Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1483 ggr
[vadskajagheta]
0

Vilken ras eller blandras?

Jag vill skaffa en till hund, en som är liite aktivare än min egna. Jag älskar min hund mest av allt! Så vill skaffa en kompis till han och den får gärna vara liite mer aktiv som sagt. Min hund är en blandras mellan shih tzu och bolognese bland annat. 

Är så osäker på vilken ras eller blandras jag ska köpa bara.. 

Vill ha en mellan stor hund som ej fäller så mycket päls helst. 

Ska tycka om att vara ute och gå i skog och mark på långa promenader. Någon som ej är jaktintresserad. Så man kan lära den att vara lös i skogen med min hund. Ska vilja lära sig saker som trix och andra roliga grejer. 

Kommer att hålla på med lite agility och lydnad och spår på skojj nivå också :) (det gör jag med min hund och han älskar det) 

Men den ska även bara kunna ta det lugnt i soffan en hel dag nångång ibland liksom :) Den kommer såklart få promenader då, men kanske lite kortare och få göra mer saker inomhus då. 

Kan redan nu säga att jag ej är så intresserad utav någon bc eller liknande, då dom kräver alldeles för mycket arbete för min del. 

Om ni har någon blandras eller renrasig hund som stämmer in på min text får ni gärna säga det ^^

Ellen89
1

Kanske en vuxen omplacering om det ar blandras du vill ha?

Sen finns det Labrador (kanske faller lite mer an du vill), Sheltie, Pudel, Cocker Spaniel… Har bara erfarenhet av Pudeln och det ar en harlig ras som ar valdans lattlard men pals varden kommer ju…

[Bambis]2
0

Sheltie!

Mysisa
0

Kungspudel

minavitas.wix.com/kennel

Tregly
0

Coton de tulear? En ganska liten och lätt ras. Ganska studsig och energisk, säger aldrig nej till en aktivitet. Min hund är Shih tzu/Coton men det är mycket cotte som slagit igenom i personligheten. Bichon havanaise är också en ganska aktiv hund, fast inte riktigt lika aktiv som Cotten. Annars tror jag Shetland sheepdog kan vara något för dig? :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Sugar Mist
0

Schapendoes?

-

[Teddies matte]
1

Kolla in de olika Bichonraserna, Sheltie och någon av de tyska spetsarna kunde också vara ett alternativ.

[vadskajagheta]
0

Tack för alla svar!

Har alltid haft för mig att shelties kräver väldigt mycket arbete, men så kanske det inte är? Ska nog läsa på om den rasen lite grann :)

Pudel kan nog vara en ras som jag skulle gilla, ska läsa på mer om den också och även några andra raser som ni gett förslag på :)

Vill ha en lite större hund än min egna. Och han är lite större än en vanlig shih tzu.

Noa-Nisse
0

Kanske en Lagotto? De är ju inte jättesotra och verkar passa in bra på den beskriviningen du ger :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

hund_katt
0

nej, sheltien är inte alls krävande ;) passar dig perfekt enligt mig.

lättskött päls för att vara så mycket päls. har inget emot att ligga hemma och slappa. sheltien passar nästan alla med sina härliga personligheter. :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[vadskajagheta]
0

8# Lagotto, ja den ska ja läsa mer om :)

9# Jaha, tänk vad fel jag haft hela tiden ^^ Ja men det kanske kan vara en ras för mig då trots allt. Det verkar vara en härlig ras, i alla fall det jag läst om den nu :)

Hiro
0

Tänkte Pudel medel eller stor

[Teddies matte]
0

#8 Lagotton är en aktiv hund som kräver arbete, ingen ren sällskapshund. Det beror på hur aktiv ts kommer vara, men i mina öron låter det mer som ts vill ha en lite lättare sällskapshund som inte kräver att få arbeta och då passar inte lagotton in riktigt.

felzena
0

Jag tänker på Pudel!

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~