Allergivänliga hundar?
Hej! jag är en riktig hundmänniska och har haft hund i hela mitt liv. dock är jag allergisk och allergin har blivit värre, trots det vill jag väldigt gärna ha hund! jag undrar om ni vet några hundar som är "allergivänliga" och helst inte småhundar? jag klarar av hundar som inte fäller och vissa rottweilers men det är väldigt individuellt från hund till hund. någon som har tips? :) undrar också hur eurasier är i allergiväg då jag blivit lite förälskad i rasen :)
Tack på förhand!
portugisisk Vattenhund
Det finns inga allergivänliga hundar, gå inte på något sådant, allergi är helt individuellt och alla reagerar inte på samma saker, en kanske tål pudlar medan en annan inte gör det, men den kan tåla schäfrar istället t.ex. Du måste testa dig fram.
Hitta någon/några raser du verkligen gillar och besök uppfödare, ägare utav rasen/raserna och besök tävlingar där de deltar för att se hur du reagerar.
Valpar brukar också vara lättare att reagera på så fundera på om du kan tänka dig en omplacering, då kan du ju ta den på prov en tid först och se om du reagerar eller ej.
Min pappa tål ej hundar förutom lagotto & puddel, dessa tål han utmärkt.
Men det är individuellt vad man tål och ej tål.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Min mamma är allergisk mot en del hundar, men min Briard tål hon och hon har inte reagera mot just valp av denna ras heller. Det är en rätt stor långhårig ras som inte fäller. Man kan i princip rycka i pälsen utan att något lossnar, det är vid bortsning som det lossnar päls, men vad jag märkt så är det ytterst lite och de sätter sig i borsten. :) Men som de ovan skrivit, det är väldigt individuellt!
Finns inga allergivänliga hundraser. Olika personer tål olika hundraser.
Sedan beror det på vad på hunden som man är allergisk mot.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Att pudlar skulle vara allergivänliga för att de inte hårar är en myt, i alla fall enligt en hundsporttidning jag läste som kom ut ganska nyss. I den står det faktiskt att pudlarna var bland de raser som har mest av ämnet i huden som folk ofta är allergiska mot och att retriever hundar är bland de raserna som har minst av det ämnet i huden.
Men jag tror även som ni skriver att det är olika för olika personer med allergi vilka hundar de tål.