orijen eller acana?
Hej!
Jag har tre tikar, en toy pudel/ powder puff på 6år, en Chihuahua på ca 8 månader och en chihuahua/ bichon frise/ papillon/ powder puff som är 7 månader. Just nu äter alla olika foder av olika märken.
Jag vill byta till ett spannmålsfritt torrfoder då chiuhauan reagerar på hennes nuvarande (RC, tycker det är dåligt) och det är det bästa för hundarna. Skulle vara lättare med samma till alla.
Deras nuvarande foder är nästan slut och vill ha kvar lite till övergången, så ett snabbt svar uppskattas!🙂
Vad tycker ni är bäst? Orijen eller Acana, vad är skillnaden? Då de produseras av samma företag.🤔
Har tänkt att variera torrfodret med vom og hundemat
Varför inte bara VoH?
Hade kört på Acana då jag så vitt jag vet inte väger in sitt kött färskt(Vilket höjer kötthalten), vilket Orijen gör.
-
1# Det är mycket lättare med torrfoder om man ska resa bort och speciellt när man bor i en husvagn på sommaren😉
Båda är bra, men jag föredrar Acana eftersom det har lite lägre proteinhalt. För en frisk hund har det ingen betydelse, men jag tycker det känns bättre ändå. Orijen är köttrikare, men jag tycker att det blir för koncentrerat när det torkas till torrfoder. Färkfoder innehåller en stor del vatten och då gör det inget att det är köttrikt, men torrfoder vill jag inte ha så proteinrikt. Ca 30 - 33 % protein är tillräckligt som det är i Acana. Orijen har ca 40 % protein.
Suttit och läst på både Acanas och orijens innehållsförteckning och undrar vad alla ingredienser ska vara bra för? Som ex. potatis, pumpa, spenat, enbär, tranbär, pepparmynta, fänkål, ringblomma, bockhornsklöver, kikärtor, linser mm.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Håller med #4 .. förstår inte syftet med alla dessa ingredienser liksom. Visst har jag haft Acana Lamm & Äpple och är nöjd med det fodret (har kvar lite som min hund brukar få då och då när jag inte hunnit tina upp färskfoder) men alla dessa ingredienser känns lite löjligt tycker jag.
Så varför inte satsa på kanske Standardt som innehåller lite ingredienser men helt okej ingredienser? Funderar själv på att gå över till det men vet inte riktigt :)
Jag har haft båda. Va nöjd med båda men orijen betydligt dyrare. Orijen va bätte när min tik ej kunde hålla vikten som ung då de innehåller mycket protein sen bytte vi till acana grassland. Men tyckte acana kjnde vara svårt å hitta ibland. Tog ofta slut. Njnkör vi Profine energi fodret. Kolla in den iatället. Mer prisvärt och funkar suuuper för oss:-)
Jag ger Acana en rosa påse lam och något mer den är helt fiskfri och gör inte katten sjuk när han äter lite av den. Orijen har jag gett förr men ena hunden matvägra och äter denna inte alls med samma glädje. Jag ger även VoH ett mål. Samma som dig TS så är det smidigare att ha dom inkörda på ett torrfoder om man är iväg på resande fot. Men så har jag märkt att 2 av hundarna har slutat leta efter ätbart ute (mat ute kan vara kattskit,bröd,eller annat som folk kastat ut) dom verkar helt enkelt mer mätta.
Tack för alla svar!🙂
#4 Håller också med dig, det är en av andledningarna att jag vill byta. Det är alldes för mycket onödigt i hundfoder.
#5 Tack för tipset! ska ta och kolla upp standardt
#6+7 Får väll testa mig fram lite och se vad som funkar bäst. Mina hundar äter allt de hittar, favoriten är kattskit och fimpar🤮skulle vara skönt om de kunde sluta med det. Är rädd att de ska bli sjuka av något. 😕
använder Acana på mina stora hundar. Föredrar Acana varje dag i veckan ! Mina hundar är perfekta i hullet samt avföringen är inte lika mkt som förut och är fast.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
8 förstår det fimpar är farligt om hundar äter. Du får ha stenkoll på honom och träna lite på att godiset är godare än gamla fimpar. Det finns även munkorg som kan vara bra om hundar äter mindre nyttiga saker. Har du ofta med dig gottis i fickan? Ett tips är att du har med dig acana i fickan och ger då maten som godis.
#10 Brukar alltid ha godis i fickan då jag tränar både att inte dra och skvallerträning. Hon äter inte lika mycket skräp när hon har fokus på mig, men det händer fortfarande att något blir uppätet. Vet att fimpar är farligt och har tagit ut fimpar, snus och tuggummi ur munnen på olika hundar.
Inez har Acana och hon har funkat bäst på de av alla foder vi testat.
Acana Pacifica om man ska vara specifik :) Men de är ju olika från hund till hund.