Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2975 ggr
Ison
0

Lite frågor om vaccination.

Min hund har varit sjuk en längre tid och gått på kortison och diverse immun sänkande mediciner. Han vart sjuk innan hans årliga vaccinations spruta och gick därav på veterinärens inrådan inte att vaccinera då han kunde bli ännu mer sjuk. Han är nu sedan snart 1 månad helt medicin fri. Och undrar lite.. Hur lång tid tar de innan immunförsvaret är återställt så jag kan vaccinera? Och hur blir de när han nu är nästan ett halvår sen med sin årliga spruta, måste han göra om grund vaccineringen? Han har haft problem med immunmedierad polyartrit, och vill därför inte ge en spruta för tidigt så immunförsvaret knasar ur, och det hela saken börjar om igen.. Någon som har lite mer koll än mig:)? Har försökt få tag på strömsholm men de är så många veterinärer inblandade, så ingen vill egentligen göra ett direkt uttalande.. Tacksam för era kunskaper och åsikter:)

[tk1971]
0

Jag hade en hund som gick på kortison och två andra mediciner (inkl. Imurel) i flera år, och henne vaccinerade jag precis som vanligt. De sa inget om det på djursjukhuset heller.

Haztparken
0

Nu vet jag inte med hundar men jag själv går på immundämpande mediciner vilket då gör att man rekommenderas att vaccinera sig eftersom man annars ju mycket lättare blir sjuk så jag tycker att det är lite konstigt om det inte vore så för hundar också? Men jag kan ha fel! Hör med din veterinär och/eller kontakta en annan klinik för säkerhets skull :)

Ison
1

Jaha?, de känns ju inte alls bra om man kan vaccinera, och så har jag blivit totalt avrådd?.. Ja får verkligen ta och ringa en annan klinik.:)

russin
2

Man ska inte vaccinera om kroppens immunförsvar är sänkt. Eftersom du skriver den årliga vaccinationen, så misstänker jag att det är kennelhostevaccinet du missat. Det vaccinerar jag inte alls med och skulle inte göra det om hunden nyligen varit sjuk. Bättre då att hålla den undan från andra hundar🙂

Parvo, valpsjuka och HCC vaccinerar man mot som valp, som 1-åring och sedan vart 3:e eller 4:e år. Däremellan är det endast kennelhosta hunden får om man vaccinerar - så frågan är hur gammal hunden är ?

Ison
0

Han är 3,5 så skulle tagit sprutan ganska precis vid sin 3 årsdag. Men då kanske jag får om grundvaccinera? För de känns viktigt att ha honom vaccinerad..

Ison
0

Han inte vaccinations kortet framför mig, så kan inte kolla:p.. Men så om de är kennelhosta vaccin så kan jag med gott samvete hoppa över den?:)

[Teddies matte]
3

#6 Rör man sig bland andra hundar regelbundet tycker jag det är nödvändigt att vaccinera mot kennelhosta, man behöver inte låta hundar träffas för att de skall kunna bli smittade, bara av att ha varit i närheten av en smittad/smittbärande hund kan ge hunden kennelhosta. Bor man långt ut på landet kanske det inte är lika nödvändigt däremot.

russin
0

#5 nej, du behöver inte grundvaccinera. Det måste ha varit enbart kennelhostevaccinet du hade tänkt vaccinera mot. Parvo, valpsjuka och HCC ska du vaccinera mot tidigast vid 4 års ålder (3-4 år efter 1-års sprutan) 🙂

russin
1

Jag bor där det finns oerhört mycket hundar och jag ställer även ut några gånger per år, men jag vaccinerar ändå inte mina hundar mot kennelhosta om det inte gäller valp eller gammal hund. Precis som jag själv inte vaccinerar mig själv mot influensa 🙂

Jag har haft kennelhosta 2 olika tillfällen på sammanlagt 3 hundar under 15 års tid - båda gångerna fick vi med det hem från utställning. Dom två som inte var vaccinerade mot kennelhosta fick endast en lindrig variant. Den som var vaccinerad blev däremot väldigt dålig. Kennelhostevaccinet ger inte tillräckligt skydd tycker jag för att det ska vara värt att ge det - det tar endast mot ett fåtal smittor, så hunden kan få kennelhosta oavsett.

Man får väga för och emot och för mig känns är riskerna med vaccinering större än att låta hunden ev få kennelhosta. Jag har friska, starka och unga hundar, så skulle dom få det så bör dom kunna ta sig igenom det utan större problem. Precis som jag gör när jag får influensa (och jag är ändå halvrisig som människa) 🙂 Med tanke på kvicksilver och annat "skit" i vaccin, så väljer jag att vaccinera mot de 3 sjukdomar som är farligast.

Man ska välja det man själv tror på och vill göra.

Ison
0

Okej:) Ska tänka lite på saken ang kennelhosta vaccinet. Blir ev lite längre fram så han är helt 100 frisk igen:) ska även ringa och rådfråga veterinär i dagarna:) tack för all hjälp, har nog blivit lite klokare;)

[Teddies matte]
0

#9 Det beror kanske lite på var man bor, själv ser jag det som självklart att vaccinera för kennelhosta, här går kennelhosta periodvis årligen. Vaccinet kan inte skydda helt mot kennelhosta, nej, men är hunden vaccinerad kan den få en lindrigare typ än vad den skulle fått om den inte var vaccinerad. Min har haft kennelhosta, riktigt rejäl sådan, fy vad hemskt det skulle varit om han inte hade varit vaccinerad.

Mischa
0

Vaccinet för kennelhosta är ju inte heller garanterat, det finns fem olika virus under samlingsnamnet "kennelhosta" och vaccinet tar inte alla.

Jag delar uppfattning med #9 om att de som insjuknar trots vaccin får det värre än om det hade varit ovaccinerade.

Jag hade inte vaccinerat om jag inte verkligen behövt det.

≧◔◡◔≦

[Teddies matte]
0

#12 Fast knappast skulle de fått lindrigare variant om de varit ovaccinerade, en del får kraftigare kennelhosta.. Vanligen får de som är ovaccinerade värre symptom eftersom kroppen inte känner igen inkräktarna, vilket de skulle gjort om man tagit vaccinet.

russin
0

#13 - fast här har det varit tvärtom. De ovaccinerade hostade typ 5 gånger (det gällde båda gångerna och båda hundarna) och den vaccinerade hostade så hon kräktes i två veckor. Var tvungen få hostdämpande för att kunna behålla maten. Jag fick även torka grönt snor i flera veckor. Tack och lov ingen feber, men ack så jobbigt.

Så att dom är vaccinerade ger inte alltid lindrigare symptom nej.

Mischa
0

Jag delade enbart min uppfattning, som jag också tydligt skrev.

Har ingen egen erfarenhet, men har fått berättat för mig av andras erfarenheter (flera personer) just gällande vaccinerade hundar som drabbas, därav min uppfattning.

Tror inte det finns något som styrker varken det ena eller det andra.

≧◔◡◔≦

[Teddies matte]
0

#15 Rent biologiskt så är det ju så att de som är vaccinerade klarar sig bättre om det skall påpekas något styrkande.

russin
0

Det borde ju vara så, men eftersom vaccinet inte hjälper mot alla stammar så hjälper det ju inte alls om det är "fel" virus i omlopp.

Anibaz
0

Förlåt för trådkapning, men det handlar ju om vaccinationer.

Ni verkar ju ha en jäkla koll på det här, så jag är bara lite nyfiken. Låt säga att en hund blev vaccinerad 2010 med DHPPI, så vitt jag vet så ska den då vaccineras i år igen då det är 3 års mellan dessa vaccinationer.. Om den då vaccineras nästa år istället, dvs efter nyår, måste man göra om grundvaccineringen eller är det bara att köra på som vanligt?

russin
0

DHPPI är mot valpsjuka, parvo, HCC och kennelhosta. För de tre förstnämnda räcker vaccinet i minst 32 månader.

Nej, du behöver inte göra om grundvaccineringen.