Valp leveransklar innan...
Jag ska väldigt troligvis skaffa en Finsk lapphund i sommar. Jag jobbar på ett hunddagis där den får följa med så fort den blir rumsren.
Jag har 4 fasta sem veckor i juli och 5 rörliga dagar.
Jag är jätte rädd att valpen skulle vara leveransklar i juni och då är de ju bara 3-4-5 veckor före. Hur kan man lösa de på något sätt?
Jag jobbar också på hunddagis :)
Jag var hemma med min valp över helgen sen fick hon följa med till jobbet. Ser man bara till att man har tillgång att gå ut med den ofta ska det nog gå bra! Jag tog även ut sparad komptid så jag jobbade bara ca 75% i 2 veckor
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag har precis fått anställning och valpen måste vara rumsren innan den följer med. Jag kom på ett alternativ men kanske inte är jätte bra att om valpen blir levransklar 3-4-5 vckor innnan jag kan ta sem att jag tar de 5 dagarna som är rörliga semdagar när jag ska hämta den och sen att någon passar den de veckor som är kvar medans jag jobbar. Har en jag har känt i snart ett år som kan passa den när hon har sem än sålänge.
alltså mellan 7-halv 8 till halv 18 så får den vara hos passaren och är med mig på kvällarna.
Men vet att valpen ska vara hos ägaren väldigt mycket de första veckorna
Men skulle det funka?
Helt ärligt så låter inte det som någon bra idé, 5 dagar låter lite lite för att den ska bo in sig ordentligt hos dig, i så fall skulle jag hellre fråga om uppfödaren kan ha den kvar några veckor extra mot lite betalning och att du hämtar den sen när du kan ta ut din semester.
Ja de har jag också tänkt på. och de vore de absolut de bästa :)
Vill ju inte förvirra den.
Okej. Då skulle jag nog också fråga uppfödaren om denne kunde ha kvar valpen. Sen efter din semester kan du ju ha hundvakt till valpen är rumsren. Men rumsrenheten kan ta tid! Vissa är inte helt torra förens de är flera månader gamla.
Men det är viktigt att du spenderar så mycket tid som möjligt med din valp i början då den präglas så mycket när den är ung.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Är det en speciell hane-tik kombination du ska ha en valp efter? Som ras är ju flapparna mest allroundhundar (förutom vallarna då) tänker jag och det går att hitta flera bra kombinationer. De flesta uppfödare skriver på sin hemsida när de har parat en tik. När jag köpte min kollade jag på de kennlar som vars valpar skulle vara leveransklara vid ungefär rätt tidpunkt. Visst att arvet gör mycket, men har man inte ett superspecifikt mål, typ vallning, en viss typ av jakt eller elitklass i agility, tror jag att uppväxten kommer spela väldigt mycket större roll än generna.
Jag är uppfödare. I bland får jag en försynt fråga om valpen kan få stanna lite längre på grund av olika orsaker. Klart dom får vara kvar den tid som behövs.
Så fråga din uppfödare hur hen ställer sej till dina funderingar.
Hälsning från en stor djurvän
Okej :) De är just bara den tiden mellan sem och leveranstiden som är problem. Om valpen har svårt att bli rumsren efter min sem går ut så har jag en som kan vara hundvakt. Så de är just bara om leveransen är flera veckor innan min fasta sem som är i juli.
Jag har ingen trappuppgång till min blivande lägenhet så jag tror rumsrenheten går ganska bra då de går fort att komma ut. Ska också bestämma ett ställe där den får kissa som jag har läst att de också förutsätter att valpen blir rumsren snabbare. Visst behöver en valp kissa ofta även efter den är rumsren men då får ja säkert ta och gå ut med den med jämna mellan rum och ta ifrån tiden på min lunchrast säkerligen. Min chef har bara sagt att så länge den är rumsren så får den följa med. Så de fixar ju sig då :)
Ska bli jätte kul. Ska bara få ta över min systers lägenhet innan jag vet att jag kan skaffa hund då mina föräldrar inte vill att jag skaffar valp innan av någon orsak. Men de vill inte jag heller egentligen.
Ska träffa 3 st finska lapphund i morgon för att bli mer bekant med rasen då jag inte träffat några så mycket och i korta stunder. Så de ska bli riktigt roligt.
Men i vår ska jag höra av mig till tilltänkta uppfödaren och höra med henne och berätta min situation om att jag har fast semveckor och om valpen kan stanna kvar hos henne några flera veckor än tänkt. ungefär till valpen är 11-12 veckor :)
Nu kommer jag vara tråkig, men är det inte bättre att vänta tills det passar bättre med tiden…? Vi hade tänkt låta vår valp vara kvar 2 extra veckor hos uppfödaren men flyttade om så vi kunde ta honom vid 8 veckor iaf och det är något vi absolut inte ångrar. Vi hade missat så mycket om vi väntat. Visst, 2 veckor är inte så länge, men så mycket som 4 veckor, det är ganska lång tid för en valp. Och som påpekat, det kan ta tid att få hunden rumsren, upp till ett år eller längre för vissa. Vår valp fattade fort men det var först runt 5 månader som vi kunde lita på att han sa till istället för att göra ifrån sig om det gick för lång tid mellan kissrundorna. Sen för oss blev det som magiskt mellan 5 och 6 månader. Från att gå ut ca en gång i timmen så går vi nu ut var 3:e-4:e timme och behöver han ut innan så säger han till. Men vi har också haft väldigt få olyckor eftersom vi gick ut hela, hela, hela tiden. Vi hade runt 10 olyckor totalt innan han lev magsjuk, då råkade vi ut för drygt 10 till, that's it.
Att en tik ska börja löpa, bli dräktig osv i exakt tid så du får en valp vid en speciell tidpunkt är mycket svårt - det kan skilja på flera månader (ibland år) om du väntar efter en speciell tik.
Man kan inte köpa en valp på måfå någonstans bara för att tidpunkten ska passa in.
Vore jag dig så skulle jag vänta tills tiden passar bättre, för du kan aldrig veta ens om du får hem en valp då att den blir rumsren vid rätt tillfälle osv. Att låta en valp vara hos dagmatte från start på heltid tycker jag personligen känns helt galet.
#10 Det är precis det här jag tänker på också när jag skrev passa bättre med tiden, alltså inte att leta efter en kull som är klar exakt till semestern.
I vårt fall planerade vi semester efter valpkullen, redan innan den föddes. Hade det blivit så att vi inte fått en valp den sommaren, något som vi faktiskt inte visste förens de var 3 veckor gamla, så hade vi fått en tråkig sommar där jag och min sambo gått om varandra utan anledning, men hellre det än att vi fått hem en valp som vi hade behövt lämna bort med en gång. Vi är desutom kräsna med vem vi lämnar honom till eftersom de formas så mycket den första tiden.
Visst att man inte kan räkna med en exakt vecka, en att man planerar behöver absolut inte betyda att man väljer på måfå :)
Visst att chansen är liten att det blir exakt rätt vecka, men att man planerar behöver absolut inte betyda att man väljer på måfå :)