Kickbike t ex
Hej, jag har stora planer att inför min nästa hund aktivera den aktivt genom olika drag.
Jag tycker det är såå kul att åka kickbike efter hunden, och släde och ja all typ av drag är superskoj tycker jag! Har testat kickbike och det var sjukt kul och eftersom nästa hund kommer bli en medel/stor hund känns det superskoj att jag äntligen kan skaffa egen kickbike, släde osv och börja dra.
Men, jag undrar om nån har nån tips på nån hundras som skulle passa till detta? Jag kommer givetvis göra annat, jag kommer gå flertal kurser i början och kommer gärna tävla i agility/freestyle och lydnad när vi är redo.
Krav är ju då att hunden är stor, så ingen liten hund. Och sen skulle jag vilja veta hur mycket en hund blir ''uttröttad'' av att dra? Har nämt det förut men vintern är verkligen min högsäsong, jag är ute nästan hela tiden och åker längdskidor, skridskor osv men även på sommaren/vår/höst vill jag kunna åka både cykel/kickbike/springa/rullskidor osv med hunden så detta kommer förhoppningsvis bli vad jag erbjuder mest. Sen kommer DP in också och mycket träffar och träningar tillsammans med andra.
Hunden kommer vara med på skolan under en dag i veckan och sedan på dagis om det är aktuell information.
Gjort många trådar om detta innan och i denna undanbes onödiga kommentarer och personligt riktade.
Och jag vill kunna ägna mig mycket åt alltså aktivitet utöver det vanliga, jag tycker det är roligare att gå ut och springa med hunden än att gå t ex, samma sak med cykel osv men gå kommer ju hunden givetvis också få göra men mest lös då om vi inte tränar i stadsmiljö
Fått tips på Aussie, vit herdehund och lite annat och är öppen för ALLT.
Tänk inte ''du kanske inte klarar av den'' för har jag skaffat mig en hund ser jag till att ta hand om den också! Så no worries! MEN jag vill ändå inte ha en ras som kanske Malinois som liksom kräver extremt mycket, liksom nästan aldrig blir nöjd eller så, jag vill även kunna liksom vara sjuk nångång utan att hunden tycker det är supertråkigt och hittar på egna äventyr.
Tack på förhand! Man får gärna pma mig om man vill veta mer :)
En korthårig collie kanske? De gillar aktion, men är nöjda att ligga hemma och mysa också. Bara de får vara med matte. 🙂
/Elisa
Amstaff är ju duktiga i t.ex. weight pull, borde fungera? Gillar soffpotatislivet också en del dagar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 tack för tipset! Flertal har rekommenderat mig kh collie, inte för lite och inte för mycket liksom! Ska fortsätta söka lite i rasen! :)
#2 Mjo men inte WP jag vill hålla på med egentligen, haha, det blir ju mer att dra mig + nått föremål jag transporteras på XD
Men gillar amstaff men vet inte om det är hunden för mig riktigt :)
Vorsterh är ju bra draghundar men ska du köra agility och freestyle så kanske det inte är det optimala. Dessutom ska de gärna jaga men som sagt vad jag vet så är det mycket bra draghundar :)
Om du har tävlingsambitioner inom agility/freestyle så kanske det är bättre att rikta in sig på en lämplig ras för det dvs. inte för stor och tung eller självständig. Drag som aktivitet kan de flesta hundar hänga med på.
≧◔◡◔≦
#5 Jo precis menar ju inte att jag vill ha en äkta draghund (AM t ex) utan en ras som orkar aktiveras så, sen kommer jag ju inte alltid liksom ''dra'' med den, liksom när man cyklar kan ju hunden jogga bredvid :)
Här kan du se om det dyker upp några kul Kortisar. 🙂
Finns en hane till salu, som har världens läckraste teckning. Hade jag inte haft min hade jag köpt honom. 😍
https://www.facebook.com/groups/587261414653322/
Den läcker hunden finns på: http://www.chandalees.se/
/Elisa
Vit herdehund har du redan fått tips om ;P drar med min och känner flera som drar med sina i olika former :) samtidigt så är de lättlärda och vill hänga med på allt man hittar på.
Annars en lapsk vallhund kanske? en del som drar med dem också, men de är ju lite mer självständiga och kan ibland vara svårmotiverade i tex lydnadsträning och annan momentinlärning, så det beror ju lite på vad du har för personlig smak och hur du vill arbeta med hunden.
dobermann är också en hund som många drar med! de älskar att springa och passar ju bra till de andra oxå.
lägger in bild på min herde när vi är påväg ut i spåret i vintras <3
Vill du ha drag som främsta aktivitet så hade Samojed kanske varit nått?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
lapphund? vet typ inget om de, tror att det är en draghund, men vet inte om hur de är i agility/freestyle. du kan kolla mer fakta på ssk osv om du vill då jag inte orkar ;D *lat*
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#10 Finns flertal lapphundar och lappisarna är renvallare :p
-
#11 haha, där ser man min kunskap om lapphunden ;P haha, trodde det var draghund eftersom de ser ut som en samojed typ :P
#10- Inte för att vara taskig men varför tipsa om en ras du inte vet någonting om? :)
Jag känner en tjej som kör drag med Aussies och de är tydligen enligt henne de optimala draghundarna :)
Och den tycker jag också passar in på dina övriga kriterier!
#13 trodde det var draghundar. och har för mig att jag sätt folk som använt dom i freestyle och agility. inte tävlat, men de som tränat.
#8 Måste bara säga att jag älskar bilden!!! ❤️Jätte fin. Nu längtar man ännu mer tills vintern kommer!
#15 tack, aaa visst gör man!! :D förra året provade vi att dra min sambo på snowracer en gång oxå men vågade inte mer, ska försöka utveckla det mer i år när jag pga sjukdom just nu inte kommer kunna åka skidor närmsta månaderna :)
hehe: http://www.youtube.com/watch?v=SSK0PHe4jkw om du kan valla oxå kan du ju skaffa BC? :)