Bukspottkörtelinflammation-fråga
Ja jag vet inte jag slänger ut en fundering ifall någon vet, bara för att. Behandlande vetten har stängt över helgen.
Bukspottkörtelinflammation, man måste ge en fettfattig kost. Men samtidigt tyckte vetten man skulle fortsätta med Canikur pro som verkar innehålla hela 43 % fett? Går det ihop? Orolig för att man gör allt värre med canikuren som jag ändå gett ikväll.
Man kan inte stirra sig blind på innehåll utan måste gå även på mängd. Canikur är ju ändå bara lite man ger av.
men är det för magen, så kolla upp Forti Flora. Mycket bra för att få ordning på magar och är ett pulver istället med mjölksyrebakterier.
Bukspottkörtelinflammation botas inte med mjölksyrabakterier. Min hund hade den diagnosen, ett tag sa veterinärerna att hela mag-tarmkanalen var inflammerad vilket var mycket troligt. Jag minns också att de sa att vi skulle ge ett fettfattigt foder, så då bytte vi. Till sist fick hon diagnosen plasmalymfocytär enterit (och bukspottkörtelinflammationen var en del av den).
Frågan är då varför den är inflammerad på er hund? Sa de nåt om det?
Men är inte Canikur Pro ett "magmedel" ? Jag vet att det inte botar sjukdomen, men den hjälper magen med annat🙂
Russin men det är ju inte för magen ts hund ska äta fettfattigt. Det är för körtelinflamationen. Förstår inte riktigt varför du råder om magmedicin :) Ts; mammas hund fick äta fettfattigt kost resten av livet efter den inflammationen. Han kunde inte heller äta verkmedicin. Jag hade bytt foder till ett fettfattigt. 43% är 43% oavsett mängd.
#4 Men 43% är ju en andel av mängden. Mängden är ju hela grejen liksom 🙂
Vet inte vad TS hund väger, men canikur pro ger man typ 5 ml av. Eftersom matsmältningen inte fungerar som den ska just nu antar jag att veterinären tycker att pro- och prebiotikan gör så pass stor nytta att den väger upp den lilla mängden fett hunden får i sig med medlet. Så länge man behandlar själva inflammationen också ser jag inget fel med att hjälpa tarmarna på traven.
5 jag som fick fel för mig och trodde att det var foder.
#4- Som sagt så läste jag att veterinären ordinerade att ge Canikur - så därför är det väl så att hunden behöver även hjälp för magen - inte bara hjälp för problemen med bukspottskörteln 😉
Själv gissar jag att veterinären kommer att sätta in nån typ av kortison för att försöka häva inflammationen. Antingen Prednisolon eller Medrol.
# 2 Han sade att de brukar få det av en fettshock. Man vet inte vad man ska tro, enligt dagens veterinär var bukspottkörtelinflammation mindre trolig.. Vem ska man tro på. Dock konstaterade hon ett lindrigt blåsljud, bara 2 år gammal.
Pankreas är en viktig del av mag/tarmsystemet. På vilket sätt kunde hunden inte äta värkmediciner o vilka?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#4 hur kom de fram till att den hunden behövde en fettfattigkost livet ut, vet du det, fick den återfall av normalfoder?
11 han blev dålig om hsn fick i sig för mycket fett ja. 10 vem frågar du?
#12 / #4 Varför kunde hunden inte äta värkmedicin? Vilka värkmediciner?
#13 Ingen alls. Han fick återfall då.
Därför valde vi att a bort honom vid 10 års ålder eftersom han fick ledproblem och inte kunde äta medicin vid de värsta skoven. (plus att hans allergi blev värre trots att vi gav sprutor varannan vecka. allergierna kom också efter hans första körtelinfektion.)
Låter väldigt jobbigt när det blir så med flera sjukdomar.
#14 Jag förstår inte. Förklara gärna på vilket sätt pankreatit gör att man inte tål några smärtstillande mediciner.
Menar du att pankreatit gör att individen blir allergisk?
#16 Jag är ingen veterinär, så hur tror du att jag ska förklara det?
Vi slutade ge värkmedicin(på veterinärens inrådan) eftersom inflammationen kom tillbaka då. Varför får du fråga någon annan om, vi vet bara att det var så.
Menar ingenting. Berättar bara att ledproblem och allergi kom ganska direkt efter den första inflammationen. Släktingarna till honom hade inget av det.
8 nej kortison har inte kommit på tal. Däremot fördriver jag tiden på ultuna med att läsa lite tidningR o en bok här från Hills med olika sjukdomar, behandlingar och råd om foder. Står att antibiotika är en beganflingsmetod, kortison nämns inte. Men det är vad som står i veterinärboken bara. Om min hund nu har diagnosen är det gsnska lindrigt menar de. Tack gode gud, har läst skräckhistorier på nätet. Men han fick en medicin att ta två gånger.
#17 Synd att du inte vet, verkar märkligt att NSAID/liknande preparat leder till inflammation. De är smärtlindrande o antiinflammatoriska, som magnecyl.
#18 Vad är beganflingsmetod? Hur jag än stavar det så får jag 0 träffar på google.
#20 Gissar på behandlingsmetod.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#20 NSAID-preparatet i sig leder inte till inflammation. Däremot är det ett läkemedel som kan ge stora problem för en känslig mage eftersom NSAID (tex acitylsalisylsyra) fräter på magsäckshinnan och kan orsaka magsår. Antagligen har läkaren avrått att ge hunden smärtstillande pga detta då det kan ge onödiga, extra, besvär för hunden. Däremot borde det inte vara någon fara att ge paracetamol.
// Sofia
#20: Fattar jag rätt att du gör dig lustig över ett stavfel? Jag måste ha fått det om bakfoten…!
#23 det är bara att ignorera sådana. Det är inget ovanligt för den här personen att vara såhär mot andra. #22 det verkar stämma enligt vad jag hört också. Och då bedömer vetten det i varje fall, jag skulle inte heller ha smärtstillande på min hund.
#2 förrestwn vet du hur de faststälkde bukspottkörtelinflammationen på din hund? Skickadesprover till Tyskland?