Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1877 ggr
HokusPokusLisa
0

Resa till Norge

Hejsan, jag har en hund på 9 månader (10 månader då denna resa planeras). Vi har tänkt åka till Norge och hälsa på släkt och vänner, hon ägs av oss och vi har skrivit på SKK-köpavtal. I samband med det ska min kusin ställa ut hennes ena hund och jag och min familj funderar på att göra likadant med min hund. Hon har ställts ut två gånger här i Sverige en gång när hon var 6 månader på solvalla minnesutställning då blev hon BIR- valp och Hp. Sedan nu i helgen på stockholms hundmässa då hon blev Excellent och 2:a. Vi ställer ut henne för vi tycker det är roligt och bra träning i olika miljöer. 

Hon har fått sina sprutor hos uppfödaren och sedan när hon var 12 veckor här hos vår veterinär. 

Så därför undrar jag, vad krävs det för att få resa med hund till Norge.

Mysisa
0

Vilken ras är din hund? Alla raser är inte välkomna i norge

minavitas.wix.com/kennel

fridaaocrazy
0

Hunden ska avmaskas (görs av vet), ha pass och vara vaccinerad mot rabies 🙂 så en del planering, då jag har för mig att det tar ca några månader/ett halvår innan hunden är helt klar med sina rabiessprutor 😉 Vi ska börja fixa allt sådant redan nu så att vi kan åka till Norge i sommar så att vi säkert inte glömmer eller inte hinner med det 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

russin
1

#3- det krävs ingen rabiesvaccinering för att åka in i Norge. Däremot ska hunden avmaskas mot rävbandmask.

[Cras]
0

#2 jag har för mig att det bara gällde om hunden ska stanna i norge, men att man får ta med tex amstaff på utställningar och semester?
Jag försökte hitta på mattilsynets hemsida, men står ingenting där om några raser som är förbjudna vad jag kan hitta. vilket är udda för de borde ju stå åtminstone att man inte får importera och flytta till norge med vissa raser :S går det att hitta nånstans?

fridaaocrazy
0

#4 Tack för rättelsen 🙂

http://www.norden.org/sv/norden-foer-dig/flytta-inom-eller-till-norden/flytta-till-norge/resa-med-husdjur-till-norge

Här står rätt utförligt om vad som behövs för att ta in hund till Norge 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

russin
0

Det finns raser som är förbjudna i Norge och inga svenska semesterhundar av dom raserna ska tas dit. Då riskerar ni bli av med hunden. Det gäller 5 raser än då länge om jag inte minns fel. American staffordshire terrier. Pitbull terrier. Dogo Argentino. Fila Brasiliero. Tosa Inu.

[Cras]
0

Ok bra att veta. Men taskigt av norska mattilsynet att inte skriva ut det på sin sida med krav för införsel :(