STIRRIGA.

Jättefint med hundar som av naturen hanterar sådant på ett positivt sätt men de som inte gör det får man hjälpa. Dels genom att träna ungarna, dels genom att låta hunden successivt vänja sig - och framför allt se till att det aldrig blir för mycket för hunden att klara av. :)

Arre1
1

Jag har koll på min hund. Det är föräldrar som inte har koll på sina barn. Och har jag tagit upp hunden i knät för att sitta där under en fika med någon vän så förväntar jag mig att inget barn rusar fram och grabbar tag i min hund. Sen får jag höra: Släpp ner hunden, den måste lära sig. Så det hela har resulterat i att jag lämnar min tik hemma där det finns barn. Trist tycker jag eftersom jag tycker det är bra träning för min hund att uppleva barn fast på sitt vis.

Maja2
4

#8 Inget illa menat, men om du haft koll på valpen, hade inte 3-åringen kunnat lyfta upp den kan jag tänka.   Att förvänta sig att små barn ska bete sig på ett visst sätt, bara för att man tycker det, är nog lite naivt. Särskilt om barnet är van att få vara bland hundar, och får bära familjens egna hund. Då är det ändå upp till dig, där du sitter med hunden i knät, att stoppa barnet. Man behöver ju  inte bli arg, utan kan med snälla rösten berätta att barnet inte får röra din hund  :)

Arre1
0

Jag hade koll på valpen men det var tre hundar till där som sprang runt benen på mig. Så när jag försökte ta undan valpen sprang dom andra tre hundarna fram och skuffade undan min valp. Så det var inte lätt att få tag i min valp med ett barn och tre andra hundar springande kring benen.

[_annaH]
0

Nej det måste den inte, är väll lite som oss människor, antingen så gillar man småbarn eller så gör man inte det.

Skulle personligen inte vilja ha en hund som ogillar småbarn då jag själv vill ha barn i framtiden. Då vill jag inte oroa mig för att hunden ska göra illa barnet. 

Men har man en hund som kan naffsa småbarn så tycker jag att då är det munkorg som gäller om man vet att det kommer vara småbarn i närheten. Även om man har full koll så kan en olycka ske fortare än man tror.

Arre1
0

Fast nu har jag ju två barn, men som är 8+ så stora barn är inget problem. Däremot ska jag inte behöva munkorg på min tik om jag ska röra mig bland småbarn. Hon är inte aggressiv…

[_annaH]
3

#12 Nej men om hon ogillar barn och ni är runt småbarn som kanske helt oväntat kommer fram och börjar klänga på din hund och din hund naffsar/biter barnet, så är det ditt ansvar och får ev avliva tiken. Säkrare o ha munkorg då eller hur? Tycker man som ägare har ansvar att ha munkorg på en hund som KAN naffsa på ett barn. Har hellre munkorg på min hund än riskera att han naffsar på någon :).,

Arre1
0

Här hemma har vi barnfria zoner där bara hundarna får vara. Det är för att hundarna ska kunna dra sig undan. Egentligen vore det så enkelt för vänner och bekanta att göra detsamma.

vallhund
2

#13 Munkorg? Har jag sagt ifrån hemma hos mig så är det banne mig föräldern som skall hålla koll på sina ungar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[_annaH]
2

#15 Fast det är ju fortfarande ditt ansvar om hunden biter barnet eller hur? 
Skulle du hellre riskera att DIN hund biter någon annans barn än o ha munkorg eller hålla hunden i ett helt annat rum den tiden barnet är hos dig? 

Tänker på barnets säkerhet först, min hund skulle inte lida av att ha munkorg på sig. Skulle den tycka de va obehagligt så får hunden vara i ett annat rum. MEN skulle jag ha en hund som naffsat mot ett barn så skulle jag inte våga ha den tillsammans med barn ÄVEN om det är i MITT hus. Med munkorg skulle det vara säkrare för både hunden och barnet.
Jag vill inte avliva min hund för någon annan vart oansvarig och inte lyssnat på mig. Fortfarande MITT ansvar då det är MIN hund.

Gronstedt
2

Håller med #15 till 100 %. Det är föräldrarnas ansvar och ingen annans om de släpper in sitt barn i någon annans hem och låter det ge sig på en hund där, trots att de är varnade. Kan de inte hantera sitt barn får de låta bli att ta med det, eller stänga in det i ett rum där det inte kommer åt hunden.

Det är en helt annan sak om hunden kommer hem till barnets "revir", eller om de träffas ute.

#16: "Skulle du hellre riskera att DIN hund biter någon annans barn än o ha munkorg eller hålla hunden i ett helt annat rum den tiden barnet är hos dig?" Om inte föräldrarna kan ta ansvar för sitt barn, skulle jag hålla barnet i ett helt annat rum.

"MEN skulle jag ha en hund som naffsat mot ett barn så skulle jag inte våga ha den tillsammans med barn ÄVEN om det är i MITT hus." Då skulle inga barn komma in i mitt hus när hunden är där.

Arre1
0

När man har egna barn är det lite svårt att förbjuda andras barn i hemmet. Mina barn måste få bjuda hem vänner. Så min tik ska få vara hemma om jag på fika hos någon som har småbarn? Det känns ju trist det med. Men jag gör vad som krävs för att slippa att min tik mår dåligt.

Arre1
0

Jag måste i alla fall träna min valp i att vara med mig i vardagen. Ja önskar att barnen i det hemmet vi besöker kan låta bli honom bara. För låter jag bli att träffa barn i dom åldrarna alls så kommer han definitivt bli skygg för småbarn.

Cazzos
1

Tolkar man lagen så tyder den att man ska kunna träna sin hund så pass bra att den inte gör utfall oavsett vad som än händer. Så att säga att "barnen får skylla sig själva att de inte reagerar på hundens signaler" är fel (enligt lag då). 

Jag ska försöka hitta den specifika lagen jag talar om, återkommer…

Anna4077
1

Jag tror att alla hundar kan bita om dom blir pressade tillräckligt. Min hund älskar människor och barn speciellt. Men barn kan ibland vara lite för på eller hårdhänta. Jag håller alltid kolla på både barn och hund. Vill inte att min hund ska utsättas för obehagligheter. I ett rum med barn och min valp ser jag det som att min valp är den som är "i utsatt situation" eftersom han inte kan säga "mamma dom är dumma" och barnen på valpens språk inbjuder till lek när dom vill att han ska hålla avstånd. Så jag håller koll på både barn och hund och om föräldrar inte accepterar att jag skyddar min hund och deras barn blir det mindre träffar då utan valp.

Anna och taxen Max

Arre1
0

Min tik är inte aggressiv på nåt vis. Hon accepterar att bli klappad av små barn. Men INTE dom småbarnen som springer efter henne och som envist ska krama och hålla fast. Dom morrar hon åt.

Karmatarerskanise
2

Om din hund inte gillar barn så får du se till att dom låter henne vara.
Det är ju inte att ha koll på sin hund om ett barn lyckas lyft den, vad du än säger. 

Sen kan man tycka vad man vill om föräldrarna, det är fortfarande hundägarens ansvar att se till att inget kan hända. Och det kan det lätt göra om en hund blir pressad.

Misarn
2

Tycker inte hundarna måste tycka om barn men det är väl bra om dom gör det, jag tycker att hunden måste respektera barnen och inte bita eller nafsa åt dom men det är lika mycket föräldern som ska hålla koll på sina barn och lära dom tidigt hur man är mot hundar, att visa hundarna respekt och att det inte är leksaker, dock gäller ju det såklart för alla djur. Hemma hos oss så är det lika mycket hundens hem och då gäller våra regler, här hemma får barn inte springa runt och tjoa och vara på våra hundar. Alice tycker inte om yngre barn och hon säger gärna ifrån om dom är för klängiga på henne vilket gör att hon får ligga vid mig eller husse där hon får vara ifred och vi kan hålla koll så att hon inte nyper till dom. Men dom har sina instinkter och det får man respektera och se till som hundägare också att inga barn blir skadade. Både hundägare och förälder har skyldigheter och är man hemma hos någon får man snällt respektera dens regler.

felzena
1

Jag anser att bor hunden under samma tak som småbarn måste hunden tycka om barn, iallafall acceptera dom. Hunden ska inte behöva känna sig osäker i sitt eget hem pga barn. Men sen är det självklart föräldrarna som måste se till att barnet sköter sig. Men annars tycker jag inte att det är ett måste.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Lathundarna
3

Älska barn? Nej. Gilla barn? Nej. Respektera barn? Absolut. Som förälder och hundägare är det upp till mig att se till att sonen blir hundvänlig (gäller både egna hundarna och främmande) och att våra egna hundar respekterar sonen.

Lathundarna
3

#16 Känns ganska tråkigt att man ska behöva kränga på en mussla för att andra föräldrar inte kan lyssna på en simpel tillsägelse när de är hemma hos en. Har det gått så långt att man inte längre ska kunna bestämma vad som ska gälla i ens eget hem? Vad hände med att lyssna och respektera? Ett ypperligt tillfälle att träna barnen i att respektera när en vuxen säger ifrån samt hur man agerar kring andras hundar.