Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1013 ggr
Zzyloon
0

Har jag en aggressiv hund?

Förra veckan gjorde jag ett mentaltest tillsammans med min hund ( det krävs för att hunden ska få vara med i skolan ).

Mentaltestet gick ut på att en mentaldomare skulle ta hunden och gå bort ifrån mig några meter. Sedan skulle jag gå förbi ett par hundar han inte kände.

Han började dra, skälla och han ställde sig. Kan tillägga att min hund är väldigt framåt och har suttit i hundgård större delen av sitt liv. Han tar varje chans han får och vill fram och hälsa på alla hundar. Han verkar mest bli frustrerad när han inte får komma fram och hälsa. Men han är hur go som helst mot de hundarna han får hälsa på. Han leker och springer med de. Han visar respekt för små hundar och varvar ner direkt när han ska hälsa på de.

Men han klarade sig inte igenom mentaltestet och dömdes som aggressiv. Jag själv ser inga som helst tendenser till att han skulle vara aggressiv mot någon, där håller även andra i min klass med.

Men min hundlärare samt mentaldomarna + 3orna som går hund tyckte att han verkade aggressiv.

Jag tror det har mycket med att göra med hans storlek. Han väger 50 kg och har en mankhöjd på ca 80 cm. Eftersom det var helt okej för en rottistik att börja nafsa o bita på en annan hund.

Vill gärna veta lite vad ni har att säga, låter det som att jag har en aggressiv hund?. Fritt fram att ställa frågor, de svarar jag gärna på :)

Haztparken
0

Min Storpudel är exakt likadan! Och då är hon inte aggressiv nej. Hon blir bara otroligt frustrerad över att inte få hälsa på andra hundar så hon börjar skälla och dra och ha sig men sen när hon väl får hälsa så blir hon superglad. Annars är hon också världens goaste och alla tycker att hon är så snäll och mysig :)

Synd att dom sätter en sådan etikett på din hund!

Zzyloon
0

Skönt att veta att man inte är ensam. Han har utvecklats något enormt sedan han kom till oss, så det är ganska tråkigt att folk verkar tro att han är aggressiv utav sig. Känns ju inte så kul iom att jag går på ett hundgymnasium också, så jag trodde ju att de skulle förstå, vilket de inte gjorde tyvärr :(

Försöker du träna henne något så att hon slutar dra och skälla?

Haztparken
0

#2 Förstår dig! Går själv också ett hundgymnasium och vissa förstår, andra inte, så är det med det mesta här i livet!

Men det är bara att kämpa på! Min tös har gjort enorma framsteg och som du skriver så har ju din hund också gjort det, så bara fortsätt :)

Ja absolut tränar vi på det vid varje tillfälle, vi kör en slags skvallerträning på det (dock inte fullt ut till 100% men något så när) och sen hjälper min hundlärare mig väldigt mycket :) Det gäller att vara konsekvent och veta att det tar tid!