Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2702 ggr
Gasoline
0

SKK reggad hund?

Bara några funderingar om detta. Vad är det för skillnad på en skk reggad hund och en ej reggad hund? Är det någon skillnad för mig som ägare? För och nackdelar? Jag har dålig koll på vad detta är och innebär egentligen.

[Teddies matte]
8

Ja, det är stor skillnad för dig!

Med en registrerad hund kan du kolla upp mycket viktig fakta som är absolut nödvändig att kolla upp när du söker hund, du kan enkelt kolla upp på hunddata eller avelsdata föräldrarna och släktingarnas hälsa, tävlingsresultat och där ingår även MH och liknande.

Enbart fördelar. Med en registrerad hund är du inte begränsad i ditt tävlande.

Om det nångång rör sig om en hund som har renrasiga föräldrar men inte är registrerad skall man hålla sig långt borta, då är det något lurt bakom.

Frida B
2

En skk-reggad hund har bevis på att den är renrasig, vilket inte en oreggad har och räknas därmed som en blandras.

Du får ställa ut en reggad hund.

Du får ta kullar på en skk-reggad hund utan att bli utesluten ur skk.

Du kan tävla i högre en sm i många sporter.

Du kan delta i bruksprov med en reggad hund (om det är en bruksras).

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
2

#2 Alla raser får göra bruksprov, så länge de är registrerade i SKK.

Gasoline
0

Tack för era svar. Blir det någon skillnad på själva hundägandet Om man inte har några ambitioner om att tävla, ställa ut Eller att avla när hunden är reggad Eller reggar man kort och gott för att lättare kunna följa stamtavlor och liknande? Jag ska inte skaffa hund nu, men vi planerar om något år framöver. De flesta annonser som man kollat på så är hundarna skk reggade och jag tycker att det är bra att veta vad detta innebär lite mer än det jag redan vet, när det väl blir dags.

VildaVittra
2

#2 "En skk-reggad hund har bevis på att den är renrasig, vilket inte en oreggad har och räknas därmed som en blandras."

Inte helt rätt, den räknas bara som blandras av skk, inte av resten av världen. 

#1 Så SKK är det enda stället i världen som man kan kolla sånt?

#0 Det är ingen skillnad alls, förutom i priset om du köper från sunda föräldrar. Många uppfödare har lämnat skk, då de tex inte tar till sig av modern forskning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Teddies matte]
5

#4 Ja, det är mycket viktigt att du väljer reggat så du har en chans att kolla upp vad du får, så du kan ha en större chans till en frisk och stabil hund. Väljer du blandras/oreggat har du ingen aning om vad du får, inte kul att stå där sen med en hund som fick defekter och blev allt annat än vad du hade tänkt dig, så kan det gå när man inte får reda på något på förhand.

[Teddies matte]
5

#5 Hur många blandrasuppfödare har alla papper till hands att visa på tävlingsresultat och hälsoresultat när det gäller både föräldrar, avkommor, släktingar o.s.v? Och nu är det då "vanliga" blandraser som menas, inte prestationsavel t.ex. för det är ju inte vad ts skall ha.

VildaVittra
4

#7 Var står det att ts vill ha blandras?

Det finns en värld utanför skk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
1

#4 kan vara vissa grejer försäkringen inte täcke på rasbundna sjukdomar och har hunden 2 eller 3 raser i sig kan det bli endel dem inte täcker, beror på försäkringbolag hur dem gör :)

Men ska man bara ha hunden som sällskap och är beredd att ta risken att få sjukdomar så finns det inge negativt :)
Även en skk-reggad hund kan få sjukdomar man där jobbar man iaf för att få bort dem :)

[Teddies matte]
5

#8 Det har jag väl inte skrivit?

Visst finns det det, men en stor del är inte seriösa när det gäller sk. "vanliga" blandraser och det blir direkt svårare att kunna få tag på all den information man behöver, prestationsavel är ju däremot en annan sak men det är ju knappast vad ts skall ha.

Majken!
1

#4 Nej, det är ingen faktiskt skillnad i själva hundägandet. Det går utmärkt att köpa blandras eller oregistrerade hundar om man vill, så länge man vet vilken typ av hund man vill ha.

vallhund
6

#5 Självklart finns det en värld utanför SKK, finns en hel del raser som reggas/stambokförs av andra klubbar, t ex APBT o JRT of GB. Är man intresserad av en sån ras så är det viktigt att kolla upp rasklubben o att hunden verkligen är reggad där, dvs har stamtavla.

SKK är en förening, vad de tar till sig beror på vad deras medlemmar vill att de tar till sig.

Nej många har inte lämnat SKK pga det, snarare har de blivit uteslutna. Men du kanske tycker att man skall köpa hund från HoR o liknande suspekta organisationer? De flesta uppfödare som lämnar SKK har blivit uteslutna eller fått registreringsförbud.

#11 Det blir skillnad i hundägande eftersom mycket få blandisar går att kolla upp hälsa/mentalitet bakåt i leden, kan bli väldigt dyrt.

Oregistrerade sk renrasiga hundar skall man sky som pesten eftersom det nästan alltid finns väldigt goda anledningar till att de inte får registreras.

TS återkom med frågor när ni börjat ringa in vilket slags hund/ras ni är intresserade av.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Gasoline
4

Tack för era svar :-D Någon blandrashund ska vi inte ha denna gång. Jag och sambon är eniga om att det är en eurasier vi vill ha, och jag har inte tänkt köpa någon hund utan reggning, jag har inte sett någon sådan annons heller. Min fråga var allmän, jag ville bara veta vad det innebär med en skk reggad hund innan det är dags att köpa en :-D

Rafflan
0

#12 sky som pesten var ju att ta i, är man beredd på riskerna så är det ju fritt fram att köpa en blandras om man verkligen vill :)

Och MÅNGA skk-hundar blir också sjuka = dyr veterinär vård.

vallhund
2

#14 Läs om läs rätt. Jag skrev oregistrerade sk renrasiga hundar.

Självklart kan renrasiga reggade hundar bli sjuka, men där kan man läsa in sig på rasens sjukdomar o vara betydligt mer förberedd samt att det är lättare att vara en medveten köpare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

lambero
0

En till sak som är bra är att man har möjlighet att ta hjälp av rasklubben/valphänvisaren ifall du söker en SKK-reggad hund.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Thaisilk
4

Oregistrerade renrasiga hundar har ofta inte gått att registrera pga att ena eller båda föräldrarna inte har genomgått eller klarat de hälso- eller mentala undersökningar som krävs för rasen ifråga.

För att få registrera valpar  inom SKK måste uppfödaren vara ansluten till SKK-organisationen, antingen genom en SKK Länsklubb eller genom en specialklubb, ex Svenska Brukshundklubben, Sv Taxklubben etc.

SKKs uppfödare har många regler att rätta sig efter när det gäller uppfödningen. De som inte sköter sig (ex är oärliga mot sina valpköpare eller medvetet avlar på sjuka hundar) åker ut. Det är dessa uteslutna som står för en annan del av de oregistrerade renrasiga hundarna som säljs, bl. a på Blocket.

Oavsett om man själv är medlem i någon SKK-ansluten klubb eller inmte så har man alltid möjlighet att få SKKs stöd och hjälp om man har en SKK-registrerad hund och om inte uppfödaren håller sig till SKKs regelverk.

Läs gärna igenom SKKs Grundfregler - där står bl.a vad SKK-uppfödarna måste rätta sig efter både vid själva uppfödningen och den senare försäljningen av valpar. http://www.skk.se/Global/Dokument/Om-SKK/Grundregler-S7.pdf

Ändå mera finns i registreringsbestämmelserna, läs särskilt sid 10 och 11: http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/registreringsregler_R42.pdf?epslanguage=sv 

För att få registrera eurasiervalpar måste båda föräldrarna vara HD-röntgade INNAN parningen. Om du är intresserad av eurasier bör du vända dig till rasklubben och välja en uppfödare som följer klubbens avelsstrategier och genom det får finnas med på klubbens lista över valpar till salu. http://www.eurasierklubben.se/

Inga av alla SKKs regler för uppfödare behöver man följa om man väljer att stå utanför organisationen och inte SKK-registrerar sina valpar. Därför föds det massor av valpar efter otestade föräldrar, efter föräldrar med avelspärr, efter föräldrar av olika raser/rasblandningar med högst okänd bakgrund och av okunniga uppfödare som bara vill ha en kull på sin gulliga tik utan att tänka på några hälso- eller mentala aspekter inom släkten. Bryr man sig inte om ifall ens oregistrerade valp inte alls ser ut som ett rasrent exemplar av rasen när den är vuxen och om man inte bryr sig om att uppfödaren är "försvunnen" om det visar sig vara något allvarligt fel på valpen så kan man lika gärna köpa en oregistrerad "renrasig" valp och hoppas på det bästa.

Lilllens
1

#12 +1!!

Gasoline
0

Tack för infon och länkarna thaisilk.