Hur går det till? HD/AD röntgen
Jag har planerat att få Delta röntgad så snart jag får tillfälle men hur går det till mer i detalj? Jag kan i störa drag vad som händer…
Du beställer tid, tar med dig hunden och dessa stamtavla - åker dit och betalar och hunden får en lugnande spruta (samtidigt kollas chippet så det är rätt hund). Papper till SKK fylls i, som ska skickas med röntgenbilderna. Sen tas den in på röntgen och läggs på rygg och en person sträcker ut bakbenen. Förhoppningsvis blir första bilden bra och efter det är klart får hunden en uppvakningsspruta och ni kan åka hem igen🙂
#1 Okej tack, men måste hunden få lugnande? Är det nödvändigt om hunden kan ligga still? :o
Ja hundarna skall sederas, vilket preparat som använts skall bifogas plåtarna. Används Plegicil behövs ingen uppvakningsspruta.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Lugnande är nog nödvändigt för de flesta, då dom drar ut bakbenen för att få bra bilder. Tror det flesta hundar skulle spänna sig och även streta emot då.
#3 okej
#4 Får jag som ägare vara med då de plåtar för i så fall så kan man ju träna specifikt det med främlingar att dra ut bakbenen då hon ligger upp och ned :o
#5 man får vara med. Men hunden kommer att få lugnande i alla fall troligtvis, då den inte slappnar av tillräckligt utan🙂 För det är ju inte bara att hundens bakben ska sträckas ut - den ska även vara totalt avslappnad under tiden.
5# När vi röntgade våran hund fick vi veta att hunden fick lugnande för att resultatet ska bli det bästa. De drar hundens bakben rakt bakåt och om de inte får lugnande kan de spänna sig och då blir det ingen rättvis bild av hur höfterna verkligen ser ut.
Hur stor effekt har det lugnande medlet? Om man som jag har en hund som är rädd för människor?
Ta bort om detta byter ämne helt men tänkte att TS kanske fått svar. PM:a i sådana fall om du vet svar till mig. 🙂
#8 hunden "sover" i princip, den är inte sövd som vid sedering, men är 'borta', avslappnad och skulle inte tro att den märker av vad som händer runt om. så har du en hund som är rädd för människor är det absolut att rekommendera lugnande :)
#9 Ok! Tack för svar! 🙂 Annars tänkte jag att hon kanske skulle vara orolig och sprattla om hon tvingades lägga sig ner + att någon sträcker benen.
Okej, synd att man inte kunde göra det utan medel :/