hjärn gympa och aktiviteter
Jag vill träna min hund med hjärnan tills hon blir helt matt nästan, då hon hela tiden är hyper och behöver få träna.
nu vill jag att ni tipsar mig om väldigt bra övningar så att hunden får tänka riktigt mycket osv.
vill även få tips om massa aktiviteter som man kan göra med hunden, inte bara gå ut o gå/springa leka/appotera kom med massa roliga förslag där också.
tacksam för svar!
En del trick kanske?
Nu vet jag inte om din hund redan kan några och isf vilka, men något jag ska lära min hund när han blir äldre är rulla runt och spela död. Vacker tass tycker jag själv är väldigt kul att lära hundarna, min Golden lärde sig det på en vecka med 5-10 min träningspass per dag!
Life is better with dogs.
Nosarbete är en av de bästa aktiviteterna för att trötta ut en hund mentalt. Börja med spår, viltspår, specialsök eller ID-spår.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Kör sök eller spår jättekul, mer fart och fläkt i sök men båda bra nosarbete! :)
Det finns massor med saker man kan göra på daglig basis. Ha med hela fodergivan på morgonpromenaden och göm på olika ställen så att hunden själv får leta den tex. Göm godis/mat under barken på träd, parkour, skogsagility, miljöträning i nya miljöer, Lasta in hunden i bilen alt. ta bussen och åk på ett nytt ställe där du tränar saker du lärt din hund på hemmaplan, träna utanför en skola eller ett dagis, när alla barn är ute. Träna på parkeringen till ica maxi eller annat större ställe, där det rör sig mycket folk.
Tack för svaren! De tricks hon kan är sitt, ligg, tass, sen håller ja på att lära hon att buga :) kommer nog bli massa fler tricks! Jag har tränat lite "spår" i lägenheten då ja hett massa godiset överallt som hon måste nosa rätt på och se tycker hon e riktig roligt :) brukar även ibland gömma mig ute och låta henne leta efter mig. Är det bra? Finns de fler olika spår övningar som man kan använda godis av typ?
#5 Gå på en kurs och lär dig basic inom spår. Det är kul och mycket uttröttande ^^
Okej då ska jag kika ifall ja hitta nån sån kurs :)
Spår! Men inte så som du beskriver, det är inte att spåra genom att gömma lite godis inomhus.
Ut i skog och mark och lägg spår, ex. blodspår, personspår eller va du vill lägga för spår.
Gå en kurs eller läs på och börja själv, vill du bara använda godis och inte blod kan du gå ut på en äng och trampa upp ett spår, i början kan du ha nån godis i varje fotsteg eller i vissa fotsteg lite beroende på hur du tror hunden arbetar. Låt det ligga en tid och sen går du spåret med hunden.
Okej då förstår jag!:) ska börja med det i helgen så får se va hon tyck om de :)

Fast kanske är det så att din hund också behöver träna passivitet? Jag trodde en gång i tiden att mitt lilla yrväder bara behövde bränna ur sin energi, men hon behöver snarare lära sig att hantera sin energi. Bara ett förslag, för min hund kan vara helt slut när vi tränar passivitet på många olika platser.
vad menas att man tränar passivitet? :)ursäkta att ja e lite trög men kan skylla på att jag e finsk x)
#11 Du bör satsa både på mer ordentlig aktivitet men även passivitet!
Googla passivitetsträning. Lär hunden slappna av, både inomhus, utomhus och i nya miljöer. Finns lite olika övningar "ryggsäcken", "filten", o.s.v eller så bara sätter du dig ner med hunden och ser till att den slappnar av, låter den inte jaga upp sig utan håller den kvar bredvid dig tills den slappnar av, först börjar du inomhus och sedan även utomhus, då kan du sätta dig t.ex. på en bänk och bara sitta där och inte göra något alls, du kan ju ta med dig en bok att läsa under tiden så det inte blir så tråkigt.
okej tack! :)
ja för då jag sitter stilla med henne nånstans så blir hon rast lös och börjar gnälla osv. är det då bra att träna passivitet på henne så att hon lugnar ner sig med gnällandet/rastlösheten?
#13 Då bör du absolut sätta igång med passivitetsträning genast. Hunden måste lära sig slappna av i kombination med rätt aktivering. Börja när du sett till att hunden fått vad den behöver i aktiveringsväg och alltså borde vara nöjd. Träna passivitet varje dag, ju mer du tränar desto fortare kommer hon kunna slappna av och ge inte upp, även om det så skall ta en timme eller två de första gångerna innan hon slappnar av.
okej! absolut ska göra första träningen ikväll, idag har jag varit ute med båda hundarna och låtit dom söka efter min vante i skogen med godis i. det tyckte dom var riktigt roligt! även så fick dom leta efter godis i snön, och gömde mig även själv :) senare blire lite mer lek så!
#15 Testa spår också, det kommer säkert uppskattas!