Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2138 ggr
Anaid
0

8mån tik + löp + nerkissad

Jag undrar över min 8mån tik, hon har löpt för första gången och det har hållit på i 2 veckor. Hon är en Cavalier. Under löpet har hon haft täta urinträngningar och pinkat som bara den under promenaderna. Här inne har hon inte pinkat mer än vanligt tills igår. Jag var borta hela gårdagen (hon var inte ensam för det) och då jag kom hem fick jag veta att hon pinkat precis överallt och många gånger. Kisset hade blod i sej och hon pinkade altså överallt, hon kunde inte hålla sej. Hon är inte slö på nåt vis, äter som vanligt och nosen är som vanligt (jag har inte mätt feber), hon är pigg och go och glad.

Av veterinären jag ringde till fick vi recept på antibiotikakur och antiinflammatoriska värktabletter och order om att uppsöka veterinär imorron. Men idag har hon inte pinkat inomhus mer än vanligt (hon är alltså inte helt rumsren) och när hon gjorde det var det inget blod med. Hon är glad och pigg. Veterinären jag hade telefonkontakt med ville vi skulle uppsöka veterinär för att utesluta livmoderinflammation men jag tycker ju att hon borde "vara sjuk" om hon hade det och hon är ju som vanligt?

Är det vanligt att tikar får urinvägsinfektion (vilket ju jag tror hon har) under löpet? Eller ska jag vara rädd för att hon fått livmoderinflammation? Hur länge ska hon löpa -blöda-  egentligen? Borde det inte börja vara över redan? Hennes yttre könsorgan är riktigt svullna, är det vanligt?

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

russin
0

Det är inte ovanligt att tikar har svårt att hålla tätt under första löpet - det brukar ha försvunnit till nästa löp.

Har själv haft en tik som pinkade ner sig totalt vid första löpet och det handlade aldrig om någon urinvägsinfektion.

Aristarcos
0

Könet blir rejält svullet speciellt tycker jag i höglöpet, vilket jag nästan tror din hund är mitt i nu eller precis passerat, rätt normalt de går in i höglöpet ca 10-14 dagar efter de börjat löpa, många löp pågår i ca 3 veckor…

Anaid
0

Tack för era svar! 🙂
Jag ger henne ändå antibiotikakuren till slut ifall hon faktiskt har uvi och den blivit symtomfri även om jag är emot att ge ab för säkerhets skull. Det får bli så den här gången.

Bra att veta att pinkandet hör ihop med löpet så behöver jag inte bli så orolig nästa gång. Hoppas hon slutar löpa snart, det är inte speciellt trevligt för henne eller oss.

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

russin
1

Jag glömde säga att löptikar även pinkmarkerar i tid och otid ute - så det hör till det normala att dom stannar och småkissar ofta.

Anaid
0

Sen hon började löpa har hon pinkat upp till 15ggr på en 500m sträcka, jag läste att det hörde till. Men när jag kom hem sent på lördagskvällen och hon hade pinkat ner sej totalt hela dagen inomhus blev jag orolig då det även var blod med. Lite konstigt att det bara var just den dagen och ingenting efteråt. Det är min första hund så jag vet inte så mycket om vad som är normalt och inte, skönt att man kan fråga här 🙂

ur Samtal med Gud

Aristarcos
0

Självklart kommer det blod när de kissar i löpet :) hör liksom till.. Min tik kissar 1-3 gånger vid ej löp, när hon löper kissar hon säkert minst 10-15 ggr överallt för att sprida sin lukt överallt 😃

Anaid
0

Javisst hör det säkert till att det kommer blod i kisset, men den mängden var mindre trevlig att betrakta. Hon hade ju blött nästan två hela veckor vid det laget.
Hon hade ändå UVI, efter andra dosen slutade det hysteriska pinkandet som hon ägnade sej åt och hon blev mycket lugnare.

Tack för era svar! 🌺

ur Samtal med Gud