ska det se ut så här?
Är lite nervös, ska det se ut så här? Lyckades inte ta någon bättre bild, han har massa bus i benen;) Min mamma har låtit honom gå i trappor så är rädd att något är skadat. Han är en Chihuahua på fyra månader. Jag ska till vet imorgon men vill höra lite innan så jag kanske inte bryter ihop där… Kan ni posta bilder på era hundars framben så jag får se vad som är normalt eller inte… /My
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
Haltar han inte så finns det överhuvudtaget inget att oroa sig för. Hundar går inte sönder så lätt, det är skillnad om han ramlat.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Han haltar inte och är väldigt smidig och pigg men har läst att valpar kan bli skadade av att gå i trappor och nu känns det som hans ben ser fel ut…
Valpar kan påverkas av trappor ja men dem måste inte det.
Tycker du benet ser konstigt ut ska du verkligen kolla hos veterinär, endel får problem när dem växer och det måste ordnas medans dem är unga annars kan det bli problem :)
Vad jag kan se från din bild så kan din hund möjligen ha snedställda framben, om det kan du läsa här:
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/snestallda-fram-ben
Hur såg föräldrarnas ben ut? För orsaken till att din hund har det är snarare att det är medfött, än att det var några enstaka trappvandringar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 dock är det svårt att avgöra på en bild då det är ögonblicks bild…
Man måste se hunden röra sig för att kunna avgöra det
#4 Ja, därför skrev jag möjligen.
ts kan du filma tror du'?
#7 bättre att åka till en utbildada veterinär än låta folk på ett forum avgöra hundens problem…
Googla runt på chihuahuabilder så ser du att det är ganska så vanligt med krokiga ben.
http://www.chihuahuawardrobe.com/wp-content/uploads/2013/02/biting-chihuahua.jpg
Min corgiblandis har lätt böj på sina ben, men precis som på din så är nedre delen av benet rakt där vikten verkligen bärs. Hardock ingen bra bild på det eftersom han så sällan är stilla.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Min hund kan sitta med s.k snea framben men när hon går är dom raka och fina! :) Även när hon springer.. hade hennes framben varit snea även i rörelse hade jag oroat mig. Våra fötter är ju inte heller spikraka!
8# men klart hon ändå skall till veterinären inte avrått henne till det, men tänkte eftersom hon la ut en bild på hunden ben idag så hade hon ju kunnat filma idag alltså.. men självklart ska hon ändå åka till veterinären,inte sagt annat.
Här är två bilder från en Chihuahua jag var dagmatte åt. Han var väldigt ung fortfarande då dessa bilder togs.
http://i59.photobucket.com/albums/g304/Cahira_/Holmsund/Elton/RIMG0025.jpg
lite äldre: http://i59.photobucket.com/albums/g304/Cahira_/Holmsund/Elton/RIMG0040-2.jpg
Han hade ingen smärta överhuvudtaget. Han flög runt som vilken valp som helst och hade inga som helst besvär, ens i snökyla. :)
Det där med valpar och trappor är en gammal myt som fortfarande lever kvar tyvärr och framför allt hos de med stora raser men det är precis tvärtom, att gå i trappor under kontrollerade former och i lagom mängd är inte ett dugg skadligt.
Valpars ben kan se ut lite hipp som happ under växtperioden och många vuxna vavvor är lite åt det fransyska hållet i fronten.
Nu står ju inte din hund parallellt med benen och inte heller på ett jämnt underlag men utifrån den där bildern så är det inget jag skulle ha oroat mig över.
#13 sådär ser de inte alls ut, de går rakt men leden ser som lite kontig ut bara…
Tack för alla svar alla!
#15 Är det tillväxtzoner du märker kanske? Om du känner på revbenen tex kan du känna små bulor, de är tillväxtzoner som låter benen växa medans de växer. Sedan går det bort då de är färdigvuxna. :)
Vet dock inte hur det är runt lederna, men är lite av en gissning. Veterinären kan absolut ge dig bättre svar, men jag tvivlar på att du behöver oroa dig. :)