Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 4918 ggr
MammaA
0

Slutat lyssna på mig

Min Cocker Zorro är nu ett halvt år och har börjat trotsa mig rejält. Han har varit väldigt duktig på att komma på inkallning, stanna på kommando och att följa mig vart jag än går tidigare men nu struntar han i mig. Jag brukar släppa honom på en gräsmatta och skogsdunge och där träna stanna kvar kommando, stanna och kom osv men nu lyder han bara när det passar honom. Han kommer först är jag vänder mig och går några steg bort, då kommer han för han är trots allt lite rädd att bli av med mig. Stanna lyder han men så fort jag tar några steg emot honom så sticker han. 

Vet att det är normalt att de trotsar och testar i den här åldern men undrar hur jag ska hantera det? Det är ju inte ok att han inte kommer när jag kallar. Har läst i en bok att man då ska hämta dem lite bestämt och bära dem till platsen man kallade och sedan där göra något kul så att de nästa gång vill komma. Problem med det är att det blir en jaga lek där jag inte får tag i honom… 

Alla tips tas tacksamt emot!

Shelsy
2

Om du vet att han är i trotsåldern, måste du verkligen ha honom lös då?

SuperLimm
2

ALDRIG jaga en hund som inte vill bli fångad, det gör bara allt värre. Jag skulle ignorera och gå därifrån om hunden inte lyssnar första gången. Hänger den då med skulle den få beröm för det.

Sluta släppa honom i de situationer där du vet att han kanske inte kommer lyssna. Ju mer han får chans att springa iväg och inte lyssna desto större är risken att den fortsätter i vuxen ålder. Du kan ha på långlina på hunden om du fortfarande vill att han ska kunna springa lite lös, då är det bara att hala in linan om hunden inte lyssnar.

Så se till att aldrig utsätta hunden för situationer där du vet att den kan misslyckas ett tag fram över.

Min ocker mognade när hon var ca 2,5 år gammal, då började man märka stor skillnad på henne!

Mvh Linn

russin
5

En hund trotsar aldrig. Däremot utvecklas den och precis som tonårsbarn, så tar dom ut svängarna mer och mer.

Sätt på sele och långlina och släpp inte hunden lös förrän ni jobbat. Du måste bli roligare och belöna bättre när hunden kommer🙂 med sele och lina kan den inte sticka iväg.

MammaA
0

Långlina låter ju som en bra ide. Jag vill ju öva på att kalla in honom när han är en bit ifrån mig och då har jag ju en "säkerhetslina". Och tro mig jag jobbar på det där att vara roligare, ni skulle bara se mig ibland, om inget annat så är jag nog rolig för förbipasserande….

Har ni fler tips så bara kom med dem!

Maja2
3

Att vara Rolig för sin hund, behöver inte innebära att man hoppar runt och apar sig. Vad tycker en hund är roligt? Lek och kamp, javisst, men även att få använda nosen, upptäcka saker, prova sig fram. 

Nöt inte ut inkallningskommandot, utan kalla in när valpen är på väg mot dig redan. Börja där med inkallningsträningen.

Erbjud valpen mycket som hundar uppskattar,  som tex nosarbete. Låt den leta mat, nosa efter godisar, både på marken och kanske under barken på träd? Lägg enkla spår med köttbullar o dyl och låt hunden spåra.   Ta med hunden på nya ställen och låt den utforska tillsammans med dig. Tex i skogen, lär den balansera, med dig som stöd så att den inte ramlar, krypa under grenar, klättra osv.  Hoppa upp på något annat ute på promenaden, hålla balansen, hoppa Över, krypa under osv.

Cazzos
0

Ett annat tips är att du köper en helt ny pipleksak som inte låter som hans andra leksaker.

När han springer ifrån dig, stanna där du är, när han "glömt bort" att han springer ifrån dig så piper du med den här leksaken och apar dig, du har en HELT NY leksak och är jätteintressant pga detta, och förhoppningsvis så kommer han springande. 

När han är framför dig så säger du sitt, tar kopplet och sen får han leka med den. Använd bara denna leksak ute på promenader, om han alltid har tillgång till den så blir den inte lika intressant.

Men det här med långlina var för övrigt en bra idé nu när man inte kan lita på att han kommer när du ropar etc.

WildaE.R
0

Vi hade jättesvårt med Wilda under den tiden och hon är fortfarande lite i trotsåldern och jag vågar inte ha henne lös än, hon har varit sån i nästan ett år nu. Vi testade allt från otroligt gott godis, roliga leksaker och att springa åt andra hållet och gömma oss, men ingenting funkade.. Vi kör fortfarande med långlina och när jag ser på henne att hon är uppmärksam på mig kan jag släppa henne lös på de mest svåraste platserna och det funkar jättebra. Nu har hon dessutom börjat reagera när vi försvinner.. Så kör med långlina men fjäska inte för hunden utan kommer den inte så ignorera den och beröm så fort den kommer, att köra tio inkallningar där 1 fungerar är bara onödigt.. Kör även följeseövningar så det blir en vana för hunden att följa dig

WildaE.R
0

Blev visst inte så bra skrivet men hoppas du förstår iaf

MammaA
0

#5 Tack för tipsen på roliga övningar, det ska jag utnyttja!

#6 tack för tipset med NY leksak, det ska testas!

#7 Jag hänger med 🙂. Skönt att höra om andra som gått igenom samma och att det blir bättre. Följesövningar och kontaktövningar kör vi med och ska fortsätta med, ligger nog en hel del i det.