Vilken hund passar mig?
Hejsan! :D hoppas verkligen någon vill svara för det skulle vara jätteroligt! :) Jag skulle vilja veta av er hundmänniskor (fast det måste man icke vara) vilken hundras som passar mig? Drömläget är att skaffa en japansk spets men skulle vara roligt att få upp ögonen för lite nya raser! :D x Hunden skulle få ganska många promenader, samt skogspromenader på helgerna. Så en hund som är tålig mot väder och vind är önskvärt :) x Jag går på profil Hund på ett naturbruksgymnasium så jag kan ganska mycket om hundar redan, men detta blir min förstagångshund så den får helst inte vara för "svår" eller "skarp". x Jag har kört lite rallylydnad innan och vill köra det med framtida hunden, och kanske t.om. tävla i det! Vill även köra tricks med hunden. x Jag vill gärna prova nya saker med hunden! x Jag kommer bo i en liten lägenhet så helst inte en hund som skäller i tid och otid! Självklart är det ok att larma några gånger men jag vill inte ha en hund som skäller konstant. x Pälsvård är inte ett problem! Jag gillar tiden man får tillsammans :) x Gärna en hund som man kan gosa riktigt med!
Ja, du, det finns en hel del olika raser. Men du kanske kan prova en dvärgcollie. Att få en hund att inte skälla, handlar om träning. En sak med hundar är att man aldrig bli fullärd. Jag har haft en hel del hundar i nästan fyrtio år, och jag lär mig alltid något nytt med varje ny hund jag haft. Sedan är ju frågan också, hur länge hunden kommer att vara ensam, te x om du jobbar och annat. Du kan även kolla in hundraser antingen vida nätet, eller hundböcker. Där finns ju en hel del att välja mellan.
Jag tänker lite grann på Golden Retriever. Vi har en i familjen, skäller aldrig, kolugn inomhus, fart utomhus. pälsen kräver inte så mycket egentligen (vi borstar ca 1 ggr i veckan och klipper till "manen" då och då, men med vår förra höll mamma på en del med trimning och annat tror jag).
Kräver förstås en del mental aktivering, som alla andra hundar, men det kanske du redan vet, älskar att mysa och vill helst vara precis i mitten av allt som händer. Han älskar apportering och att bära vad som helst, vantar, mössor, pinnar, koppel, anything!
Vet inte riktigt hur "svår" eller "skarp" rasen är, men våran mognade inte förrän vid 3 års ålder och jag tror att det är rätt vanligt.
Han är en riktig fröjd för ögat! ;)
Life is better with dogs.
#2 Det var allt en riktigt stor skillnad i storlek😃.
#3 Jo då ;)
Tack så mycket för svaren! :D Goldens är otroligt fina, min bästa kompis har en liten tjej på 19 månader. Dock skulle jag nog vilja ha en mellanstor hund, då jag tycker dom är lite behändigare! :)
#5 Okej :) Återkommer kanske med fler tips^^
Du har ju Cavalier, Dvärgpudel dvärgsnauzer, tollare, ja en hel del faktiskt.
Beagle från utställnings linjer? :)
Enligt Beagleföreningen, så förekommer det inte rena utställningshundar, utan de är genuint jakthundar.
#10 Här i finland skriver de i annonsen färdigt ifall föräldrarna anvönts i jakt och när den senaste jagande hunden bidrog med blod till linjerna mao. Går det att få en beagle som (möjligen) inte lämpar sig för ordentlig jakt eftersom föräldrarna inte avlats med tanke på goda jakt instinkter utan pga. Utseende. Men det är endast en handfull anonnser som specifikt presiserar att deras Beaglen inte lämpar sig för jakt.
Tror jappen skulle passa dig ypperligt! Även om de har lätt till skall betyder inte att de skäller i tid och otid. Är mest larmande. Min mittel skällde bara då folk gick i trappuppgången eller om det plingade på nåns dörr. (även på tvn men det är lite förståeligt).
Jag lät honom skälla av sig utomhus vid bus och lek samt på kommando så han lärde sig att inne är vi tysta, ute får du ljuda när jag säger det är okej. :) Funkade jättebra!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Kanske dansk-svensk gårdshund? 
Dom jag har träffat har varit väldigt trevliga och lättlärda och dom ska tydligen bara larma, inte vara överdrivet skälliga.
Tack så mycket för alla svar! :D hjälper mig mycket! Ska nog kolla lite närmare på Whippet och Bichon-hundarna (Havanais har jag funderat lite på) Annars blir det nog en jappe hihi
#16 Men de skall väl trimmas, dra håren i öronen, och över analöppningen?
Minst borsta en gång i veckan* men våran uppfödare vill nog helst att man ska göra det en gång om dagen 😃
Jo, det är klart.. Men vi gör det bara 2ggr i halvåret mer behövs inte.
Blandras kanske? Dom brukar gilla lite allt möjligt, hittehundar är också väldigt arbetsvilliga och tacksamma. Kanske lite knepiga men säkert underbara om man får en som verkligen passar en. :)
/ Ellen Bajsnåmi
Keeshond? mellanstor, vädertålig, lagom aktiv :) larmande spets så kan skälla en del om du inte tränar det dock…
#1 Dvärgcollie? Du kanske menar Shetland sheepdog istället? 🙂…och jag tror den rasen skulle passa dig. Eftersom rasen är lättlärd och allert passar den bra till olika hundsporter.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~