Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3552 ggr
[JullanPullan.]
2

JAG HAR BESTÄMT MIG.

Jag har letat hund länge och nu hittade jag äntligen en som verkligen kändes rätt och som passar mig perfekt. Jag ska köpa en hane i början av sommaren! Åh jag är så lycklig, det kändes helt rätt!

Djurälskaren87
0

grattis, vad blir det för ngn?=)

[JollyJustin]
0

Vilken ras? ^^

[JullanPullan.]
1

#1 #2 American Hairless Terrier!😃

[JollyJustin]
0

Kul! Tjejer eller Kille?

Djurälskaren87
0

4# ska köpa en hane i början av sommaren har hon skrivit:)

3# vilken uppfödare?:)

Frida B
0

#4 det står ju hane i inlägget…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
4

Jagvet!!!!!!!!!!!!!!!! #6 Hon sa det!

Frida B
8

#7 ta det lite lugnt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JullanPullan.]
0

#5 Jag vet inte riktigt. Har ni några tips?:)

Hildgrim
0

Gratulerar till nakenfisen. :)

[JullanPullan.]
0

#10 TackTack!:D

Ellenor123
3

Finns inte så många uppfödare av rasen så att få en valp precis när det passar dig kan vara svårt, tycker du ska maila till alla uppfödarna och se om de planerar valpar till sommaren :) Dessutom kanske det finns jättemånga intressenter på kommane valpar så det är ju bra om du hör av dig i tid så dom kan sätta upp dig på "listan".

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[JullanPullan.]
0

#12 Okej tacktack!:)

Thaisilk
19

Varför välja en ras som knappast går att få tag i  Sverige och, vad jag vet,  inte är godkänd av Svenska Kennelklubben? 

Inte är den helt frisk heller men ev. testresultat redovisas inte av SKK för annat än godkända raser så det är svårt att kolla upp föräldrar och övrig släkt när det gäller hälsan. Några FCI-länder har godkänt rasen men tyvärr är det bara öststatsländer som vi vet inte alltid är ärliga eller särskilt etiska när det gäller sin hunduppfödning.

Enligt "American Hairless Terrier Club" har följande oftast mycket allvarliga defekter/sjukdomar rapporterats i ett eller flera fall: Juvenil och generell demodex, bettfel, Legg Calve Perthes, patellaluxation, levershunt, dövhet, epilepsi, höftledsdysplasi, diabetes, gomspalt, autoimmun hemolytisk anemi, allergier, von Willebrands och Cushings sjukdomar, hemofili A, linsluxation, hjärtfel, sköldkörtelsjukdomar m.m..

Marieangelica
0

Grattis! Va roligt. :) Jag ska också skaffa valp i vår/sommar, Chihuahua. Letar och kontaktar uppfödare för fullt. :) Lycka till!

Praefatio
12

TS, tycker verkligen att du ska ta till dig var #14 skriver, det är oerhört viktigt. Att vilja en icke godkänd ras med många kända sjukdomar är ett dumt, dumt val av många anledningar. Inte enbart för att det är oetiskt, utan också för att det för med sig mängder av problem för dig som hundägare. Gillar du nakenhundar, varför inte välja en godkänd sort?

Chinese crested hairless är kanonhundar, lovar att du blir oerhört lycklig med en sådan. De är världens mysigaste, de är clowniga, smarta och roliga, och jag tycker att rasen överlag är oerhört mentalt stabil för att vara en "utseenderas".

En ras som utseendemässigt liknar american hairless terrier är ju perro sin pelo del perú. Finns i tre storlekar varav jag träffat pequeño. Också väldigt trevlig liten hund. Vet dock inte hur aveln ser ut i landet.

Ytterligare en naken ras är mexikansk nakenhund. Finns också i tre storlekar. Har bara träffat grande, de var väldigt skarpa, ingen aning om hur de mindre är.

Att välja en godkänd ras kommer bli bättre och betydligt billigare, både inköpsmässigt och långsiktigt. Win-win för alla inblandade :)

Karmatarerskanise
6

TS; du verkar långt ifrån säker på din sak. Samma dag som du skrev detta skrev du att det var bulldog du skulle ha.

http://hundar.ifokus.se/discussions/5280ec728e0e747d980009e7-fransk-bulldog-fakta?discussions-1

[JollyJustin]
0

Märkligt :O

Ska du ha 2?

Hildgrim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om det är en terrier TS är ute efter tror jag inte någon av dom andra nakenraserna passar. Jag är själv uppvuxen med en terrier och har numera en mexikansk nakenhund. Det är väldigt olika hundar om vi säger så. :P

Annars håller jag med #16 att alla dom andra nakenraserna är trevliga. :)

(Och så en parentes att den största varianten av mexare kallas standard och inte grande).

Praefatio
8

#19 TS har inte så mycket kunskap om hundar och vet förmodligen inte riktigt vad som är skillnaden mellan en vanlig hund och en terrier.

[JullanPullan.]
0

Varför klaga? Det är jag som ska köpa den. Och jag var inte säker på Franska Bulldogen, Jag läste att dom har svårt att andas. Och så hittade jag denna ras och fastnade direkt, och jag har läst på flera fakta sidor att dom knappt får någon sjukdom, dom är väldigt friska och det finns uppfödare, Och jag hittade en som var godkänd.

Praefatio
10

#21 Det finns inga godkända uppfödare i Sverige, i så fall ljuger dem. Känner du inte till dess hälsoproblem så har du inte läst på tillräckligt mycket. Gör inte dig själv otjänsten.

Praefatio
5

Du skriver att rasen passar dig perfekt, vad är det som är perfekt med den för dig? Vilka egenskaper har den som tilltalar dig?

Ixectrona
3

Det är klart som tusan det finns uppfödare i Sverige, vad i allsin dagar menar du med "godkänd"?

Det är inte en SKK-registrerad ras, så det finns inga uppfödare registrerade i SKK, men SKK är inte Sverige, det är ingen myndighet, bara en intresseklubb.

Här är en uppfödare:
http://www.rubynells.se/svensk-startsida-2880477
En till:
http://disabelle.empresss.se/

Ska man bara utgå från SKK så är Pitbull, Am. Bulldogg, Boerboel, Alano Español, Silken Windhound och Alaskan Klee Kai inga raser heller, och Saarloos och Ceskoslovensky vlcak (som redan varit erkända i årtionden annanstans) blev inte "riktiga raser" förrän för sex år sedan.

Hildgrim
0

Att en ras inte är registrerad i SKK är väl inte hela värden? I praktiken är väl detta samma sak som att ha en blandras.

Sjukdomar är såklart något man måste ha koll på och ta hänsyn till.

LinaK
0

Då trådskaparen inte finns kvar på iFokus så låser jag denna tråd.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer